Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ

Yıl 2002, Sayı: 5, 9 - 25, 09.10.2013

Öz

Haritanın sözlük anlamı;
Coğrafya, tarih, dil, nüfus vb. olgularla ilgili yeryüzünün ya da bir
parçasının, belli bir orana göre küçültülerek düzlem üzerine çizilen taslağı
olarak ifade edilir.



Coğrafi anlamda harita ise;
(Almanca:Karte, Landkarte, Fransızca: Carte, İngilizce: Map) Yeryüzünün bir
bölümünün alınan ölçeğe göre bir düzlem üzerinde çizilmiş durumudur. Harita
üzerinde doğal ve beşeri olguları tanıtmak, bunları açıklamaya çalışmak için
haritadan faydalanmaya harita okumak denir. Harita okuma, Coğrafya Eğitiminde
oldukça önemlidir.



E. C. Bentley;



“Coğrafya, haritalar
hakkındadır,  Ama Biografi adamlar
hakkındadır. ”



demektedir. Gerçekten de öyledir.
Okullarda öğretilen coğrafya bilgilerinin haritalar üzerinde gösterilmesi adeta
zorunlu bir hal almıştır. Bu nedenle, haritalara “Coğrafyanın aleti eri”
denmektedir.



Coğrafyanın aletleri olan
haritaları tam anlamıyla kullanmak, coğrafya biliminin öğretilmesinde önemli
bir aşamadır. Coğrafyada haritasız bir anlatım, öğrencilerin konulan anlamakta
güçlük çekmelerine yol açmakta ve ezberciliğe yöneltmektedir. Bu nedenle
haritalar, coğrafya konularının anlayarak öğrenilmesinde büyük rol
oynamaktadırlar.



Coğrafya eğitimi ve öğretiminde,
birinci derecede rol oynayan haritaların okunması kadar hazırlanması da
önemlidir. Haritalar ne kadar iyi hazırlanmışsa, coğrafya o kadar iyi açıklanır.
Haritalar ne kadar doğru kullanılırsa, coğrafya o kadar iyi anlaşılır.



Bu bildiride, haritaların
hazırlanması, çeşitleri, kullanılması araştırılacak ve Coğrafya Eğitimi ve
Öğretiminde haritaların önemi ortaya konmaya çalışılacaktır. 

Kaynakça

  • ALKAN, C., KURT, M. - 1998: Özel Öğretim Yöntemleri. Anı yayınları, Ankara.
  • BİLGİN, T., -1986: Genel Kartoğrafya EL İst. Üniv. Yayını 1676, İstanbul.
  • COBUN, T.C., -1968: Media and Puclic School Communication. In R. A. Weisberger. Instructional Process and Media Innovation. Rand Mc Nally and Company. Chicago.
  • ÇİLENTİ, K., -1985: Fen Eğitimi Teknolojisi. Ankara.
  • DOGANAY, H., -2002: Coğrafya Öğretim Yöntemleri. Aktif Yayınevi. Erzurum.
  • DOGANAY, H., -Türkiye Beşeri Coğrafyası. Gazi Büro Kitabevi, Ankara.
  • EFE, R., -1997: Coğrafyada Yeni Yaklaşımlar Coğrafya Eğitiminde Çağdaş Yöntem ve Teknikler. Marmara Coğrafya Derg. Sayı 1, s. 135-151, İstanbul.
  • GARDNER, W. E., vd. -1996: YÖK-Dünya Bankası, Sosyal Bilimler Öğretimi. Ankara.
  • GÜNGÖRDÜ, E., -2002: Coğrafyada Öğretim Yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • İZBIRAK, R., -1992: Coğrafya Terimleri Sözlüğü. MEB. Yayınları, Öğretmen Kitapları Dizisi no 157. İstanbul.
  • KINDER, J.S., -1873: Using Instructional Media. Litton Educational pub. Inc. New York.
  • KOLUKISA, E.A., -1996: Coğrafya Öğretimi. Ankara.
  • KURTER, A., -HOŞGÖREN, M.Y., -1986: Jeomorfoloji Tatbikatı. İst. Üniv. Edb. Fak. Yay. No 1944, İstanbul.
  • ÖZEY, R.,-1998: Türkiye Üniversitelerinde Coğrafya Eğitimi ve Öğretimi. Özeğitim yayınları 33, İstanbul.
  • ÖZGÜÇ, N., 1994: Beşeri Coğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri. İst. Üniv. Yay. no 3849, İstanbul.
  • ÖZGÜÇ, N., -TÜMERTEKİN, E., -2000: Coğrafya, Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar. Çantay Kitabevi, İstanbul.
  • TANOĞLU, A., -1966: Nüfus ve Yerleşme, s. 2, İst. Üniv. Yay. no 1183, İstanbul.

The Importance of the Maps in Geography Education and Instruction

Yıl 2002, Sayı: 5, 9 - 25, 09.10.2013

Öz

The dictionary meaning of the map; it is
explained as the sketch of a part or whole of the surface, drawn on a plane by
reducing it according to a certain ratio, related with the phenomenon’s such as
geography, history, language, population etc.

The Geographical meaning of the map; (German:
Karte, Landkarte, French: Carte, English: Map) it is the a part of the surface
drawn on a plane according to a taken ratio. To show the natural and human
phenomenons and making use of them to explain these is called mad reading. Map
reading is very important in Geography Education.

E.C. Bertley says that: “Geography is about
maps, But the Biography is about chaps”

It is in fact true. It has been almost a must
to show the geographical knowledge thought in the schools, on maps. For this
reason, maps are called “Tools of Geography”.

It is a very important rank in teaching
geography Science to use the maps, which are tools of geography perfectly.
Teaching without maps, students can not understand the subjects easily and
force them to memorisation. For this reason, maps play a big role in learning
the geography subjects perfectly.

Preparation of the maps are also important
besides reading them, which plays a first degree role in geography education
and instruction.

The explanation of geography is related with
the preparation of the maps. And geography can be understood of the maps. And geography
can be understood well if the maps are used correctly.















In this announcement, besides putting forward
the importance of maps in geography education, preparation of maps, their types
and their way of use should be researched. 

Kaynakça

  • ALKAN, C., KURT, M. - 1998: Özel Öğretim Yöntemleri. Anı yayınları, Ankara.
  • BİLGİN, T., -1986: Genel Kartoğrafya EL İst. Üniv. Yayını 1676, İstanbul.
  • COBUN, T.C., -1968: Media and Puclic School Communication. In R. A. Weisberger. Instructional Process and Media Innovation. Rand Mc Nally and Company. Chicago.
  • ÇİLENTİ, K., -1985: Fen Eğitimi Teknolojisi. Ankara.
  • DOGANAY, H., -2002: Coğrafya Öğretim Yöntemleri. Aktif Yayınevi. Erzurum.
  • DOGANAY, H., -Türkiye Beşeri Coğrafyası. Gazi Büro Kitabevi, Ankara.
  • EFE, R., -1997: Coğrafyada Yeni Yaklaşımlar Coğrafya Eğitiminde Çağdaş Yöntem ve Teknikler. Marmara Coğrafya Derg. Sayı 1, s. 135-151, İstanbul.
  • GARDNER, W. E., vd. -1996: YÖK-Dünya Bankası, Sosyal Bilimler Öğretimi. Ankara.
  • GÜNGÖRDÜ, E., -2002: Coğrafyada Öğretim Yöntemleri. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • İZBIRAK, R., -1992: Coğrafya Terimleri Sözlüğü. MEB. Yayınları, Öğretmen Kitapları Dizisi no 157. İstanbul.
  • KINDER, J.S., -1873: Using Instructional Media. Litton Educational pub. Inc. New York.
  • KOLUKISA, E.A., -1996: Coğrafya Öğretimi. Ankara.
  • KURTER, A., -HOŞGÖREN, M.Y., -1986: Jeomorfoloji Tatbikatı. İst. Üniv. Edb. Fak. Yay. No 1944, İstanbul.
  • ÖZEY, R.,-1998: Türkiye Üniversitelerinde Coğrafya Eğitimi ve Öğretimi. Özeğitim yayınları 33, İstanbul.
  • ÖZGÜÇ, N., 1994: Beşeri Coğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri. İst. Üniv. Yay. no 3849, İstanbul.
  • ÖZGÜÇ, N., -TÜMERTEKİN, E., -2000: Coğrafya, Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar. Çantay Kitabevi, İstanbul.
  • TANOĞLU, A., -1966: Nüfus ve Yerleşme, s. 2, İst. Üniv. Yay. no 1183, İstanbul.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ünlü

Süheyla Üçışık

Ramazan Özey

Yayımlanma Tarihi 9 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2002 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Ünlü, M., Üçışık, S., & Özey, R. (2013). COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi(5), 9-25.
AMA Ünlü M, Üçışık S, Özey R. COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi. Ekim 2013;(5):9-25.
Chicago Ünlü, Mehmet, Süheyla Üçışık, ve Ramazan Özey. “COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 5 (Ekim 2013): 9-25.
EndNote Ünlü M, Üçışık S, Özey R (01 Ekim 2013) COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi 5 9–25.
IEEE M. Ünlü, S. Üçışık, ve R. Özey, “COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ”, Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 5, ss. 9–25, Ekim 2013.
ISNAD Ünlü, Mehmet vd. “COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ”. Marmara Coğrafya Dergisi 5 (Ekim 2013), 9-25.
JAMA Ünlü M, Üçışık S, Özey R. COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013;:9–25.
MLA Ünlü, Mehmet vd. “COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 5, 2013, ss. 9-25.
Vancouver Ünlü M, Üçışık S, Özey R. COĞRAFYA EĞİTİM VE ÖĞRETİMİNDE HARİTALARIN ÖNEMİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2013(5):9-25.