Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzman Öğretmenlik Eğitimleri Hakkında Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Görüşleri

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 137 - 149, 29.12.2023
https://doi.org/10.60107/maunef.1296486

Öz

Öğretmenlik Kariyer Planlaması ve Öğretmenlik kariyer basamaklarının hayata geçirilmesi uzun süreden beri tartışılmakta olan konular arasında yerini korumuştur. Bununla ilgili olarak Milli Eğitim Bakanlığı 12 Mayıs 2022 de öğretmenlik meslek kanununun sistematiğine ilişkin bir yönetmelik yayımladı. Bu yönetmelikle beraber öğretmenlik kariyer basamakları; aday öğretmen, öğretmen, uzman öğretmen ve başöğretmen olmak üzere üç kariyer basamağı olarak ayrılmıştır. Bu kariyer basamakları hizmet esasına ve yılına dayanan, çeşitli mesleki çalışmalar, izlenmesi ÖBA(Öğretmen Bilişim Ağı)’da zorunlu olan eğitim videoları ve MEB’in yapacağı sınavdan başarılı olma kriterlerine dayandırılmıştır. Yayımlanan bu yönetmelikte Uzman Öğretmenlerin izlemesi gereken video süresi 180 saat iken, başöğretmenler için bu süre 240 saati bulmuştur. Bu çalışmanın temel amacı aday uzman öğretmenlerin ve yöneticilerin izledikleri eğitim videolarına ilişkin kişisel görüşlerini belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olan durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Diyarbakır ilinde devlet okullarında çalışan aday uzman öğretmenler ve yöneticiler oluşturmaktadır. Amaçlı örneklem türlerinden ölçüt örneklem kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak da yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Alkan, C. (1998). Öğretmenlik mesleğinde istihdam. Çağdaş Eğitim Dergisi. (241): 12-18.
  • Aydın, İ. (2015). Alternatif Okullar. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Başaran, İ. E. (1992). Yönetimde insan ilişkileri. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bilen, M. (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Sevinç Matbaası
  • Borich, G. D. (2004). Effective teaching methods. NJ: Pearson.
  • Burden, R. P. ve Byrd, D. M. (1999). Effective teaching (2. baskı). Needham Heights: Allyn&Bacon.
  • Bursalıoğlu, Z. (2010).Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem yayıncılık
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.),Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. 4. Baskı. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dağlı, A. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme Sistemine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 184–197
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen Kariyer Basamakları Uygulamasının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(3), 53-80.
  • Findell, C. R. (2008). What differentiates expert teachers from others? Journal of education, 188(2), 11-23. İş, A., & Birel, F. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanununa İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (84) , 1967-1990
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir Bakış, Eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, ss.10-12.
  • Kaplan, İ., & Gülcan, M. G. (2020). Öğretmen Kariyer Basamaklarının Oluşturulmasına İlişkin Görüşlerin İncelenmesi: karma yöntem araştırması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 380-406.
  • Miles, M. ve Huberman, M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (second Ed.). California: Sage Publications
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐ 343.
  • Özden, Y. (2020). Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem Akademi
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme Yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Resmi Gazete. (2005). Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliği. Sayı.25905. Tarih: 13.08.2005.
  • TEDMEM. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanunu Öneri Metni. 30.11.2022 tarihinde https://tedmem.org/download/ogretmenlik-meslek-kanunu-oneri-metni?wpdmdl=2925
  • Tezcan, M. (2021). Eğitimde Etik ve Öğretmenlik Mesleki Değerleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Uzman Öğretmenlik Eğitim Programı Semineri – MEB PERSONELİ (2022). 30/11/2022 tarihinde https://www.oba.gov.tr/egitim/detay/uzman-ogretmenlik-egitim-programi-semineri-meb-personeli-286
  • Ünal, S. ve Ada S., (2001). Öğretmenlik mesleğine giriş, İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Opinions of Teachers and School Administrators on Expert Teacher Training

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 137 - 149, 29.12.2023
https://doi.org/10.60107/maunef.1296486

Öz

Teaching Career Planning and the implementation of the teaching career ladder have been among the topics that have been discussed for a long time. In this regard, the Ministry of Education published a regulation on the systematics of the teaching profession law on May 12, 2022. In this regulation, teaching career ladder are expressed as candidate teacher, teacher, expert teacher and head teacher. These career steps are based on various professional studies based on the principle and year of service, training videos that are mandatory in the ÖBA (Teacher Information Network) and the criteria of success in the exam to be held by the Ministry of National Education. In this published regulation, while the video duration to be watched by Expert Teachers is 180 hours, this period has reached 240 hours for head teachers. The aim of this study is to determine the opinions of candidate expert teachers and administrators about the Training Videos. In the study, the case study design, which is one of the qualitative research designs, was used. The sample of the study consists of candidate expert teachers and administrators working in public schools in Diyarbakır. Criterion sampling was used from the purposeful sample types. A semi-structured interview form was also used as a data collection tool, and content analysis was used in the analysis of the data.

Kaynakça

  • Alkan, C. (1998). Öğretmenlik mesleğinde istihdam. Çağdaş Eğitim Dergisi. (241): 12-18.
  • Aydın, İ. (2015). Alternatif Okullar. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Başaran, İ. E. (1992). Yönetimde insan ilişkileri. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bilen, M. (1996). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Sevinç Matbaası
  • Borich, G. D. (2004). Effective teaching methods. NJ: Pearson.
  • Burden, R. P. ve Byrd, D. M. (1999). Effective teaching (2. baskı). Needham Heights: Allyn&Bacon.
  • Bursalıoğlu, Z. (2010).Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Ankara: Pegem yayıncılık
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.),Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. 4. Baskı. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Dağlı, A. (2007). İlköğretim öğretmenlerinin öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme Sistemine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 184–197
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen Kariyer Basamakları Uygulamasının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 2(3), 53-80.
  • Findell, C. R. (2008). What differentiates expert teachers from others? Journal of education, 188(2), 11-23. İş, A., & Birel, F. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanununa İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 21 (84) , 1967-1990
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde Öğretmen Yetiştirme Politikamıza Genel Bir Bakış, Eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, ss.10-12.
  • Kaplan, İ., & Gülcan, M. G. (2020). Öğretmen Kariyer Basamaklarının Oluşturulmasına İlişkin Görüşlerin İncelenmesi: karma yöntem araştırması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 380-406.
  • Miles, M. ve Huberman, M. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis (second Ed.). California: Sage Publications
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐ 343.
  • Özden, Y. (2020). Eğitimde Yeni Değerler: Eğitimde Dönüşüm. Ankara: Pegem Akademi
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme Yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Resmi Gazete. (2005). Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliği. Sayı.25905. Tarih: 13.08.2005.
  • TEDMEM. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanunu Öneri Metni. 30.11.2022 tarihinde https://tedmem.org/download/ogretmenlik-meslek-kanunu-oneri-metni?wpdmdl=2925
  • Tezcan, M. (2021). Eğitimde Etik ve Öğretmenlik Mesleki Değerleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Uzman Öğretmenlik Eğitim Programı Semineri – MEB PERSONELİ (2022). 30/11/2022 tarihinde https://www.oba.gov.tr/egitim/detay/uzman-ogretmenlik-egitim-programi-semineri-meb-personeli-286
  • Ünal, S. ve Ada S., (2001). Öğretmenlik mesleğine giriş, İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları.
  • Yıldırım A. & Şimşek H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kadir Arslan 0000-0003-4560-293X

Burak Taş 0000-0002-6621-8614

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Arslan, K., & Taş, B. (2023). Uzman Öğretmenlik Eğitimleri Hakkında Öğretmen ve Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Muş Alparslan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 137-149. https://doi.org/10.60107/maunef.1296486