Bu
araştırmanın amacı, 4 - 8. sınıf öğrencilerine yönelik fen, teknoloji,
mühendislik, matematik (STEM= FeTeMM) tutum ölçeğinin Türkçe ’ye uyarlanması ve
bu öğrencilerin STEM tutum düzeylerinin bazı demografik verilere göre farklılık
gösterip göstermediği tespit edilmeye çalışılmıştır. Tarama modelinde olan
çalışma, İstanbul, Edirne, Denizli, Antalya ve Kahramanmaraş illerinde 4. -5.-
6.- 7. ve 8. sınıf düzeyinden 964 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada
veri toplama aracı olarak, Guzey, Harwell ve Moore (2014) tarafından
geliştirilen ve bu araştırma kapsamında Türkçe ‘ye uyarlaması yapılan 28
maddeden oluşan STEM tutum ölçeği kullanılmıştır. Veri analizlerinde Lisrel870
ve SPSS 17 programları kullanılarak, ölçek adaptasyonunda doğrulayıcı faktör
analizi, farklılıkların olup olmadığını tespit etmek için Mann Whitney U-Testi (Mann-Whitney U-Test for Independent
Samples) ve Kruskal Wallis H-Testi (Kruskal Wallis H-Tests for
independent samples) testleri kullanılmıştır. Elde
edilen sonuçlara göre örneklem grubu öğrencilerinin STEM tutum
düzeylerinin katılıyorum seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca,
öğrencilerin STEM tutum düzeylerinin cinsiyet, özel veya devlet okulu, anne
-baba eğitim durumu değişkenleri açısından farklılık göstermediği bulunmuştur.
Ancak, sınıf düzeyi (χ2 (sd=4, n=964) = 54.49, p<.05), yaşadıkları şehir (χ2
(sd=3, n=964) = 13.10, p<.05) ve meslek tercihleri (χ2 (sd=7, n=964) = 7.77,
p>.05) STEM tutum düzeylerinde anlamlı farklılığa neden olmuştur. Çalışma
ölçeğin alanda kullanımı, ilk ve ortaokul öğrencilerimizin STEM uygulamalarına
hazır bulunuşluk düzeyini göstermesi açısından önemlidir.
The aim of the current study was to adapt science, technology, engineering, mathematic (STEM) attitude scale and to retain whether there was differences or not on the 4-8 grade student’s STEM attitude by applying scale on them. The study employed a descriptive survey model and data was collected from 964 students educated at 4th to 8th grades from Istanbul, Denizli, and Antalya and Kahramanmaras cities. As data collection tool, STEM attitude scale consisting 28 –items that was developed by Guzey, Harwell and Moore (2014) employed. At the beginning of the research, scale was adapted into Turkish by the researchers and Lisrel870 and SPSS 17 programs were used to analysis of large data set and factor analysis was used to test the adaptation of scale and Mann-Whitney U-Test for Independent Samples and Kruskal Wallis H-Tests for independent samples were employed to test the differences on the level of STEM attitudes of students depending on same demographic variables. As a results of data analysis, the STEM attitude level of students who were not experienced before was at intermediate level. Further, gender, public or private school, education level of parents have no effects on the student’s STEM attitudes. But, grade levels (χ2 (sd=4, n=964) = 54.49, p<.05), location of schools ((χ2 (sd=3, n=964) = 13.10, p<.05), and profession choices (χ2 (sd=7, n=964) = 7.77, p>.05) have meaningful effects on student’s STEM attitudes. The research providing usage of scale in the area and indicating student’s readiness of STEM implementations was important.
STEM attitude scale science education elementary students STEM attitude levels
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.