Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GENEL MUHASEBE DERS KİTAPLARININ OKUNABİLİRLİK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, , 863 - 878, 29.12.2019
https://doi.org/10.31460/mbdd.516832

Öz

Okuma, gözle algılanan işaret ve
sembollerin beyin tarafından işlenerek anlamlandırılması ve yorumlanması
işlemidir. Okunan metnin akıcı biçimde anlamlandırılabilmesini sağlamak için
metinlerin sahip olması gereken okunaklılık, okunabilirlik, anlaşılabilirlik
gibi çeşitli faktörlerden söz edilebilir. Okunabilirlik, bir metnin kolay
okunabilir olmasını sağlayan faktörlerin, okuyucunun okuma becerisine uygun
olması durumudur. Okunabilirliğin ölçülmesi ise bir metnin yapısal zorluğunu
nesnel olarak tanımlama çabasıdır. Bu çalışmada okunabilirlik üzerine temel
bilgilere yer verildikten sonra Ateşman tarafından geliştirilen okunabilirlik
formülü kullanılarak örnek muhasebe metinlerinin okunabilirlik puanı
hesaplanacaktır. 

Kaynakça

  • Adelberg, A. H. ve Razek, J. R. 1984. “The Cloze Procedure: A Methodology for Determining the Understandability of Accounting Textbooks”, The Accounting Review, 59(1).
  • Al-Ajlan A. A., Hend S. A. ve AbdulMalik S. A. 2008. “Towards the Development of an Automatic Readability Measurements for Arabic Language”, 3rd International Conference on Digital Information Management (ICDIM).
  • Ateşman E. 1997. “Türkçede Okunabilirliğin Ölçülmesi”, A.Ü. TÖMER Dil Dergisi, Cilt 58.
  • Bezirci B. ve Yılmaz A. E. 2010. “Metinlerin Okunabilirliğinin Ölçülmesi Üzerine Bir Yazılım Kütüphanesi ve Türkçe İçin Yeni Bir Okunabilirlik Ölçütü”, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 3, s: 49-62, Ekim.
  • Çetinkaya, G. 2010. Türkçe Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, Ankara, Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chall, J. S. 1958. “Readability: An Appraisal of Research and Application”, Columbus, Ohio State University Press.
  • Çiftçi, Ö., Çeçen, M. A. ve Melanlıoglu, D. 2007. “Altıncı Sınıf Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Açısından Değerlendirilmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 6, Sayı: 22.
  • Davidson, R. A. 2005. “Analysis of the Complexity of Writing Used in Accounting Textbooks Over the Past 100 Years”, Accounting Education: An International Journal, 14(1).
  • Delibaş, A. 2008. Doğal Dil İşleme ile Türkçe Yazım Hatalarının Denetlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • DuBay W. H. 2004. The Principles of Readability, Impact Information, Costa Mesa, CA.
  • Flesch, R. 1948. “A New Readability Yardstick” Journal of Applied Psychology 32.
  • Flory, S. M., Phillips Jr., T. J. ve Tassin, M. F. 1992. “Measuring Readability: A Comparison of Accounting Textbooks”, Journal of Accounting Education.
  • Güneş, F. 2000. Çocuk Kitaplarında Okunabilirlik İlkeleri, Yaşadıkça Eğitim, 67.
  • Klare, G. R. 1963. The Measurement of Readability, Iowa State University Press, Iowa.
  • Klare, G. R. 1968. The Role of Word Frequency in Readability, Elementary English, 45.
  • Peterson, E. A. 1982. A Study of the Relationship of Academic Achievement in Accounting Course To the Readability of Required Textbooks and the Reading Ability of Two-Year Accounting Students, Doktora tezi, Oregon State Üniversitesi.
  • Plucinski, K. J. 2010. “Readability of Intermediate Accounting Textbooks”, Academy of Educational Leadership Journal, 14(2).
  • Plucinski, K. J., Olsavsky, J. ve Hall, L. 2009. “Readability of Introductory Financial and Managerial Accounting Textbooks”, Academy of Educational Leadership Journal, 13(1).
  • Razek, J. R., Hosch, G. A. ve Pearl, D. 1982. “Readability of Accounting Textbooks”, Journal of Business Education (Ekim).
  • Şentürk, F. ve Adalı, E. 2010. “Yetkin Bul ve Değiştir”, Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi, Sayı 3.
  • Şentürk, T. ve Adalı, E. 2011. “Türkçe Metin Seslendirme”, Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi, Sayı 4.
  • Solmaz, E. 2009. İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Düzeylerindeki Türkçe Metinlerde Cümle Uzunluğu, Kelime Uzunluğu ve Kelime Hazinesinin Okunabilirlik Üzerine Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sönmez, V. 2003. “Metinlerin Eğitselliğini Saptamada Matematiksel Bir Yaklaşım (Sönmez Modeli)”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10.
  • Sullivan, M. C. ve Benke Jr. R. L. 1997. “Comparing Introductory Financial Accounting Textbooks”, Journal of Accounting Education, 15(2).
  • Tantuğ, A. C. 2007. Akraba ve Bitişken Diller Arasında Bilgisayarlı Çeviri İçin Karma Bir Model, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Tekbıyık, A. 2006. “Lise Fizik I Ders Kitabının Okunabilirliği ve Hedef Yaş Düzeyine Uygunluğu” Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:14, No:2.
  • Temur, T. 2002. İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Bulunan Metinler ile Öğrenci Kompozisyonlarının Okunabilirlik Düzeyleri Açısından Karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Traugh, H. M., Powers, O. S. ve Adedokun, A. J. 1987. “Readability of Accounting Principles Texts”, Journal of Education for Business, 63(1).
  • Zakaluk, B. L. ve Samuels, S. J. 1988. Readability – Its Past, Present, and Future. International Reading Association, Newark, Delaware.
  • Zorbaz, K. Z. 2007. “Türkçe Ders Kitaplarındaki Masalların Kelime – Cümle Uzunlukları ve Okunabilirlik Düzeyleri Üzerine Bir Değerlendirme”, Eğitimde Kuram ve Uygulama, Sayı: 3 (1)

A STUDY ON THE READABILITY LEVELS OF FINANCIAL ACCOUNTING TEXTBOOKS

Yıl 2019, , 863 - 878, 29.12.2019
https://doi.org/10.31460/mbdd.516832

Öz

Reading is the interpretation
of visual perceptions and symbols by the brain. To ensure that the text being
read can be understood in a fluent manner, various factors such as readability,
legibility, understandability, etc., which the text should have, can be
mentioned.

Readability
is the fact that the factors that make a text easy to read correspond to the
reader's reading ability. If readability is measured, it can be objectively
defined the structural difficulty of a text.

Work
on written texts began to work on readability at the end of the 19th century,
and in the first half of the 20th century significant accumulation of knowledge
gained in this area. Factors affecting the readability were investigated and
readability formulas with more than 200 were developed with these studies.







In
this study, the readability score of a sort of financial accounting texts will
be calculated using the readability formula developed by
Ateşman after giving
basic information on readability. 

Kaynakça

  • Adelberg, A. H. ve Razek, J. R. 1984. “The Cloze Procedure: A Methodology for Determining the Understandability of Accounting Textbooks”, The Accounting Review, 59(1).
  • Al-Ajlan A. A., Hend S. A. ve AbdulMalik S. A. 2008. “Towards the Development of an Automatic Readability Measurements for Arabic Language”, 3rd International Conference on Digital Information Management (ICDIM).
  • Ateşman E. 1997. “Türkçede Okunabilirliğin Ölçülmesi”, A.Ü. TÖMER Dil Dergisi, Cilt 58.
  • Bezirci B. ve Yılmaz A. E. 2010. “Metinlerin Okunabilirliğinin Ölçülmesi Üzerine Bir Yazılım Kütüphanesi ve Türkçe İçin Yeni Bir Okunabilirlik Ölçütü”, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 3, s: 49-62, Ekim.
  • Çetinkaya, G. 2010. Türkçe Metinlerin Okunabilirlik Düzeylerinin Tanımlanması ve Sınıflandırılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, Ankara, Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chall, J. S. 1958. “Readability: An Appraisal of Research and Application”, Columbus, Ohio State University Press.
  • Çiftçi, Ö., Çeçen, M. A. ve Melanlıoglu, D. 2007. “Altıncı Sınıf Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Açısından Değerlendirilmesi”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt: 6, Sayı: 22.
  • Davidson, R. A. 2005. “Analysis of the Complexity of Writing Used in Accounting Textbooks Over the Past 100 Years”, Accounting Education: An International Journal, 14(1).
  • Delibaş, A. 2008. Doğal Dil İşleme ile Türkçe Yazım Hatalarının Denetlenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • DuBay W. H. 2004. The Principles of Readability, Impact Information, Costa Mesa, CA.
  • Flesch, R. 1948. “A New Readability Yardstick” Journal of Applied Psychology 32.
  • Flory, S. M., Phillips Jr., T. J. ve Tassin, M. F. 1992. “Measuring Readability: A Comparison of Accounting Textbooks”, Journal of Accounting Education.
  • Güneş, F. 2000. Çocuk Kitaplarında Okunabilirlik İlkeleri, Yaşadıkça Eğitim, 67.
  • Klare, G. R. 1963. The Measurement of Readability, Iowa State University Press, Iowa.
  • Klare, G. R. 1968. The Role of Word Frequency in Readability, Elementary English, 45.
  • Peterson, E. A. 1982. A Study of the Relationship of Academic Achievement in Accounting Course To the Readability of Required Textbooks and the Reading Ability of Two-Year Accounting Students, Doktora tezi, Oregon State Üniversitesi.
  • Plucinski, K. J. 2010. “Readability of Intermediate Accounting Textbooks”, Academy of Educational Leadership Journal, 14(2).
  • Plucinski, K. J., Olsavsky, J. ve Hall, L. 2009. “Readability of Introductory Financial and Managerial Accounting Textbooks”, Academy of Educational Leadership Journal, 13(1).
  • Razek, J. R., Hosch, G. A. ve Pearl, D. 1982. “Readability of Accounting Textbooks”, Journal of Business Education (Ekim).
  • Şentürk, F. ve Adalı, E. 2010. “Yetkin Bul ve Değiştir”, Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi, Sayı 3.
  • Şentürk, T. ve Adalı, E. 2011. “Türkçe Metin Seslendirme”, Türkiye Bilişim Vakfı Bilgisayar Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi, Sayı 4.
  • Solmaz, E. 2009. İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Düzeylerindeki Türkçe Metinlerde Cümle Uzunluğu, Kelime Uzunluğu ve Kelime Hazinesinin Okunabilirlik Üzerine Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sönmez, V. 2003. “Metinlerin Eğitselliğini Saptamada Matematiksel Bir Yaklaşım (Sönmez Modeli)”, Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10.
  • Sullivan, M. C. ve Benke Jr. R. L. 1997. “Comparing Introductory Financial Accounting Textbooks”, Journal of Accounting Education, 15(2).
  • Tantuğ, A. C. 2007. Akraba ve Bitişken Diller Arasında Bilgisayarlı Çeviri İçin Karma Bir Model, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Tekbıyık, A. 2006. “Lise Fizik I Ders Kitabının Okunabilirliği ve Hedef Yaş Düzeyine Uygunluğu” Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt:14, No:2.
  • Temur, T. 2002. İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarında Bulunan Metinler ile Öğrenci Kompozisyonlarının Okunabilirlik Düzeyleri Açısından Karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Traugh, H. M., Powers, O. S. ve Adedokun, A. J. 1987. “Readability of Accounting Principles Texts”, Journal of Education for Business, 63(1).
  • Zakaluk, B. L. ve Samuels, S. J. 1988. Readability – Its Past, Present, and Future. International Reading Association, Newark, Delaware.
  • Zorbaz, K. Z. 2007. “Türkçe Ders Kitaplarındaki Masalların Kelime – Cümle Uzunlukları ve Okunabilirlik Düzeyleri Üzerine Bir Değerlendirme”, Eğitimde Kuram ve Uygulama, Sayı: 3 (1)
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm ANABÖLÜM
Yazarlar

Mustafa Doğan

Emrah Ertugay 0000-0003-2049-395X

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 23 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Doğan, M., & Ertugay, E. (2019). GENEL MUHASEBE DERS KİTAPLARININ OKUNABİLİRLİK DÜZEYLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(4), 863-878. https://doi.org/10.31460/mbdd.516832