Teknolojinin
hayatımıza girmesi ile ortaya çıkan siberaylaklık kelime anlamı olarak
bireylerin bulundukları yerin teknolojik desteğini amacı dışında kullanması
olarak tanımlanmaktadır. Bir başka deyişle, bir çalışanın şirketinin
internetini kişisel alışveriş yapmak amacı ile kullanması ya da bir öğrencinin
ders esnasında mobil cihazı aracılığı ile sosyal medya hesabını kontrol etmesi
siberaylaklık olarak değerlendirilmektedir.
Bu çalışmanın amacı yükseköğrenimdeki öğrencilerin ders esnasında sahip
oldukları mobil teknolojiler aracılığı ile yaptıkları siberaylaklık
davranışlarını tespit etmektir. Bu bağlamda 228 sınıf öğretmeni adayından veri
toplanmıştır. Öğrencilerin kişisel bilgileri ve hem günlük hayatta hem de ders esnasında mobil
teknolojiler aracılığıyla yaptıkları etkinlikler irdelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre
katılımcıların büyük çoğunluğunun en az bir yıldır en az bir mobil cihaza sahip
olduğu, yarısının mobil öğrenme ile uğraştığı; öğrenme etkinliği kapsamında
dosya paylaşımı, bilgi tarama, ders videosu izleme ve eğitim amaçlı başkaları
ile iletişim kurma gibi etkinlikler yaptığı tespit edilmiştir. Ayrıca
öğrenciler ders esnasında en çok sosyal medya ve haber sitelerini ziyaret
ettiklerini ifade etmişlerdir. Sonuç olarak günümüzde bilişim teknolojilerinin hızlı gelişimiyle
beraber bilgisayar ve internet hayatın vazgeçilmezleri arasında yerini
almıştır. Ancak
bu vazgeçilmezlerin eğitim ortamlarındaki etkisini en üst seviyeye çıkarabilmek
adına bu cihazların daha etkin nasıl kullanılabileceği; öğrencilerin bu
teknolojiler aracılığı ile ders ortamından nasıl uzaklaştıklarını ve bu
durumları en alt seviyeye indirmek adına yapılabileceklerin incelenmesi önem
arz etmektedir. Bu çalışmanın bulgularının ileride yapılacak çalışmalara temek
teşkil edeceği düşünülmektedir.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.