Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmenlerinin Öğrencilerin Ders ve Etkinliklere Katılım Notlarını Verme Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 60 Sayı: 60, 227 - 245, 28.06.2024

Öz

Ders ve etkinliklere katılım notları gözleme dayalı ölçme ve değerlendirmeyi içinde barındırır. Öğretmenler Türkçe dersinde dönemde her bir öğrenciye üç defa ders ve etkinliklere katılım notu verir. Bu araştırmada öğretmenlerin ders ve etkinliklere katılım notlarını hangi ölçütlerle değerlendirdiği ve değerlendirmeye etki eden ders dışı unsurlar ortaya konmuştur. Bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum desenine göre yapılmıştır. Bunun için 24 Türkçe öğretmeni ile görüşmeler gerçekleştirilmiş elde edilen veriler içerik analizine göre çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin ders ve etkinliklere katılım notları için kullandıkları değerlendirme ölçütlerine baktığımızda bunlar ders ölçütleri, millî ahlaki değerler ve sosyal beceriler altında sınıflandırılabilir. Ders ölçütleri; derse etkin katılım, ödev yapma, derse karşı ilgi ve istek, ders performansları, ders ile ilgili sorumluluklarını yerine getirme, derse hazırlıklı gelme, ders araç ve gereçlerini bulundurma ve yazılı notlarıdır. Ders ve etkinliklere katılım notu değerlendirme sürecine kurallara uyma, öğrenci davranışları, sosyal etkinliklere katılım, veli baskısı ve sosyoekonomik durum etki eden ders dışı etmenlerdir. Öğretmenlerin ders ve etkinliklere katılım notlarının ders notunun hesaplanmasına etkisinin artırılmasını istedikleri belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akata, A. (2009). Türkçe programıyla ilgili ölçme ve değerlendirme sürecinin işlevselliği üzerine bir araştırma (yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Akpur, U. (2021). Does class participation predict academic achievement? A mixed-method study. English Language Teaching Educational Journal, 4(2), 148-160
  • Atılgan, H. (2018). Değerlendirme ve not verme. İçinde Hakan Atılgan (Ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (315-362)(11. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2011). Türklerde eğitimde ölçme ve değerlendirme. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi (Özel Sayı), 1, 32.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri (30. baskı). Pegem Akademi.
  • Canbulat M., Bıçak B. ve Uyumaz G. (2017). Türkçe öğretmenlerinin kullandıkları ölçme ve değerlendirme yaklaşımları. International Journal of Languages’ Education and Teaching 5(1), 462-477.
  • Czekanski, K. E. & Wolf, Z. R. (2013). Encouraging and Evaluating Class Participation. Journal of University Teaching & Learning Practice, 10(1), 1-13.
  • Engin, A. O. ve İnci, B. (2012). Alternatif değerlendirmede öğretmenlerin kanaat notu kullanım kriterleri (Kars ili örneği). Kafkas Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 3(4), 9-40.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterli algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Göçer, A. (2018). Türkçe öğretmeni özel alan yeterliklerinin ölçme değerlendirme bileşenleri ve performans göstergeleri bağlamında incelenmesi. BEÜ-SBE Dergisi, 7(1), 194-210.
  • Holly, C., Porter, S., Vitale, T. R., & Echevarria, M. (2024). Grading participation in the classroom: The assumptions, challenges, and alternatives. Teaching and Learning in Nursing, 19(1), 27-33.
  • Kan, A. (2018). Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler. İçinde Hakan Atılgan (Ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (43-102)(11. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Karadüz, A. (2009). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının yapılandırmacı öğrenme kavramı bağlamında eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII(1), 189-210.
  • Karatay, H. & Dilekçi, A. (2019). Türkçe öğretmenlerinin dil becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 685-716. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674598
  • Maden, S. ve Durukan, E. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Millî Eğitim, 190, 212-233.
  • Merriam, S. B. (1990). Case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Metin, M. ve Demiryürek, G. (2009). Türkçe öğretmenlerinin yenilenen Türkçe öğretim programlarının ölçme-değerlendirme anlayışı hakkındaki düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 37-51.
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analvsis (2nd ed.). London: Sage Publisher.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018) Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. (2018, 31 Ocak). Resmi Gazete (Sayı: 30318). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik (2014, 23 Ekim). Resmi Gazete (Sayı: 29154). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. (2016, 16 Haziran). Resmi Gazete (Sayı: 29744). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Önel, F., Dalkılınç, F., Özel, N., Deniz, Ş., Balkaya, T., & Kurt Birel, G. (2020). Ortaokul matematik öğretmenleri ölçme-değerlendirmeyi nasıl yapıyor? bir durum çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1448-1459. doi: 10.24106/kefdergi.4113
  • Precourt, E. & Gainor, M. (2019). Factors affecting classroom participation and how participation leads to a better learning. Accounting Education, 28(1),100–118. doi:10.1080/09639284.2018.1505530.
  • Wright, J. (2014). Participation in the Classroom: Classification and Assessment Techniques, Teaching Innovation Projects: Vol. 4: Iss.1, Article 3. https://ojs.lib.uwo.ca/index.php/tips/article/view/3654/2877
  • Yıldırım, A. (2006). İlköğretim okulları ikinci kademede ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüşler: Diyarbakır ve Elazığ ili örneği (yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, F. ve Kırımlı, B. (2014). Türkçe öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini uygulama biçimleri ve uygulamada karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(3), 1621-1639.

Examination into the Status of Turkish Teachers’ Giving Grades on Students’ Attendance to Class and Activities

Yıl 2024, Cilt: 60 Sayı: 60, 227 - 245, 28.06.2024

Öz

Grades on students’ attendance to class and activities include observational assessment and evaluation. In Turkish language courses, each student is given a grade for his/ her participation in class and activities three times a semester. The objectives of this research were to investigate the criteria by which teachers evaluate students’ attendance to class and activities and the extracurricular factors influencing the evaluation. Case study method was conducted on 24 Turkish language teachers through interviews that were analysed via content analysis. The criteria used by teachers towards the participation in class and activities were classified under the headings of course criteria, national moral values and social skills. Course criteria refer to effective class participation, submitting assignments, class engagement, course performance, fulfilling course responsibilities, coming prepared to class, having course materials and written notes. The extracurricular factors affecting the evaluation include compliance to rules, student behaviours, participation in social activities, parental pressure and socio-economic status. Teachers emphasized that the effect of the attendance grades of students to class and activities on the calculation of course grades were required to be increased.

Kaynakça

  • Akata, A. (2009). Türkçe programıyla ilgili ölçme ve değerlendirme sürecinin işlevselliği üzerine bir araştırma (yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Akpur, U. (2021). Does class participation predict academic achievement? A mixed-method study. English Language Teaching Educational Journal, 4(2), 148-160
  • Atılgan, H. (2018). Değerlendirme ve not verme. İçinde Hakan Atılgan (Ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (315-362)(11. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Baykul, Y. (2011). Türklerde eğitimde ölçme ve değerlendirme. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi (Özel Sayı), 1, 32.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri (30. baskı). Pegem Akademi.
  • Canbulat M., Bıçak B. ve Uyumaz G. (2017). Türkçe öğretmenlerinin kullandıkları ölçme ve değerlendirme yaklaşımları. International Journal of Languages’ Education and Teaching 5(1), 462-477.
  • Czekanski, K. E. & Wolf, Z. R. (2013). Encouraging and Evaluating Class Participation. Journal of University Teaching & Learning Practice, 10(1), 1-13.
  • Engin, A. O. ve İnci, B. (2012). Alternatif değerlendirmede öğretmenlerin kanaat notu kullanım kriterleri (Kars ili örneği). Kafkas Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 3(4), 9-40.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterli algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Göçer, A. (2018). Türkçe öğretmeni özel alan yeterliklerinin ölçme değerlendirme bileşenleri ve performans göstergeleri bağlamında incelenmesi. BEÜ-SBE Dergisi, 7(1), 194-210.
  • Holly, C., Porter, S., Vitale, T. R., & Echevarria, M. (2024). Grading participation in the classroom: The assumptions, challenges, and alternatives. Teaching and Learning in Nursing, 19(1), 27-33.
  • Kan, A. (2018). Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler. İçinde Hakan Atılgan (Ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (43-102)(11. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Karadüz, A. (2009). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının yapılandırmacı öğrenme kavramı bağlamında eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII(1), 189-210.
  • Karatay, H. & Dilekçi, A. (2019). Türkçe öğretmenlerinin dil becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 685-716. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674598
  • Maden, S. ve Durukan, E. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Millî Eğitim, 190, 212-233.
  • Merriam, S. B. (1990). Case study research in education. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Metin, M. ve Demiryürek, G. (2009). Türkçe öğretmenlerinin yenilenen Türkçe öğretim programlarının ölçme-değerlendirme anlayışı hakkındaki düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 37-51.
  • Miles, B. M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analvsis (2nd ed.). London: Sage Publisher.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018) Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. (2018, 31 Ocak). Resmi Gazete (Sayı: 30318). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik (2014, 23 Ekim). Resmi Gazete (Sayı: 29154). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). Millî Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliğinde değişiklik yapılmasına dair yönetmelik. (2016, 16 Haziran). Resmi Gazete (Sayı: 29744). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • Önel, F., Dalkılınç, F., Özel, N., Deniz, Ş., Balkaya, T., & Kurt Birel, G. (2020). Ortaokul matematik öğretmenleri ölçme-değerlendirmeyi nasıl yapıyor? bir durum çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1448-1459. doi: 10.24106/kefdergi.4113
  • Precourt, E. & Gainor, M. (2019). Factors affecting classroom participation and how participation leads to a better learning. Accounting Education, 28(1),100–118. doi:10.1080/09639284.2018.1505530.
  • Wright, J. (2014). Participation in the Classroom: Classification and Assessment Techniques, Teaching Innovation Projects: Vol. 4: Iss.1, Article 3. https://ojs.lib.uwo.ca/index.php/tips/article/view/3654/2877
  • Yıldırım, A. (2006). İlköğretim okulları ikinci kademede ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüşler: Diyarbakır ve Elazığ ili örneği (yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yiğit, F. ve Kırımlı, B. (2014). Türkçe öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini uygulama biçimleri ve uygulamada karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(3), 1621-1639.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları, Türkçe Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Atilla Dilekçi 0000-0001-5393-9570

Erken Görünüm Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Kabul Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 60 Sayı: 60

Kaynak Göster

APA Dilekçi, A. (2024). Türkçe Öğretmenlerinin Öğrencilerin Ders ve Etkinliklere Katılım Notlarını Verme Durumlarının İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 60(60), 227-245. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1369933