Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Kesir ve Yüzde Problemleri Konusundaki Problem Kurma Becerilerinin 9. ve 10. Sınıftaki Durumlarının Karşılaştırılması

Yıl 2021, Cilt: 53 Sayı: 53, 246 - 264, 24.01.2021
https://doi.org/10.15285/maruaebd.734573

Öz

Bu çalışmada, 9. ve bir sonraki yıl 10. sınıfa geçen aynı öğrencilerin “Kesir ve Yüzde Problemleri” konusundaki problem kurma becerilerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışma grubunu Kocaeli’nin Gebze ilçesinde bulunan bir lisenin 2017-2018 eğitim-öğretim yılındaki 67 tane 9. sınıf öğrencisi ve aynı öğrencilerin oluşturduğu 10. sınıfa geçen, 2018-2019 eğitim-öğretim yılındaki 67 tane 10. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. 2017-2018 yılında 9. sınıfta öğrenim gören öğrencilerle yapılan çalışma, tekrar edilerek boylamsal bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak “Problem Kurma Beceri Testi” ön-test ve son-test olarak kullanılmıştır. Araştırma modeli, yarı deneysel ön test-son test kontrol gruplu deneysel model olan boylamsal bir çalışmadır. Öğrencilerin problem kurma becerilerini belirleyebilmek için oluşturulmuş olan testte kesir ve yüzde problemlerine yönelik olarak 3 tane açık uçlu problem kurma durumu hazırlanmıştır. Verilen problem kurma durumlarından birinci soru yapılandırılmış, ikinci ve üçüncü sorular ise yarı yapılandırılmış şekildedir. Araştırmaya ait nitel verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. İçerik analizi kullanılırken etkileşimli veri analizi modelinin aşamalarından yararlanılmıştır. Problem kurma soruları, değerlendirme rubriği kullanılarak analiz edilmiştir. Her bir kâğıt puanlandıktan sonra her biri için toplam puan 100 üzerinden hesaplanmıştır. Oluşturulan veriler ile frekans tablosu ve histogram hazırlanmıştır. 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin problem kurma becerileri karşılaştırıldığında 10. sınıftaki öğrencilerin problem kurma becerilerinin 9. sınıftaki durumlarına göre daha başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akay, H., Soybaş, D., & Argün, Z. (2006). Problem Kurma Deneyimleri ve Matematik Öğretiminde Açık Uçlu Soruların Kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi(14), 129-146.
  • Arıkan, E. E., & Ünal, H. (2015). An Investigation of Eight Grade Students' Problem Posing Skills (Turkey Sample). International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 1(1), 23-30.
  • Biber, A. Ç., Tuna, A., & Aktaş, O. (2013). Öğrencilerin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları ve Bu Yanılgıların Kesir Problemleri Çözümlerine Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 152-162.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cai, J., Moyer, J. C., Wang, N., Hwang, S., Nie, B., & Garber, T. (2013). Mathematical problem posing as a measure of curricular effect on students' learning. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 57-69.
  • Cheng, L. P. (2013). Posing Problems to Understand Children's Learning of Fractions. Mathematics Educations Research Group of Australasia, 162-169.
  • Çetinkaya, A., & Soybaş, D. (2018). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(1), 169-200.
  • Çıldır, S., & Sezen, N. (2011). Fizik Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Beceri Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 105-116.
  • English, L. D. (1998). Children’s problem posing within formal and informal contexts. Journal for Research in Mathematics Education, 29(1), 83-106.
  • Gökkurt, B., Örnek, T., Hayat, F., & Soylu, Y. (2015). Öğrencilerin Problem Çözme veProblem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 751-774.
  • Güveli, E. (2015). Prospective elementary mathematics teachers’ problem posing skills about absolute value. Turkish Journal of Teacher Education, 4(1), 1-17.
  • Işık, C., & Kar, T. (2012). 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirlerde Toplama İşlemine Kurdukları Problemlerin Analizi. İlköğretim Online, 11(4), 1021-1035.
  • İskenderoğlu, T. A., & Güneş, G. (2016). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Matematik Bölümü Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 46-65.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koichu, B., Harel, G., & Manaster, A. (2013). Ways of thinking associated with mathematics teachers’ problem posing in the context of division of fractions. Instructional Science, 41(4), 681-698.
  • Korkmaz, E., & Gür, H. (2006). Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 8(1), 64-74.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook.(2nded). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Ortaöğretim Matematik Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Basımevi.
  • N. C. T. M. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.
  • Olkun, S., & Toluk, Z. (2004). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özgen, K., Aydın, M., Geçici, M. E., & Bayram, B. (2017). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(8), 323-351.
  • Özgür, E. O. (2018). Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Sütun ve Daire Grafiğine Uygun Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. London: Sage Publications.
  • Silver, E. A. (1994). On Mathematical Problem Posing. For The Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.
  • Stoyanova, E., & Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students' problem posing in school mathematics. Technology in Mathematics Education, 518-525.
  • Şiap, İ., & Duru, A. (2004). Kesirlerde Geometriksel Modelleri Kullanabilme Becerisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 89-96.
  • Tertemiz, N., & Sulak, S. E. (2013). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 713-729.
  • Tichá, M., & Hošpesová, A. (2009). Problem Posing and Development of Pedagogical Content Knowledge in Pre-Service Teacher Training. Proceedings of CERME, 6, 1941-1950.
  • Törner, G., Schoenfeld, A. H., & Reiss, K. M. (2007). Problem solving around the world: summing up the state of the art. ZDM, 39(5-6), 353-353.
  • Xie, J., & Masingila, J. O. (2017). Examining interactions between problem posing and problem solving with prospective primary teachers: A case of using fractions. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 101-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Ş. (2017). Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yüzdeler Konusunda Karşılaştıkları Güçlüklerin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.

Comparison of 9th and 10th Grade Students’ Problem Posing Ability About Fraction and Percentage Problems

Yıl 2021, Cilt: 53 Sayı: 53, 246 - 264, 24.01.2021
https://doi.org/10.15285/maruaebd.734573

Öz

This qualitative case study aimed to compare 9th and 10th grade students’ problem posing ability on “Fraction and Percentage Problems”. The participants of the study included 67 9th grade students who were in high school in Kocaeli/Gebze and the same 67 students who passed 9th grade and started to 10th grade in the 2018-2019 academic year. “Problem Posing Ability Test” was used as pre-test and post-test as a data collection tool. The research was a longitudinal study including semi-experimental design with pre-test and post-test control groups.3 open-ended problem cases were prepared for the fraction and percentage problems in the test that was created to determine the students' problem-posing abilities. The first question was structured and the second and third questions were semi-structured. Content analysis was used to analyze the data, during which we utilized the stages of data analysis. Problem posing questions were analyzed by using the evaluation rubric. After each paper was scored, the total score for each was calculated out of 100. Frequency table and histogram were prepared with the data generated. When the 9th and 10th grades problem posing abilities were compared, it was concluded that the 10th grade students’ problem posing abilities were more successful than their 9th grade progress.

Kaynakça

  • Akay, H., Soybaş, D., & Argün, Z. (2006). Problem Kurma Deneyimleri ve Matematik Öğretiminde Açık Uçlu Soruların Kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi(14), 129-146.
  • Arıkan, E. E., & Ünal, H. (2015). An Investigation of Eight Grade Students' Problem Posing Skills (Turkey Sample). International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 1(1), 23-30.
  • Biber, A. Ç., Tuna, A., & Aktaş, O. (2013). Öğrencilerin Kesirler Konusundaki Kavram Yanılgıları ve Bu Yanılgıların Kesir Problemleri Çözümlerine Etkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 152-162.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cai, J., Moyer, J. C., Wang, N., Hwang, S., Nie, B., & Garber, T. (2013). Mathematical problem posing as a measure of curricular effect on students' learning. Educational Studies in Mathematics, 83(1), 57-69.
  • Cheng, L. P. (2013). Posing Problems to Understand Children's Learning of Fractions. Mathematics Educations Research Group of Australasia, 162-169.
  • Çetinkaya, A., & Soybaş, D. (2018). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(1), 169-200.
  • Çıldır, S., & Sezen, N. (2011). Fizik Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Beceri Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 105-116.
  • English, L. D. (1998). Children’s problem posing within formal and informal contexts. Journal for Research in Mathematics Education, 29(1), 83-106.
  • Gökkurt, B., Örnek, T., Hayat, F., & Soylu, Y. (2015). Öğrencilerin Problem Çözme veProblem Kurma Becerilerinin Değerlendirilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 751-774.
  • Güveli, E. (2015). Prospective elementary mathematics teachers’ problem posing skills about absolute value. Turkish Journal of Teacher Education, 4(1), 1-17.
  • Işık, C., & Kar, T. (2012). 7. Sınıf Öğrencilerinin Kesirlerde Toplama İşlemine Kurdukları Problemlerin Analizi. İlköğretim Online, 11(4), 1021-1035.
  • İskenderoğlu, T. A., & Güneş, G. (2016). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Matematik Bölümü Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(2), 46-65.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koichu, B., Harel, G., & Manaster, A. (2013). Ways of thinking associated with mathematics teachers’ problem posing in the context of division of fractions. Instructional Science, 41(4), 681-698.
  • Korkmaz, E., & Gür, H. (2006). Öğretmen Adaylarının Problem Kurma Becerilerinin Belirlenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitü Dergisi, 8(1), 64-74.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook.(2nded). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018). Ortaöğretim Matematik Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Basımevi.
  • N. C. T. M. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.
  • Olkun, S., & Toluk, Z. (2004). İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özgen, K., Aydın, M., Geçici, M. E., & Bayram, B. (2017). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 2(8), 323-351.
  • Özgür, E. O. (2018). Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Sütun ve Daire Grafiğine Uygun Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik ve Fen Bilimleri Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. London: Sage Publications.
  • Silver, E. A. (1994). On Mathematical Problem Posing. For The Learning of Mathematics, 14(1), 19-28.
  • Stoyanova, E., & Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students' problem posing in school mathematics. Technology in Mathematics Education, 518-525.
  • Şiap, İ., & Duru, A. (2004). Kesirlerde Geometriksel Modelleri Kullanabilme Becerisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 89-96.
  • Tertemiz, N., & Sulak, S. E. (2013). İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(3), 713-729.
  • Tichá, M., & Hošpesová, A. (2009). Problem Posing and Development of Pedagogical Content Knowledge in Pre-Service Teacher Training. Proceedings of CERME, 6, 1941-1950.
  • Törner, G., Schoenfeld, A. H., & Reiss, K. M. (2007). Problem solving around the world: summing up the state of the art. ZDM, 39(5-6), 353-353.
  • Xie, J., & Masingila, J. O. (2017). Examining interactions between problem posing and problem solving with prospective primary teachers: A case of using fractions. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 101-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, Ş. (2017). Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Yüzdeler Konusunda Karşılaştıkları Güçlüklerin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Gür 0000-0001-8479-8811

Gamze Aykurtlu 0000-0003-0714-0623

Yayımlanma Tarihi 24 Ocak 2021
Kabul Tarihi 6 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 53 Sayı: 53

Kaynak Göster

APA Gür, H., & Aykurtlu, G. (2021). Öğrencilerin Kesir ve Yüzde Problemleri Konusundaki Problem Kurma Becerilerinin 9. ve 10. Sınıftaki Durumlarının Karşılaştırılması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 53(53), 246-264. https://doi.org/10.15285/maruaebd.734573