Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlerin eğitime inanma düzeylerini belirlemek ve öğretmenlerin
eğitime inanma durumlarının okul kademesi, kıdem, eğitim durumu, yöneticilik
yapmış olma, karamsar ya da iyimser olma değişkenlerine göre farklılaşıp
farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmada, öğretmenlerin Türk eğitim
sisteminin amaçlarına ulaşma durumuna ilişkin inançları, genel olarak eğitime
inanma olarak kavramlaştırılmıştır. Araştırmaya Tokat’taki kamu ilköğretim ve
ortaöğretim okullarında çalışan 546 öğretmen katılmıştır. Veriler, Akın ve
Yıldırım (2015) tarafından geliştirilen Öğretmenlerin Eğitime İnanma Düzeyleri
Ölçeği (ÖEİDÖ) aracılığıyla toplanmıştır. Ölçek toplumsallaştırma, bireysel
farklılıklar, çok yönlü gelişim ve üst öğrenime hazırlama olmak üzere dört alt
boyuttan oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler eğitimin
toplumsallaştırma, çok yönlü gelişim ve üst öğrenime hazırlama ile ilgili
amaçlarına ulaşıldığına orta düzeyde inanırken, bireysel farklılıklara ilişkin
amaçlara ulaşıldığına çok az inanmaktadır. Tüm boyutlar birlikte
değerlendirildiğinde öğretmenlerin en çok öğrencilerin üst öğrenime en iyi
biçimde hazırlandığına inandıkları görülmektedir. Bunun yanında, öğretmenler
öğrencilere fırsat eşitliği sağlandığına en az düzeyde inanmaktadırlar. İlkokul
öğretmenleri eğitimin belirlenen amaçlara ulaştığına ortaokul ve lise
öğretmenlerine göre daha fazla inanmaktadır. Sonuçlar, kıdemi 20 yıldan fazla
olan öğretmenlerin eğitimin çok yönlü gelişimi sağlama ve üst öğrenime
hazırlama ile ilişkilendirilen amaçlarına ulaştığına diğer öğretmenlerden daha
fazla inandıklarını göstermektedir. Eğitim durumuna göre anlamlı farklılık
bulunmazken; yöneticilik deneyimi olan ve kendisini daha çok iyimser olarak
tanımlayan öğretmenlerin eğitimin amacına ulaştığına daha fazla inandıkları
tespit edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.