BibTex RIS Kaynak Göster

Siber Zorbalığın Öğrencilerin Akademik, Sosyal ve Duygusal Durumları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 3, 844 - 859, 27.12.2016
https://doi.org/10.17860/mersinefd.282384

Öz

Öz: Bu çalışmanın amacı, siber zorbalığa maruz kalan öğrencilerin maruz kalma durumlarının sosyal, duygusal ve akademik başarı açılarından incelenmesidir. Nitel bir durum çalışması olarak yürütülen çalışma Nevşehir’de bulunan bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Çalışma, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen 12 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir.

Çalışma sonucunda, öğrencilerin siber zorbalık hakkında ve siber zorbalıkla başa çıkmakla ilgili yeterince bilgi sahibi olmadıkları, velilerin ise öğrencileri bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanırken yeterince kontrol etmedikleri bulgularına ulaşılmıştır. Katılımcılar daha çok sosyal paylaşım ve çevrim içi oyun ortamlarında siber zorbalığa maruz kalmaktadır. Öğrencilerin en sık küfür ve tehdit yollarıyla siber zorbalığa uğradıkları belirlenmiştir. Bulgulara göre siber zorbalığa maruz kalan öğrenciler korku, öfke ve tedirginlik gibi olumsuz duygular deneyimlemekte, yaşadıklarını çevreleri ile paylaşamamakta, aile ve arkadaş ilişkilerinde olumsuzluklarla karşı karşıya gelebilmektedir. Zorbalığa maruz kalma sonucunda öğrencilerin ders çalışma süreleri azalabilmekte ve akademik başarı düşmektedir. Uyku sorunları ve yalnız kalmaktan korkma, dışarı çıkmaktan korkma ve intihar düşüncesi ise araştırmanın diğer bulguları arasındadır.

Anahtar Kelimeler: Siber zorbalık, siber mağduriyet, akademik başarı, bilgi ve iletişim teknolojileri

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cenk Akbıyık

Muharrem Kestel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akbıyık, C., & Kestel, M. (2016). Siber Zorbalığın Öğrencilerin Akademik, Sosyal ve Duygusal Durumları Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 844-859. https://doi.org/10.17860/mersinefd.282384

Cited By















The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.