Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Astronomi Öğretiminde Öğrenme Amaçlı Çoklu Yazma Etkinliklerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 1, 138 - 151, 16.04.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.305773

Öz

Fen ve
Teknoloji eğitiminde anlamlı ve kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmesi için öğrenme
ortamlarında farklı yöntem ve teknikler kullanılmaktadır. Bu çalışmanın amacı yazarak öğrenme etkinlikleri
kullanılarak işlenen Güneş Sistemi ve Ötesi ünitesinin öğrencilerin akademik
başarısı, kavram öğrenimi, bilimsel süreç becerileri üzerine etkisi ve fene
yönelik tutumları üzerindeki etkilerini değerlendirmektir. Araştırma, İstanbul
ilindeki bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini yedinci
sınıfta öğrenim gören 80 öğrenci oluşturmaktadır. Güneş Sistemi ve Ötesi ünitesi
deney grubunda öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri ile işlenirken, kontrol grubu
öğrencilerine ise geleneksel öğretim yöntemleriyle işlenmiştir. Araştırma nicel
bir çalışma olup, deneysel bir desen kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama
araçları olarak, başarı testi, kavrama testi, bilimsel süreç becerileri testi
ve tutum ölçeği hem ön hem de son test olarak uygulanmıştır. Veriler SPSS 16
istatistik program kullanılarak Tek
Faktörlü Kovaryans Analizi (ANCOVA) ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonuçlarına göre; astronomi konusunun öğrenme amaçlı yazma etkinlikleri
kullanılarak öğretilmesi geleneksel öğrenme metoduna göre öğrenci başarısını
olumlu etkilerken, astronomi kavramlarını öğrenme, bilimsel süreç becerilerinin
gelişimi ve fene yönelik tutum üzerinde deney grubunun son test ortalamalarında
kontrol grubuna göre artışın daha fazla olmasına rağmen ulaşılan sonuçlar
anlamlı seviyede değildir. Öğrenme amaçlı yazma etkinliklerinin fen öğretimi
üzerine etkisinin daha iyi anlaşılması için farklı konular üzerinde çalışmalar
yapılmalıdır.

Kaynakça

  • Abraham, M.R., Grzybowski, E.B., Renner, W.J., & Marek, E.A. (1992). Understandings and misunderstandings of eighth graders of five chemistry concepts found in textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 29(2), 105-120.
  • Akçay, H., Özyurt, B.B. ve Bezir Akçay, B. (2014). Çoklu yazma etkinliklerinin fen ve teknoloji dersi öğretiminde kullanılmasının öğrenci başarısı ve kavram öğrenmeye etkisi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 15-31.
  • Akınoğlu, O. (2001). Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi, Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akkuş, R., Günel, M., & Hand, B. (2007). Comparing an inquiry-based approach known as the science writing heuristic to traditional science teaching practices: Are there differences? International Journal of Science Education, 29(14), 1745-1765.
  • Akyol, C. ve Dikici, A.(2009). Şiirle öğretim tekniğinin öğrencilerin başarı ve tutumlarına etkisi. İlköğretim Online, 8(1), 48-56.
  • Basso, S.A. (2009). Using the science writing heuristic to enhance middle school science students' understanding of force and motion laboratory activities. Unpublished master thesis, California State University, Fullerton, USA.
  • Bayrak, B. ve Erden, A. (2007). Fen Bilgisi öğretim programlarının değerlendirilmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 137-154.
  • Burns, J.C., Okey, J.R., & Wise, K.C. (1985). Development of an integrated process skill test: TIPS II. Journal of Research in Science Teaching, 22(2), 169-177.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bybee, R.W. (1997). Achieving scientific literacy: From purposes to practices. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Çepni, S., Ayvacı, H. ve Bacanak, A.(2006). Fen eğitimine yeni bir bakış: Fen-Teknoloji-Toplum. Trabzon: Pegem Yayıncılık.
  • Derman, A. (2014). Lise öğrencilerinin kimya kavramına yönelik metaforik algıları. Electronic Turkish Studies, 9(5), 749-776.
  • Erkol, M., Kışoğlu, M., & Büyükkasap, E. (2010). The effect of implementation of science writing heuristic on students’ achievement and attitudes toward laboratory in introductory physics laboratory. Procedia-Social and Behavioral Science, 2(2), 2310-2314.
  • Erol, G. (2010). Asit baz konusunun çoklu yazma etkinlikleri ve yaparak yazarak bilim öğrenme metodu kullanılarak öğretilmesinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Geban, Ö., Askar, P., & Özkan, İ. (1992). Effects of computer simulations and problem-solving approaches on high school students. The Journal of Educational Research, 86(1), 5-10.
  • Günel, M. (2006). Investigating the impact of teachers’ implementation practices on academic achievement in science during a long-term Professional development program on the science writing heuristic. Unpublished PhD Dissertation, Iowa State University, Iowa, USA.
  • Günel, M., Memiş-Kabataş, E. ve Büyükkasap, E. (2010). Yaparak yazarak bilim öğrenimi-YYBÖ yaklaşımının ilköğretim öğrencilerinin fen akademik başarısına ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumuna etkisi. Eğitim ve Bilim, 35(155), 49-62.
  • Günel, M., Omar, S., & Hand, B. (2003). Student perception in using the science writing heuristic. National Association for Research in Science Teaching, Philadelphia, USA.
  • Hand, B., Prain, V., & Wallace, C. (2002). Influences of writing tasks on students’ answers to recall and higher- level test questions. Research in Science Education, 32(1), 19-34.
  • Hand, B., Wallace, C., & Yang, E. M. (2004). Using a science writing heuristic to enhance learning outcomes from laboratory activities in seventh-grade science: Quantitative and qualitative aspects. International Journal of Science Education, 26(2), 131-149.
  • Hohenshell, L.M., & Hand, B. (2006). Writing-to-learn strategies in secondary school cell biology: A mixed method study. International Journal of Science Education, 28(2), 261-289.
  • İşman, A., Baytekin, Ç., Balkan, F., Horzum, M.B. ve Kıyıcı, M. (2002). Fen bilgisi eğitimi ve yapısalcı yaklaşım, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7(1), 85-92.
  • Keys, C.W., Hand, B., Prain, V.,& Collins, S. (1999). Using the science writing heuristic as a tool for learning from laboratory investigations in secondary science. Journal of Research in Science Teaching, 36(10), 1065-1084.
  • Keys, C.W. (2000). Investigating the thinking processes of eighth grade writers during the composition of a scientific laboratory report. Journal of Research in Science Teaching, 37(7), 676-690.
  • Klein, P.D. (1999). Reopening inquiry into cognitive processes in writing-to-learn. Educational Psychology Review, 11(3), 203-270.
  • Lawwill, K.S. (1999). Using writing-to-learn strategies: Promoting peer collaboration among high school science teachers. Doctoral Dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University, Virginia, USA.
  • Levin, T., & Wagner, T. (2006). In their own words: Understanding student conceptions of writing through their spontaneous metaphors in the science classroom. Instructional Science, 34, 227-278.
  • Mason, L., & Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes? Instructional Science, 28(3), 199–226.
  • MEB (2013). İlköğretim Kurulları (İlkokullar ve Okullar) Fen Bilimleri Dersi (3., 4., 5., 6., 7. ve 8.sınıflar) Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. National Research Council (NRC). (1996). National science education standards. Washington DC: National Research Council.
  • Ulu, C. (2011). Fen öğretiminde araştırma sorgulamaya dayalı bilim yazma aracı kullanımının kavramsal anlama, bilimsel süreç ve üstbiliş becerilerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi: İstanbul: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldız, A. ve Büyükkasap, E. (2011). Öğretmen adaylarının fotoelektrik olayını anlama düzeyleri ve öğrenme amaçlı yazmanın başarıya etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2259-2274.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Akçay

Ayşe Baltacı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akçay, H., & Baltacı, A. (2017). Astronomi Öğretiminde Öğrenme Amaçlı Çoklu Yazma Etkinliklerinin Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 138-151. https://doi.org/10.17860/mersinefd.305773

Cited By










Astronomi Eğitiminde Yayımlanan Ulusal Makalelerin Analizi
Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi
Tuğba OĞUZMAN
https://doi.org/10.46762/mamulebd.883360

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.