Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Theses on Adolescence Conducted in Turkey Between 2009-2019

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 240 - 267, 29.12.2022

Öz

Objective: Adolescence, as an important research area, is also increasingly being the subject of theses. The aim of this study is to describe the subject areas and the general characteristıcs of research methods.
Method: In this descriptive study thesis with term “adolescence” in their keywords or abstracts between 2009 and 2019 were listed by YÖK National Thesis Center. Of the 875 theses reached, 672 theses that were not out of scope were included in the study. In order to determine the consistency between the researchers, a pilot study was conducted and then the researchers examined the theses independently and with the content analysis method.
Results: Related theses; It has been examined, recorded and classified over twenty different variables such as subject areas, sample numbers, methods used, measurement tools used, developmental level, and analysis techniques used. It was determined that studies were carried out mainly in the fields of psychology and education according to the subject areas, and descriptive/relational studies were mostly conducted with 77% according to the general type. According to the types of research, the most quantitative research model was found with 64%. It was determined that the most studies were conducted using the quantitative data collection tool-mostly form/survey and scale- with 81%. It was determined that the data were mainly in the sample group of 500 and above and at the high school development level. While the most multi-purpose sampling method is used in theses, frequency and percentage records are used as statistical methods with a maximum rate of 26%.
Conclusion: It is hoped that the methodological features of the studies conducted in Turkey will be strengthened.

Kaynakça

  • Adams, G.A. & Berzonsky, M.(2003). The Blackwall handbook of adolescent development, Blackwell: Oxford
  • Arrnett, J.J. (2001). Adoelscence and emerging adulthood, Prentise hall: NewYork
  • Çok, F. (2013). Günümüzde ergenlik araştırmaları. Prof. Dr. Bekir Onur’a armağan: çocuklar, gençler ve müze eğitimi (İçinde) (Figen Çok ve Ceren Karadeniz Eds.) Ankara: Anı Yayıncılık. (ss. 143-180).
  • Derman, O. (2008). Ergenlerde psikososyal gelişim. Adolesan sağlığı II (ss.19-21). İstanbul: Yayın İndeksi.
  • Levy-Warren, M. N. (1996). The Adolescent Journey: Devolopment, Identity Formation, and Psychotherapy. (ss.3-5). Lanham: A Jason Aronson Book.
  • Özgediz, S. (1977). Türkiye'de Bilim Politikası Sorunu. Istanbul Journal of Sociological Studies, (15), 97-110.
  • Parlaz, E. A., Tekgül, N., Karademirci, E., & Öngel, K. (2012). Ergenlik dönemi: fiziksel büyüme, psikolojik ve sosyal gelişim süreci. Turkish Family Physician, 3(2), 10-16.
  • Steinberg, L. (2014). Fırsatlar dönemi olarak ergenlik. (E. Boynueğri, Çev. F. Çok,Eds) Ankara: İmge Kitabevi.
  • Steinberg, L (2005). Adolescence, McGraw: New Jersey
  • Tekeli, İ. (2002). Sosyal Araştırma İle Politika Oluşturma Bağının Kurulması Üzerine. İTÜDERGİSİ/a, 1(1).

2009-2019 Yılları Arasında Türkiye’de Yürütülmüş Olan Ergenlik Konulu Tezlerin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 240 - 267, 29.12.2022

Öz

Amaç: Ergenlik önemli bir araştırma alanı olarak giderek artan ölçüde tezlere de konu olmaktadır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de ergenlik konusundaki tezlerin konu alanları ve araştırma yöntemlerinin genel hatlarının betimlenmesidir.
Yöntem: Betimsel araştırma olan bu çalışmada 2009-2019 yılları arasında anahtar kelimesinde veya özetinde ergenlik geçen araştırmalar YÖK’ün Ulusal Tez Merkezi’nden listelenmiştir. Ulaşılan 875 tezden kapsam dışı olmayan 672 tez çalışmaya dâhil edilmiştir. Araştırmacılar arasındaki tutarlılığı belirlemek amacıyla pilot çalışma yapılmış, sonrasında tezleri araştırmacılar bağımsız olarak ve içerik analizi yöntemiyle incelemişlerdir.
Bulgular: İlgili tezler; konu alanları, örneklem sayıları, kullanılan yöntemler, kullanılan ölçme araçları, gelişimsel düzey, kullanılan analiz teknikleri gibi yirmi farklı değişken üzerinden incelenmiş, kaydedilmiş ve sınıflandırılmıştır. Konu alanlarına göre ağırlıklı olarak psikoloji ile eğitim-öğretim alanlarında çalışmaların yapıldığı, genel türüne göre %77’yle en çok betimsel/ilişkisel çalışmaların yapıldığı saptanmıştır. Araştırma türlerine göre % 64 ile en çok nicel araştırma modeline rastlanmıştır. En fazla çalışmanın % 81 ile nicel veri toplama aracı-en çok form/anket ve ölçek- kullanılarak yapıldığı saptanmıştır. Verilerin ağırlıklı olarak 500 üstü örneklem grubu aralığında ve lise gelişim düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Tezlerde en çok amaçlı örnekleme yöntemi kullanılırken istatistiksel yöntem olarak en çok % 26’yla frekans ve yüzde kayıtları yer almaktadır.
Sonuç: Türkiye’de yapılan çalışmaların metodolojik özelliklerinin güçlendirilmesi ümit edilmektedir.

Kaynakça

  • Adams, G.A. & Berzonsky, M.(2003). The Blackwall handbook of adolescent development, Blackwell: Oxford
  • Arrnett, J.J. (2001). Adoelscence and emerging adulthood, Prentise hall: NewYork
  • Çok, F. (2013). Günümüzde ergenlik araştırmaları. Prof. Dr. Bekir Onur’a armağan: çocuklar, gençler ve müze eğitimi (İçinde) (Figen Çok ve Ceren Karadeniz Eds.) Ankara: Anı Yayıncılık. (ss. 143-180).
  • Derman, O. (2008). Ergenlerde psikososyal gelişim. Adolesan sağlığı II (ss.19-21). İstanbul: Yayın İndeksi.
  • Levy-Warren, M. N. (1996). The Adolescent Journey: Devolopment, Identity Formation, and Psychotherapy. (ss.3-5). Lanham: A Jason Aronson Book.
  • Özgediz, S. (1977). Türkiye'de Bilim Politikası Sorunu. Istanbul Journal of Sociological Studies, (15), 97-110.
  • Parlaz, E. A., Tekgül, N., Karademirci, E., & Öngel, K. (2012). Ergenlik dönemi: fiziksel büyüme, psikolojik ve sosyal gelişim süreci. Turkish Family Physician, 3(2), 10-16.
  • Steinberg, L. (2014). Fırsatlar dönemi olarak ergenlik. (E. Boynueğri, Çev. F. Çok,Eds) Ankara: İmge Kitabevi.
  • Steinberg, L (2005). Adolescence, McGraw: New Jersey
  • Tekeli, İ. (2002). Sosyal Araştırma İle Politika Oluşturma Bağının Kurulması Üzerine. İTÜDERGİSİ/a, 1(1).
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pelin İnan 0000-0002-0679-7327

Melike Cansu Evlüce 0000-0002-2732-6807

Figen Çok 0000-0003-2406-1345

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İnan, P., Evlüce, M. C., & Çok, F. (2022). 2009-2019 Yılları Arasında Türkiye’de Yürütülmüş Olan Ergenlik Konulu Tezlerin İncelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 240-267.