Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLSEM Tarih Öğretmenlerinin BİLSEM Çalışma Koşulları Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 133 - 147, 06.06.2021
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.924337

Öz

Bu araştırmanın amacı, BİLSEM’lerde çalışan tarih öğretmenlerinin çalışma koşullarına yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, betimsel model benimsenmiştir. Bu doğrultuda çalışma, 2020-2021 eğitim öğretim döneminde, Türkiye’nin çeşitli illerindeki BİLSEM’lerde görev yapan 27 tarih öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımı ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, çalışma grubundaki tarih öğretmenlerinin BİLSEM’lerde en önemli sorun olarak, idarecilerin BİLSEM’lere uygun atama biçimi ile atanmamalarından ve öğrencilerin okul ve BİLSEM eğitimini beraber sürdürmelerinden kaynaklandığını ifade ettikleri görülmüştür. Tarih dersi özelinde ise katılımcılar tarih dersinin önemsenmeyen bir ders olduğu görüşünü paylaşmış ve bu duruma idarecilerin, ailelerin ve öğrencilerin tarih alanına bir bilim olarak bakmamalarının sebep olduğunu belirtmişlerdir. Araştırmanın sonuçlarını genel olarak değerlendirmek gerekirse, çalışma grubundaki öğretmenlerin çalışma koşulları konusunda yaşanan eksikleri olmasına rağmen kurumda olmaktan mutlu oldukları ve BİLSEM’de çalışmaya devam etme konusunda istekli oldukları ve beklentilerinin karşılanması yönünde atılacak adımların motivasyonlarına ve verimliliklerine katkı sağlayacağını söylemek mümkündür.

Kaynakça

  • Akhan, N. E. ve Altaş, S. (2020). Bilim ve sanat merkezlerindeki sosyal bilgiler öğretmenlerinin çalışma koşullarına yönelik görüşleri. A. Dinç (Moderatör), International Aegean Semposiums On Socıal Scıences & Humanıtıes içinde. Uluslararası Ege Sempozyumu, İzmir
  • Altun, T. ve Vural, S. (2012). Bilim ve sanat merkezinde (bilsem) görev yapan öğretmen ve yöneticilerin mesleki gelişim ve okul gelişimine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 152-177.
  • Bozan, İ. ve Savi Çakar, F. (2020). Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin belirlenmesi. Turkish Studies Education, 15(3), 1607-1628.
  • Çal, Ü. T. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde sosyal bilgiler eğitiminin yeri ve önemi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Dönmez, N. B. (2019). Kişisel web sayfası. http://www.necatebaykoc.com.tr/bilsem/ adresinde 21.09.2020 tarihinde incelenmiştir.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 13-21.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, K. (2020). Öğretmenlik mesleğine kuramsal bir bakış. Electronic Journal of Education Sciences, 9(17), 39-56.
  • Kazu, İ. Y. ve Şenol, C. (2012). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (bilsem örneği). Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 13-35. MEB (1991). Özel eğitimle ilgili mevzuat. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • MEB (2019). Bilsem yönergesi. Tebliğler Dergisi, Ankara. 390-427.
  • Mertol, H. (2014). Türkiye ve ABD’de üstün zekâlı çocuklara sosyal bilgiler dersi veren öğretmenlerin görüş ve uygulamaları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri, Erzurum.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özkan, D. (2009). Yönetici, Öğretmen, Veli ve Öğrenci Görüşlerine Göre Bilim ve Sanat Merkezlerinin Örgütsel Etkinliği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara: Türkiye.
  • Safran, M. (2009). Türkiye’de tarih öğretimi ve meseleleri. M. Demirel ve İ. Turan (Eds.), Tarih Öğretim Yöntemleri içinde (s. 7-25). Ankara:Nobel Yayınları.
  • Semerci, N. ve Kaya, E. (2007). Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) görev yapan öğretmenlerin BİLSEM’e yönelik görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 230-242.
  • Sezginsoy, B. (2007). Bilim ve Sanat Merkezi Uygulamasının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Balıkesir: Türkiye
  • Tantay, Ş. (2010). Özel veya Üstün Yetenekli Çocuklara Eğitim Veren Okul ve Merkezlerin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul: Türkiye.
  • Yıldırım. A. ve Şimşek. H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı ). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yörük, S., Çankaya, İ., Büyükakın, İ.E., Kızılkaya, H. (2013). Bilim sanat merkezlerinde çalışan öğretmenlerin iş doyumlarının bazı örgütsel faktörlere göre incelenmesi: Ankara ve Afyonkarahisar örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ÖYGE Özel Sayısı), 312-333.

BİLSEM History Teachers' Opinions on BİLSEM Working Conditions

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 1, 133 - 147, 06.06.2021
https://doi.org/10.52826/mcbuefd.924337

Öz

The purpose of this research is to reveal the views of history teachers working in BİLSEMs about their working conditions. The descriptive model was adopted in this study, in which the qualitative research method was used. In this perspective, the present study was conducted with 27 history teachers working in BİLSEMs in various cities in Turkey in the 2020-2021 academic year. The research data were collected with the help of semi-structured open-ended questions prepared by the researchers. The data obtained from the research were analyzed by descriptive analysis. When the results of the study were examined, it was seen that the most important problem of the history teachers in the sample was that the administrators were not assigned to BİLSEMs with the appropriate appointment procedures and that the students attended their normal school and BİLSEM education at the same time. As for the history lesson, the participants shared the view that history lesson is an underestimated lesson and stated that this is the reason why administrators, families and students do not consider history as a science. When the results of the research are evaluated in general, it is possible to say that the teachers in the sample are happy to be in the institution despite the deficiencies in their working conditions, are willing to continue working at BİLSEM, and the steps to be taken to meet their expectations will contribute to their motivation and efficiency.

Kaynakça

  • Akhan, N. E. ve Altaş, S. (2020). Bilim ve sanat merkezlerindeki sosyal bilgiler öğretmenlerinin çalışma koşullarına yönelik görüşleri. A. Dinç (Moderatör), International Aegean Semposiums On Socıal Scıences & Humanıtıes içinde. Uluslararası Ege Sempozyumu, İzmir
  • Altun, T. ve Vural, S. (2012). Bilim ve sanat merkezinde (bilsem) görev yapan öğretmen ve yöneticilerin mesleki gelişim ve okul gelişimine yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 152-177.
  • Bozan, İ. ve Savi Çakar, F. (2020). Bilim ve sanat merkezi öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin belirlenmesi. Turkish Studies Education, 15(3), 1607-1628.
  • Çal, Ü. T. (2018). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde sosyal bilgiler eğitiminin yeri ve önemi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Dönmez, N. B. (2019). Kişisel web sayfası. http://www.necatebaykoc.com.tr/bilsem/ adresinde 21.09.2020 tarihinde incelenmiştir.
  • Güven, D. (2010). Profesyonel bir meslek olarak Türkiye’de öğretmenlik. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 27(2), 13-21.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karataş, K. (2020). Öğretmenlik mesleğine kuramsal bir bakış. Electronic Journal of Education Sciences, 9(17), 39-56.
  • Kazu, İ. Y. ve Şenol, C. (2012). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (bilsem örneği). Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 13-35. MEB (1991). Özel eğitimle ilgili mevzuat. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • MEB (2019). Bilsem yönergesi. Tebliğler Dergisi, Ankara. 390-427.
  • Mertol, H. (2014). Türkiye ve ABD’de üstün zekâlı çocuklara sosyal bilgiler dersi veren öğretmenlerin görüş ve uygulamaları (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri, Erzurum.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Özkan, D. (2009). Yönetici, Öğretmen, Veli ve Öğrenci Görüşlerine Göre Bilim ve Sanat Merkezlerinin Örgütsel Etkinliği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara: Türkiye.
  • Safran, M. (2009). Türkiye’de tarih öğretimi ve meseleleri. M. Demirel ve İ. Turan (Eds.), Tarih Öğretim Yöntemleri içinde (s. 7-25). Ankara:Nobel Yayınları.
  • Semerci, N. ve Kaya, E. (2007). Bilim ve Sanat Merkezlerinde (BİLSEM) görev yapan öğretmenlerin BİLSEM’e yönelik görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 230-242.
  • Sezginsoy, B. (2007). Bilim ve Sanat Merkezi Uygulamasının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Balıkesir: Türkiye
  • Tantay, Ş. (2010). Özel veya Üstün Yetenekli Çocuklara Eğitim Veren Okul ve Merkezlerin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İstanbul: Türkiye.
  • Yıldırım. A. ve Şimşek. H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı ). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yörük, S., Çankaya, İ., Büyükakın, İ.E., Kızılkaya, H. (2013). Bilim sanat merkezlerinde çalışan öğretmenlerin iş doyumlarının bazı örgütsel faktörlere göre incelenmesi: Ankara ve Afyonkarahisar örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(ÖYGE Özel Sayısı), 312-333.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Osman Akhan 0000-0001-6532-7985

Sedat Altaş 0000-0002-5863-8707

Yayımlanma Tarihi 6 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 21 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akhan, O., & Altaş, S. (2021). BİLSEM Tarih Öğretmenlerinin BİLSEM Çalışma Koşulları Hakkındaki Görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 133-147. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.924337