Medya, üretmiş olduğu içerikler ile bireylerin bilgi/haber ihtiyacını gidermekte, onları eğlendirmekte ve siyasal tercihlerini belirlemede etkili olmaktadır. Bu temel işlevlerin yanı sıra, gündelik hayatı şekillendirebilecek pek çok işleve de sahip olan medya, aynı zamanda bireyin zihin dünyasında oluşacak anlamı inşa etmede/belirlemede de önemli rol oynamaktadır. Küresel bir problem haline gelen İslamofobinin artış göstermesine de uluslararası ve ulusal medya araçlarının bu sorunlu doğası/yayın politikası etkili olmuştur. İslam ve Müslümanlar ile ilgili bireylerin nasıl düşünmesi gerektiğini, zihinlerinde oluşması gereken anlamları belirleyici bir form ile içerik üreten medya, oluşturduğu anlam çerçeveleri ile bireylerin zihinsel dünyasını şekillendirmektedir. Bu çalışma da Türkiye medyasında, İslami giyim/görünüm unsurları olarak bilinen, başörtüsü, türban, çarşaf, örtünme, sarık, cüppe, takke ve sakal ile ilgili haberlerin hangi çerçevelerle sunulduğunu anlamayı amaçlamaktadır. Bu sebeple, amaçlı örneklem ile seçilen Sözcü, Cumhuriyet ve Halk TV isimli medya kuruluşlarının web sitelerinde yer alan haberler çerçeveleme tekniği ile incelenmiştir. Yapılan araştırma sonucunda, İslam ve Müslümanlar ile ilgili kavramların radikalize edilerek sunulduğu, olumsuz anlatımlarla çerçevelendiği ve İslamofobik düşünme pratiğinin bireylere aktarıldığı belirlenmiştir.
Çerçeveleme Kuramı İslamofobi İslam Karşıtlığı Türkiye’de İslamofobi
Media meets individuals' information/news needs, entertains them, and influences their political preferences through the content it produces. In addition to these fundamental functions, media, which also has many functions that can shape everyday life, plays an important role in constructing/determining meaning in an individual's mental world. The increase in Islamophobia, which has become a global problem, has also been influenced by the problematic nature/editorial policies of international and national media outlets. The media, which produces content with a form that dictates how individuals should think about Islam and Muslims, and what meanings should form in their minds, shapes the mental world of individuals with the meaning frames it creates. This study aims to understand in what frames news about elements known as Islamic clothing/appearance, such as headscarves, hijab, veiling, turban, thobe, taqiyah, and beard are presented in the Turkish media. Therefore, news articles on the websites of media organizations named Sözcü, Cumhuriyet, and Halk TV, which were selected through purposive sampling, were analyzed using the framing technique. The research findings indicate that concepts related to Islam and Muslims are presented in a radicalized manner, framed with negative narratives and that Islamophobic thinking patterns are conveyed to individuals.
Framing Theory Islamophobia Anti-Islamism Islamophobia in Türkiye
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Gazetecilik Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 16 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |
MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.