Sosyal medya, YouTube da dâhil olmak üzere, günümüz yaşam tarzlarının önemli bir unsuru olarak ortaya çıkmıştır. YouTuber'ların, daha fazla izleyici ve reklam veren çekebilmek için ilgi çekici içerik fikirleri sunmaları gerekmektedir. Zavilda TV adlı YouTube kanalı, İslam’ı bir içerik fikri olarak ele alarak daha fazla izleyici çekmek amacıyla metalaştırmaktadır. Din ve maneviyat, artık yalnızca bireylere özgü bir olgu olmaktan çıkarak medyanın politik ekonomisinin bir nesnesi ve sermayesi hâline gelmiş, kamuya açık bir yayın ve ticari bir metaya dönüşmüştür. Bu bağlamda, bu çalışma, özellikle kadınlara yönelik İslami sosyal deneylerde dinin metalaştırılmasını yansıtan gerçeklikleri ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırma, nitel bir yaklaşım benimseyerek bir literatür taraması ile yürütülmüştür. Araştırmanın nesnesi olarak Zavilda TV’nin diyalog metinleri, başlıkları, video açıklamaları ve küçük resimleri, gözlem ve dokümantasyon yöntemleri kullanılarak incelenmiştir. Medyanın politik ekonomisi ve eleştirel söylem analizi, metalaştırma pratiklerini daha eleştirel ve derinlemesine ortaya çıkarmak ve açıklamak için kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, dinî metalaştırmanın; dinî semboller ve İslami ilahiler, hedef kitleye başörtüsü takmayı kabul ettirme çabası ile iletilen dinî yansımalar gibi biçimlerde ortaya çıktığını göstermektedir. İçeriklerde, başörtüsü takma denemesine katılmaları için İslam dışındaki dinlere mensup kadınlar hedef alınarak dinî hoşgörü meselesine de yer verilmektedir. Ancak, hedef kitle ile içerik üreticisi arasındaki ilişki, vaiz ve muhatap arasındaki geleneksel ilişkiyi zayıf bir şekilde yansıtmaktadır. Zavilda TV, ortaya koyduğu dinî anlayışını yayma girişiminde bulunarak, bu anlayışın doğru ve tüm Müslüman kadınlar için bağlayıcı olduğunu öne sürmektedir. Bununla birlikte, bu yorumların bazı durumlarda ayrımcılığa yol açtığı gözlemlenmiştir.
Social media, including YouTube, has emerged as a significant aspect of contemporary lifestyles in society. Youtubers need to be able to present interesting content ideas in order to attract more viewers and advertisers. Zavilda TV YouTube Channel turns Islam into a content idea and commodifies it to attract more viewers. Religion and spirituality are no longer something exclusive, but have become a commodity and a public broadcast, used as an object and capital in the political economy of the media. Thus, this study aims to uncover realities that reflect the practice of commodification of religion in the Islamic social experiment targeting women. This research uses a qualitative approach with a literature review. Dialogue manuscripts, titles, video descriptions and thumbnails for Zavilda TV are research objects that are studied using observation and documentation methods. The study of the political economy of media and critical discourse analysis are used to uncover and explain commodification in a more critical and in-depth way. The results found in this study are forms of religious commodification in the form of religious symbols and Islamic songs, as well as religious reflections that are given to the target to make them willing to wear the headscarf. The issue of religious tolerance is also included in the content by targeting women of religions other than Islam to try wearing the headscarf. There is a relationship that is lamely built through the clothing of talent and targets like preachers and mad'u. Zavilda TV attempts to disseminate its understanding of religion. The channel asserts that its interpretation of religious doctrine is accurate and obligatory for all Muslim women, even if some of the remarks given tend to discriminate.
Commodification of Religion YouTube Islamic Social Experiments
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer), Din Sosyolojisi, İletişim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: Special Issue 1 |
MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.