İktisadi ve idari bilimler alanında öğrenim gören öğrenciler bugünkü müfredat gereği bir kısmı zorunlu, bir kısmı seçmeli olmak üzere yoğun bir muhasebe öğrenimine tabi tutulmaktadır. Mezuniyet için bu derslerin başarılı bir şekilde tamamlanması gerekmektedir. Her derste olduğu gibi, muhasebe dersinde de bir kısım öğrencinin başarısız olduğu görülmektedir. Hatta başarısızlık oranının diğer derslere kıyasla göreli olarak daha fazla olduğu ifade edilebilir. Zira öğrenciler, muhasebe derslerindeki başarısızlıkları hakkındaki özdeğerlendirmelerinde; dersin matematiksel bir ders olduğunu, öğrenim geçmişlerinin muhasebe öğrenimini desteklemediğini; bu nedenle başarısız olduklarını ifade etmektedirler. Bu çalışmanın amacı da lisans öğreniminde muhasebe dersini ilk defa alan öğrencilerin ilk ders dönemi sonundaki akademik başarıları üzerinde yine lisans öğrenimleri sırasında almış oldukları matematik dersindeki akademik başarılarının ve çoklu zekâ bileşenlerinden biri olan mantıksal-matematiksel zekâ bileşenlerinin etkisini değerlendirmektir. Ayrıca öğrencilerin Gardner’ın zekâ bileşenleri bakımından nasıl bir zekâ bileşenleri kombinasyonuna sahip oldukları ile hangi zekâ bileşeninde en yüksek düzeyde oldukları belirlenmiş ve en yüksek oldukları zekâ bileşeni bakımından oluşturulan gruplar arasında, öğrencilerin muhasebe dersindeki akademik başarıları bakımından anlamlı bir farklılık bulunup bulunmadığı da sorgulanmıştır. Çalışmanın sınırları dahilindeki anakütlesini 332 öğrenci oluşturmaktadır. Anakütleden anket yoluyla 180 geçerli geri dönüş sağlanabilmiştir. Yüzde 95 anlam düzeyi (güven aralığında) yüzde 5 hata payı uygulandığında 180 gözlemden oluşan örneklem büyüklüğü, anakütleyi temsil için gerekli olan 178 sayısının üzerindedir. Elde edilen sonuçlara göre, çoklu zekâ kuramı özelinde öğrencilerin yatkın oldukları zekâ bileşenine göre ayrılan gruplar arasında muhasebe başarısı bakımından anlamlı bir farklılık söz konusu değildir. Ayrıca öğrencilerin mantıksal-matematiksel zekaya olan yatkınlıklarının ve matematik başarılarının muhasebe başarı durumları üzerinde yordama gücünün düşük olduğu tespit edilmiştir. Bu da göstermektedir ki, veri koşullar altında, öğrencilerin muhasebe dersindeki akademik başarılarının/başarısızlıklarının, iddia ettikleri gibi, temel bir bilim olan matematik dersindeki akademik başarıları ile ilgisi olduğunu söylemek mümkün değildir.
Muhasebede Akademik Başarı Gardner’ın Çoklu Zekâ Kuramı Mantıksal-Matematiksel Zekâ
Students who studies in the field of economics and administrative sciences are subject to an intensive accounting education, some of which are compulsory and some are elective. These courses must be completed successfully for the graduation. As in the case of every course, it has been observed that the students may fail the accounting course. We can even state that failure rate in accounting lessons are relatively higher compared to other courses. In their self-evaluations about their failures in accounting lessons students stated that the accounting course is a mathematical course, and their study past does not support accounting education. The purpose of the research is to show whether the success of the students who took the accounting course for the first time is related to the academic success of the mathematics course they had taken before and logical-mathematical intelligence which is one of the multiple intelligences. In addition, it has questioned that combination of intelligence components in terms of Gardner’s intelligence components and which intelligence component they were most susceptible has found and whether there has a significant difference of students’ academic achievement in the accounting lesson. The universe of study which in frontiers of the research is 332 students. Survey application provided 180 students with valid feedback from the universe of study. The sample size is 180 samples and it is above 178; the number required for universe representation with 95 percentage significance level (confidence interval) and 5 percentage error margin. According to the obtained results, there is no significant difference in accounting successes between the groups that are classified according to their tendency to intelligence types of students. In addition, it has been determined that students' predisposition to logical-mathematical intelligence and their mathematics achievement have low predictive power on their accounting success. This shows that, under data conditions, it is not possible to say that students' academic achievements / failures in accounting lessons are related to their academic achievements in mathematics, which is a fundamental science, as they claim.
Academic Achievement in Accounting Gardner's Multiple Intelligence Theory Logical-Mathematical Intelligence
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 19 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 60 |