Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen Bilimleri Dersini Alan Kaynaştırma Öğrencilerinin Kaynaştırma Uygulamaları Sürecine İlişkin Görüşleri

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 1271 - 1283, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.372160

Öz

Bu
araştırma, Fen Bilimleri dersini alan özel gereksinimli öğrencilerin
kaynaştırma uygulamaları sürecindeki görüşlerinin belirlenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada özel durum yöntemi kullanılmıştır.  Bu çalışmaya 2012-2013 eğitim öğretim yılında
Giresun ilindeki ortaokullarda öğrenim gören 2 görme engelli, 2 ortopedik
engelli, 3 zihinsel engelli olmak üzere toplam 7 özel gereksinimli öğrenci
katılmıştır. Çalışmada açık uçlu sorulardan oluşan öğrenci anket formu veri
toplama aracı olarak kullanılmıştır.
Ortaya çıkarılan veriler içerik analizi ile kodlama
yapılarak temalar ve kategoriler belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda
kaynaştırma öğrencileri, etkinliklere tam anlamı ile katılamamaları, okul
kitaplarının ve okulda yapılan sınavların kendilerine uygun olmaması,
arkadaşları tarafından rahatsız edilmeleri gibi sorunlar yaşadıklarını ortaya
koymuşlardır.

Kaynakça

  • Akçamete, G. ve Ceber, H. (1999). Kaynaştırılmış sınıflardaki işitme engelli ve işiten öğrencilerin sosyometrik statülerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 64-74. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/ozelegitimdergisi
  • Altıntaş, E. ve Şengül, S. (2014). The effects of special education courses on the attitudes of pre-service primary mathematics teachers towards mainstreaming. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 5(2), 103-113. Erişim adresi: http://www.ijonte.org/FileUpload/ks63207/File/10a.karakas.pdfcm6
  • Altun, T. ve Gülben, A. (2009). Okulöncesinde özel gereksinim duyan çocukların eğitimindeki uygulamalar ve karşılaşılan sorunların öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 253-272. Erişim adresi: http://www.acarindex.com/index.php?sayfa=sayidetay&id=93
  • Atik Çatak, A. ve Tekinarslan, E. (2008). Powerpoint programında hazırlanan okuma materyalinin 12-13 yaşlarında kaynaştırma programına devam eden hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 207-124. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/16655
  • Babaoğlan, E. ve Yılmaz, Ş. (2010). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimindeki yeterlikleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 345-354. Erişim adresi: http://www.kefdergi.com /pdf/18_2/18_2_1.pdf
  • Battal, İ. (2007). Sınıf öğretmenlerinin ve branş öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Batu, S. (1998). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesinde ki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Batu, S., Kırcaali İftar, G. ve Uzuner, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 33-50. DOI: 10.1501/Ozlegt_0000000082
  • Biber Köse, S. (2009). Web destekli fen bilgisi ögretiminin kaynastırma eğitimindeki ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin performans düzeyi ve akademik basarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Bülbül, M. Ş. (2013). Görme engelli öğrenciler ile grafik çalışırken nasıl bir materyal kullanılmalıdır? Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 1(1), 1-12. Erişim adresi: http://fead.org.tr/dergi/?page_id=137
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cankaya, Ö. ve Korkmaz, İ. (2012). İlköğretim 1. kademede kaynaştırma eğitimi uygulamalarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 13(1), 1-16. Erişim adresi: http://kefad2.ahievran.edu.tr/archieve/pdfler/Cilt13Sayi1/JKEF_13_1_2012_1-16.pdf
  • Chhabra, S., Srivastava, R. ve Srivastava, I. (2010). Inclusive education in Botswana: The perceptions of school teachers. Journal of Disability Policy Studies, 20(4), 219-228. Erişim adresi: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1044207309344690
  • Coşkun, İ., Gür, T. ve Aykutlu, H. (2014). Hafif düzey zihin engelli bireylerin okuduğunu anlama düzeyinin belirlenmesi ve yorumlanması amacıyla metin sonrası çizilen resimlerin incelenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(14), 17-42. Erişim adresi: http://www.ijoess.com/Makaleler/1526371564_ibrahim%20coskun17-42.pdf
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çulha, S. (2010). Zihinsel yetersizliği olan ilköğretim kaynaştırma öğrencilerine yabancı dil öğretiminde eşzamanlı ipucuyla sunulan bireysel destek eğitiminin etkililiği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Denizli, H. ve Uzoğlu, M. (2016). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Part B: Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(1), 3-37.
  • Duman, G. ve Koçak, N. (2013). Anaokulu kaynaştırma sınıfında yer alan özel gereksinimli bir çocuğun sosyal oyun ve sosyal iletişim özellikleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(3), 99-108. Erişim adresi: http://www.cijeonline.com/index.php/cije/issue /view/5
  • Eripek, S. (1978). Eğitilebilir geri zekâlı çocukların alt özel sınıflara seçimlerinde izlenen yöntem ve bu sınıfları bitiren çocukların durumlarının saptanması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 11(1), 269-291. DOI:10.1501/Egifak_0000000550
  • Eripek, S. (2004). Türkiye’de zihin engelli çocukların kaynaştırılmalarına ilişkin olarak yapılan araştırmaların gözden geçirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 25-32. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/159201
  • Gaad, E. ve Khan, L. (2007). Primary mainstream teachers’ attitudes towards inclusion of students with special educational needs in the private sector: A perspective from Dubai. International Journal of Special Education, 22(2), 95-108. Erişim adresi: http://www.internationaljournalofspecialed.com/issues.php
  • Güldenoğlu, B. ve Kargın, T. (2012). Karşılıklı öğretim tekniğinin hafif derecede zihinsel engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerindeki etkililiğinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 13(1), 17-34. DOI: 10.1501/Ozlegt_0000000164
  • Gürgür, H., Kış, A. ve Akçamete, G. (2012). Examining pre-service teachers opinions about providing individual support services to mainstreaming students. Elementary Education Online, 11(3), 689-701. Erişim adresi: http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io /article/ view/1480/1336
  • Gürgür, H. ve Uzuner, Y. (2010). Kaynaştırma sınıfında iş birliği ile öğretim uygulamalarına bakışın fenomenolojik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 10(1), 275-333. Erişim adresi: http://www.estp.com.tr/tr /tum-sayilar/
  • Güven, E. (2011). Müzik dersleri ve kaynaştırma uygulaması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 709-718. Erişim adresi: http://www.kefdergi.com/pdf/19_3/19_3_2.pdf
  • Güven, E. ve Çevik, D. B. (2012). Müzik öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin belirlenmesine yönelik bir çalışma. Journal of Educatıonal and Instructional Studies in the World, 2(1), 2146-7463. Erişim adresi: http://www.wjeis.org /FileUpload/ds217232/File/22x.guven.pdf
  • Güven, E. ve Tufan, E. (2010). Kaynaştırma sınıflarında işbirlikli öğrenme yöntemi ile müzik dersleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 557-573. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/153421
  • Kalkan, S. ve Özmen E. R. (2013). A comparison of reading comprehension, reading rate and reading error performances of the students with mental retardation attending inclusive education and special education classes (The sample of Çorum province). International Online Journal of Educational Sciences, 5(1), 174-187. Erişim adresi: http://www.iojes.net//userfiles/Article/IOJES_828.pdf
  • Kaplan, G. ve Çifci Tekinarslan, İ. (2013). A comparison of knowledge levels of students with and without intellectual disabilities about astronomy concepts. Elementary Education Online, 12(2), 614-627. Erişim adresi: http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io /article/view/1424/1280
  • Karacan, Ç., Kaba, Z., Yenigün, Ö., Aydın, M. ve Bayazıt, B. (2003). Kaynaştırma grubu ile eğitilebilir zihinsel engelli grubun ritim ve dans çalışmaları yoluyla beceri düzeylerinde meydana gelen değişimlerin incelenmesi. İ. Ü. Spor Bilim Dergisi, 11(3), 132-136. Erişim adresi: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/101414
  • Karadağ, F., Yıldız Demirtaş, V. ve Girli, A. (2014). Okul Öncesi Dönemde Akranların Sınıflarındaki Özel Gereksinimli Öğrenciyi Tercih Etme Durumları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(31), 191-215. Erişim adresi: http://edergi.mehmetakif.edu.tr/index.php/efd
  • Kargın, T. (2004). Baş makale: Kaynaştırma: Tanımı, gelişimi ve ilkeleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5(2), 1-13. DOI:10.1501 /Ozlegt_0000000080
  • Kargın, T. ve Baydık, B. (2002). Kaynaştırma ortamındaki işiten öğrencilerin işitme engelli akranlarına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 3(2), 27-39. DOI:10.1501 /Ozlegt_0000000064
  • Kargın, T., Güldenoğlu, B. ve Şahin, F. (2010). Genel eğitim sınıflarındaki özel gereksinimli öğrenciler için yapılması gereken uyarlamalara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi.Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2431-2464. Erişim adresi: http://www.estp.com.tr/tr/
  • Kesiktaş, A. D. (2006). Ders çalışma becerileri ve özel gereksinimli öğrenciler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 7(1), 37-48. DOI:10.1501 /Ozlegt_0000000094
  • Kırcaali İftar, G. ve Uysal, A. (1999). Zihin özürlü öğrencilere özel eğitim danışmanlığı aracılığıyla uygulanan resimli fişlerle okuma-yazma öğretiminin etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 3-13. DOI:10.1501 /Ozlegt_0000000046
  • Leatherman, J. M. (2007). “I just see all children as children”: Teachers’ perceptions about inclusion. The Qualitative Report, 12(4), 594-611. Erişim adresi: http://nsuworks.nova.edu /tqr/vol12/iss4/
  • Leatherman, J.M. ve Niemeyer, J.A. (2005). Teachers' attitudes toward inclusion: Factors influencing classroom practice. Journal of Early Childhood Teacher Education, 26(1), 23-36. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10901020590918979
  • MEB. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi (4-5. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Metin, N. (1992). Okul öncesi dönemde özürlü çocuklar için kaynaştırma programları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 1(2), 34 -36. DOI: 10.1501/Ozlegt_0000000118
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
  • Nayır, F. ve Kepenekci, K. Y. (2013). Kaynaştırma öğrencilerinin haklarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 69-89. Erişim adresi: http://ebad-jesr.com/images/MAKALE_ARSIV/C3_S2makaleler/3.2.05.pdf
  • Nonis, K. P. (2006). Integrating children with special needs: Singapore preschool teachers share their feelings: A preliminary investigation. Journal of the International Association of Special Education, 7(1), 4-10. Erişim adresi: http://www.ndsl.kr/ndsl/search/detail /article/articleSearchResultDetail.do?cn=NART28789505
  • Odluyurt, S. (2013). Kaynaştırmaya devam eden otistik özellikler gösteren çocuklara kurallı oyun öğretiminde akranları tarafından doğrudan model olma ve videoyla model olma öğretiminin etkilerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 13(1), 523-540. Erişim adresi: http://www.kuyeb.com /pdf/tr/c6146cc622c03e850055e70aaf46da0623540.pdf
  • Odluyurt, S. ve Batu, E. S. (2010). Gelişimsel yetersizlik gösteren çocuklara kaynaştırmaya hazırlık becerilerinin öğretimi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(3), 1533-1572. Erişim adresi: http://www.kuyeb.com/pdf/tr/4f6f734c00ac6c4220b501ec632d115dtFULL.pdf
  • Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. (2006, 31 Mayıs) Resmi Gazete. (26184). Erişim Adresi: https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111226_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_son.pdf
  • Sadioğlu, Ö., Bilgin, A., Batu, S. ve Oksal, A. (2013). Problems, expectations, and suggestions of elementary teachers regarding inclusion. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(3), 1760-1765. DOI: 10.12738/estp.2013.3.1546 Sart, Z. H., Ala, H., Yazlık, Ö. ve Yılmaz, F. K. Türkiye kaynaştırma eğitiminde nerede? Eğitimciye öneriler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, Malatya-Türkiye.
  • Sorani Villanueva, S., McMahon, S. D., Crouch, R. ve Keys, C. B. (2014). School problems and solutions for students with disabilities: A qualitative examination. Journal of Prevention & İntervention in The Community, 42(1), 58-71. Erişim adresi: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10852352.2014.855060?src=recsys
  • Sucuoğlu, B. ve Akalın, S. (2010). Kaynaştırma sınıflarına alternatif bir bakış: Çevresel davranışsal değerlendirme ile öğretimsel özelliklerin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 19-37. DOI: 10.1501 /Ozlegt_0000000144
  • Sucuoğlu, B. ve Özokçu, O. (2005). Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6(1), 41-57. DOI:10.1501/Ozlegt_0000000086
  • Topçu, E. ve Katılmış, A. (2013). Yarı zamanlı kaynaştırma eğitimi alan ortaokul öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik düşünceleri. Sakarya University Journal of Education, 3(3), 48-81. Erişim adresi: http://suje.sakarya.edu.tr/ Tuncer, A. T., Karasu, N., Altunay, B. ve Güler, Ö. (2011). Türkçe ilköğretim kitaplarında engel ve engellilik: Bir doküman analizi örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 439-457. Erişim adresi: http://gefad.gazi.edu.tr/article/view/5000078452/5000072673
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, S. ve Tekin İftar, E. (2002). Akranların sunduğu sabit bekleme süreli öğretim gelişimsel geriliği olan öğrencilere tanıtıcı levhaların öğretiminde etkili midir? Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 3(2), 67-84. DOI:10.1501/ Ozlegt_0000000060
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Uzoğlu

Hicran Denizli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Uzoğlu, M., & Denizli, H. (2017). Fen Bilimleri Dersini Alan Kaynaştırma Öğrencilerinin Kaynaştırma Uygulamaları Sürecine İlişkin Görüşleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1271-1283. https://doi.org/10.17860/mersinefd.372160

The content of the Mersin University Journal of the Faculty of Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.