BibTex RIS Kaynak Göster

Proje Tabanlı Öğretim Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlükler ve Çözüm Önerilerine Yönelik Bir Eylem Araştırması

Yıl 2012, Cilt: 8 Sayı: 1, 137 - 159, 09.01.2012

Öz

Bu araştırmada, öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecinde uyguladıkları proje tabanlı öğretimeilişkin yaşadıkları problemlerin belirlenmesi ve bu problemlerin çözülmesi için bir eylem planınınoluşturulması amaçlanmıştır. Bu amaçla, yedi ay boyunca İstanbul’da özel bir ilköğretim okulununöğretmenleri (n=35), yöneticileri (n=2), birinci ve ikinci kademeden seçkisiz olarak belirlenen öğrenciler(n=57) ve velilerle (n=84) beraber çalışılmıştır. Araştırmanın verileri odak gruplu görüşmeler, gözlem veyazılı dokümanlar aracılığıyla toplanarak. Bu veriler açık kodlama yoluyla analiz edilmiştir. Öğretmenlerinproje tabanlı öğretimi uygulamadaki yaşadıkları en önemli sorunların, öğrenme-öğretme süreci, fizikselkoşullar, velilerin tavırları ve bazı duyuşsal faktörlerden kaynaklandığı ortaya çıkarılmıştır. Söz konususorunların analizinin ardından öğretmenlerin proje çalışmalarını sağlıklı bir şekilde yürütmeleri içinaraştırmacılar tarafından bir eylem planı hazırlanmış ve uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, geçmiştekiuygulamalarına oranla öğretmenlerin ilgili süreci yönetmede yaşadıkları sorunların üstesinden gelmektedaha başarılı oldukları, öğretmenlerin ve velilerin öğrenciler üzerindeki rehberlik sürecinin daha etkiliolduğu ve geliştirilen projelerin gerek öğrenciler gerek öğretmenler açısından akademik olarak dahamemnuniyet verici olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Atıcı, B., Polat, H. (2010). Web Tasarımı Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Öğrencilerin Akademik Başarısı ve Görüşlerine Etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(2), 122-132.
  • Ayvacı, H.Ş., Er Nas, S. (2009). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Uygulanabilirliğine Yönelik Görüşleri. Fen, Sosyal ve Çevre Eğitiminde Son Gelişmeler Sempozyumunda sunulmuş bildiri. 18-20 Kasım 2009. Giresun.
  • Baş, T., Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri –Nvivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Başbay, M. (2007). Proje Tabanlı Öğrenme. Eğitimde Yeni Yönelimler. Ö. Demirel (Editör). (Üçüncü Baskı), s. 67-91. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bell, S.(2010). Project-Based Learning for the 21st Century: Skills fort he Future. The Clearing House,83,39-43.
  • Christenson, M., Slutsky, R., Bendau, S., Covert, J., Dyer, J., Risko, G., Johnston, M. (2002). The Rocky Road of Teachers Becoming Action Researcher, Teaching and Teacher Education, 18 (3), 259- 272.
  • Cohen, L., Manion, L. (1989). Research Methods in Education. Taylor & Francis Group.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi.
  • Çiftçi, S. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Proje Tabanlı Öğrenmenin Öğrencilerin Akademik Risk Alma Düzeylerine, Problem Çözme Becerilerine, Erişilerine, Kalıcılığa ve Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Demirhan, C., Demirel, Ö. (2003). Program Geliştirmede Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(5), 48-61.
  • Erdem, M. (2002). Proje Tabanlı Öğrenme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 172-179.
  • Erdem, M., Akkoyunlu, B. (2002). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Kapsamında Beşinci Sınıf Öğrencileriyle Yürütülen Ekiple Proje Tabanlı Öğrenme Üzerine Bir Çalışma. İlköğretim Online, 1(1), 2-11. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Filippatou, D., Kaldi, S. (2010). The Effectıveness Of Project-Based Learnıng on Pupils With Learning Difficulties Regarding Academic Performance, Group Work And Motivation. International Journal of Special Education, 25, 1.
  • Gültekin, M., Karadağ, R., Yılmaz, F. (2007). Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 503-528.
  • Gürdal, A., Öztuna, A. (2010). Proje Tabanlı Öğrenme. Fen/Fizik Öğretimi I -Açılımlar, Gelişmeler, Yeni Yaklaşımlar-. Y. Ersoy, G. Uzal, A. Erdem (Editörler). (Birinci Baskı). s. 145-157. Ankara: Nobel
  • Harada, V. H., Kirio, C., Yamaoto, S. (2008). Project-Based Learning: Rigor and Relevance in High Schools. Media Connection, March 2008, 14-20.
  • Hernández-Ramos, P., De La Paz, S. (2009). Learning History n Middle School by Designing Multimedia in a Project- Based Learning Experience. University of MarylandJournal of Research on Technology in Education, 151-173.
  • Holubova, R. (2008). Effective Teaching Methods: Project- based Learning in Physics. US-China Education Review, 5 (12).
  • Kaldi, S., Filippatou, D., Govaris, C. (2011). Project-Based Learning in Primary Schools: Effect on Pupils’ Learning and Attitudes. Education,39 (1), 35-47.
  • Katz, L. G., Chard, S. (1992). The Project Approach. Guides- Classroom Use- Teaching Guides (For Teacher) (052)- Reports- Evaluative/Feasibility (142).
  • Korkmaz, H. , Çakmakçı, G. (2006). Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Fen ve Teknoloji Öğretimi. M. Bahar (Editör). (Birinci Baskı), s. 109-135. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Korkmaz, H., Kaptan, F. (2001). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 193-200.
  • Lam, S., Cheng, R., Ma, W. (2009). Teacher and Student Instrinsic Motivaton in Project-Based Learning. Instructional Science, 37, 565-578.
  • Matyar, F. (2008). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Proje ve Araştırma Tabanlı Öğrenme. Fen ve Teknoloji Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Ö. Taşkın (Editör). (Birinci Baskı), s. 23-29. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş, M.Sezai Durgun. Adana: Baki Kitabevi
  • McTaggerd, R., Kemmis, S. (1988). The Action Research Planner. Australia, Victoria: Deakin University Press.
  • Mettas, A. C., Constantinou, C. C. (2006). The Technology Fair: A Project-Based Learning Approach for Enhancing Problem Solving Skills and İnterest in Design and Technology Education. Int J Technol Des Educ,,18, 79-100.
  • Oakley, B., Felder, R. M., Brent, R., Elhajj, I. (2004). Turning Student Groups into Effective Teams. Journal of Student Centered Learning, 2 (1),9-34.
  • Papanikolaou, K., Boubouka , M. (2010). Promoting Collaboration in a Project-Based E-Learning Context. School of Pedagogical & Technological Education, 43(2), 135-155.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çevirenler: Bayrak, D., Arslan, H. B., Akyüz, Z. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Robson, C. (1993). Real World Research. Oxford UK & Cambridge USA: Balackwell.
  • Roessingh, H., Chambers, W. (2011). Project-Based Learning and Pedagogy in Teacher Preparation: Staking out the Theoretical Mid-Ground. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23 (1), 60-71.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Shearer, K., Quinn, R.J.(1996). Using Projects to Implement Mathematics Standards. Clearing House, Academic Search Premier, 2(70).
  • Stringer, E. T. (2007). Action Research. USA: SAGE Publication.
  • Şahin Civelekoğlu, M., Öztürk, Ş. (2010). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme (PTÖ) Yönteminin Uygulanması ile ilgili Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri, İlköğretim Online, 9 (3), 1189-1200. [Online]: http://ilkogretim-online.org.tr
  • Türkmen (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarına Yönelik Proje Tabanlı Öğrenmeyle İlgili Etkinlik Örnekleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (18), 1-10.
  • Xu, Y., Liu, W. (2010). A Project-Based Learning Approach: a Case Study in China. Asia Pacific Education Rev., 11, 363-370.
  • Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yuen, L. H. F. (2009). From Foot to Shoes: Kindergartners’, Families’ and Teachers’ Perceptions of the Project Approach. Early Childhood Education Journal, 37, 23-33.
  • Yüksel, A., Mil, B., Bilim, Y. (2007). Nitel Araştırma: Neden, Nasıl, Niçin?. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Zimmerman, D. C. (2010). Project Based Learning for Life Skill Building in 12th Grade Social Studies Classrooms: A Case Study. Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Science in Education, Dominican University of California, San Rafael, CA.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysun Öztuna Kaplan

Yelkin Diker Coşkun

Yayımlanma Tarihi 9 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öztuna Kaplan, A., & Diker Coşkun, Y. (2012). Proje Tabanlı Öğretim Uygulamalarında Karşılaşılan Güçlükler ve Çözüm Önerilerine Yönelik Bir Eylem Araştırması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 137-159. https://doi.org/10.17860/efd.40109

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.