Punctuation has an important part in the development of basic language skills. Some studies in literature show that students’ use of punctuation marks is low. At this point, Turkish teachers have great responsibilities. In this research, Turkish teachers’ opinions were taken about the teaching process of punctuation marks. It is thought that these views may be important in terms of methods, techniques, strategies and measures to be developed for teaching punctuation and can contribute to the development of basic language skills indirectly. In this context, the research aims to determine what kind of views and approaches Turkish teachers have regarding the process of teaching punctuation marks. The study group of this research involves thirty eight Turkish teachers. In the research, a semi-structure interview form which has six open-ended questions was used. To analyze the data obtained from the research, descriptive analysis method was used. In the research, it has been found that Turkish teachers are aware of the importance and function of punctuation marks to a large extent and that they prefer to use direct instruction and question-answer methods in their teaching of punctuation marks in basic language skills. Other results show that Turkish teachers find the activities of Turkish workbooks insufficient in both quality and quantity about punctuation and they use assessment and evaluation tools substantially to determine the usage level of punctuation marks such as written text analysis, gap filling, multiple choice test.
Araştırmada
noktalama işaretlerinin öğretim süreci ile ilgili Türkçe öğretmenlerinin
görüşlerine başvurulmuştur. Bu görüşlerin noktalama öğretimine yönelik
geliştirilebilecek yöntem, teknik, stratejiler ve alınacak önlemler konusunda
önemli olabileceği ve dolaylı yoldan temel dil becerilerinin geliştirilmesine
katkı sağlayabileceği düşünülmüştür. Bu bağlamda araştırmanın amacı noktalama
işaretlerinin öğretilmesi sürecine ilişkin Türkçe öğretmenlerinin ne tür görüş
ve yaklaşımlara sahip olduğunu belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu otuz
sekiz Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada altı açık uçlu sorudan
oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Araştırmadan
elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel çözümleme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada Türkçe öğretmenlerinin noktalama işaretlerinin temel dil
becerilerindeki önem ve işlevinin büyük oranda farkında oldukları, noktalama
işaretlerinin öğretiminde düz anlatım ve soru-cevap yöntemlerini daha çok
yeğledikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen diğer sonuçlar
ise Türkçe öğretmenlerinin noktalama işaretlerine yönelik Türkçe çalışma
kitaplarında yer alan etkinlikleri yeterli sayıda ve nitelikte bulmadıkları ve
noktalama işaretlerinin kullanım düzeyini belirlemeye yönelik büyük oranda
yazılı metin çözümlemesi, boşluk doldurma, çoktan seçmeli test gibi ölçme ve
değerlendirme çalışmaları yaptıklarıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.