Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kimlik Stilleri, Süreçleri ve Statülerinin Kimlik İşlevleri ile İlişkileri

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 1, 25 - 35, 16.04.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.305751

Öz

Bu
çalışmanın amacı kimlik stilleri, süreçleri ve statülerinin beş kimlik işlevi
ile olan ilişkilerini incelemektir. Çalışmanın katılımcılarını 114 kadın ve 94
erkek olmak üzere toplam 208 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.
Katılımcıların yaş aralığı 18-22, yaş ortalaması 19.36±0.94 yıldır. Kimlik stillerini
belirlemek amacıyla Kimlik Stili Ölçeği, kimlik gelişimi süreçlerini ve kimlik
statülerini belirlemek amacıyla Utrecht Kimlik Bağlanma Ölçeği ve son olarak da
kimlik işlevlerini belirlemek amacıyla Kimlik İşlevleri Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular
kimlik stilleri ve süreçlerinin kimlik işlevleriyle ilişkili olduğunu
göstermiştir. Kimlik statüleri açısından sonuçlara bakıldığında başarılı ve
ipotekli kimlik statülerinde yer alan bireylerin neredeyse tüm kimlik işlev
boyutlarında en yüksek puanlara sahip oldukları, dağınık ve moratoryum kimlik
statüsünde yer alan bireylerin ise en düşük puanlara sahip oldukları
görülmüştür. Sonuçlar tutarlı ve sürekli bir kimlik duygusunun bireylerin ruh
sağlığı için önemli olduğunu göstermiştir. Bu çalışmanın sonuçları ergenler ve
beliren yetişkinlerle çalışan ruh sağlığı uzmanlarının olumlu ruh sağlığı
özelliklerini artırmak için kimlik gelişimini göz önünde buldurmaları
gerektiğini ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Adams, G.R. & Marshall, S. (1996). A developmental social psychology of identity: Understanding the person in context. Journal of Adolescence, 19, 1–14.
  • Arnett, J.J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55, 469–480.
  • Berzonsky, M.D. (1992). A process perspective on identity and stress management. GR Adams, R.M. Montemarory (Eds.), Adolescent Identity Formation, Newbury: Park Sage, s.193-215.
  • Berzonsky, M.D. (1992). Identity style inventory (ISI3) revised version. Unpublished manuscript.
  • Berzonsky, M.D. (1999). Identity styles and hypothesis testing strategies. Journal of Social Psychology, 139, 784-789.
  • Berzonsky, M.D., Macek, P., & Nurmi, J.E. (2003). Interrelations among identity process, content, and structure: A cross-cultural investigation. Journal of Adolescence Research, 18, 112-130.
  • Crocetti, E., Rubini, M., Luyckx, K., & Meeus, W. (2008). Identity formation in early and middle adolescents from various ethnic groups: From three dimensions to five statuses. Journal of Youth and Adolescence, 37, 983-996.
  • Crocetti, E., Schwartz, S., Fermani, A., & Meeus, W. (2010). The Utrecht Management of Identity Commitment Scale (U-MICS): Italian validation and cross national comparisons. European Journal of Psychological Assessment, 26, 169–183.
  • Crocetti, E., Sica, L., Schwartz, S.J., & Meeus, W. (2013). Identity styles, dimensions, statuses, and functions: Making connections among identity conceptualizations. Revue européenne de psychologie appliquée, 63, 1-13.
  • Demir, İ. (2011). Kimlik işlevleri ölçeği Türkçe geçerlilik ve güvenirliliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, 571-586.
  • Derelioğlu, Y. ve Demir, İ. (2007). Kimlik stili envanteri (Gözden geçirilmiş formu): Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. VI. Türk-Alman Psikiyatri Kongresi, 12-15 Eylül, Boğaziçi Üniversitesi, İstanbul.
  • Erikson, E. (1968). Identity, youth and crisis. New York: Norton.
  • Gore, P.A. (2000). Cluster analysis. HEA Tinsley, SD Brown (Eds.), Handbook of applied multivariate statistics and mathematical modeling, San Diego, CA: Academic Press, s.297-321.
  • Luyckx, K., Schwartz, S.J., Berzonsky, M.D., Soenens, B., Vansteenkiste, M., Smits, I., & Goossens, L. (2008). Capturing ruminative exploration: Extending the four-dimensional model of identity formation in late adolescence. Journal of Research in Personality, 42, 58-82.
  • Marcia, J.E. (1980). Identity in adolescence. J Adelson (Ed.), Handbook of Adolescent Psychology. New York: Wiley, s.159-187.
  • Morsünbül, Ü. ve Çok, F. (2013). Kimlik gelişiminde yeni bir boyut: Seçeneklerin saplantılı araştırılması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5, 232-244.
  • Morsünbül, Ü, Crocetti, E, Çok, F., & Meeus, W. (2014). The Utrecht Management of Identity Commitment Scale (U-MICS): Gender and age measurement invariance and convergent validity of the Turkish version. Journal of Adolescence, 37, 799-805.
  • Morsünbül, Ü., Crocetti, E., Çok, F., & Meeus, W. (2016). Identity formation in Turkish youth: A person centered approach. Journal of Adolescence, 47, 145-155.
  • Schwartz, S.J., Beyers, W., Luyckx, K., Soenens, B., Zamboanga, B.L., & Forthun, L.F., & Waterman, A.S. (2011). Examining the light and dark sides of emerging adults’ identity: A study of identity status differences in positive and negative psychosocial functioning. Journal of Youth and Adolescence, 40, 839-859.
  • Serafini, T.E. & Adams, G.R. (2002). Functions of identity: Scale construction and validation. Identity: An International Journal of Theory Research, 2, 361–389.
  • Serafini, T.E., Maitland, S.B., & Adams, G.R. (2006). The functions of identity scale: Revisions, validation and model testing. Poster session presented at the Biennial Meeting of the Society for Research on Adolescence, San Francisco, California.
  • Waterman, A. (1992). Identity as an aspect of optimal psychological functioning. G.R. Adams & R.M. Montemayor (Ed.), Adolescent Identity Formation. Newbury Park Sage Pub, s.51-72.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümit Morsünbül

Ertuğrul Uçar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Morsünbül, Ü., & Uçar, E. (2017). Kimlik Stilleri, Süreçleri ve Statülerinin Kimlik İşlevleri ile İlişkileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 25-35. https://doi.org/10.17860/mersinefd.305751

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.