The objective of this study is to develop an analytical rubric to
evaluate fifth-grade children's story writing skills and to provide evidence of
validity and reliability of the developed rubrics. The data of the study was
obtained from the completed assessments of 45 classroom teachers who
volunteered to participate in the research. The criteria to be considered in
evaluating the story written during the development of the rubric (behavior
indicators) were determined by expert opinion and literature review and behavior
indicators were written for three categories (0-1-2) for each listed criterion
for story writing. For the validated analyticalrubric to have evidence of
validity, the fit between the 9 teachers' evaluations for each
criterion/subcriterion was examined with a simple fit coefficient. Exploratory
Factor Analysis was conducted in order to provide proof of validity for the
rubric which is finalized with expert opinions. The Cronbach Alpha coefficients
for the main criteria and for the whole scale were calculated to provide
evidence for the reliability of the analytical rubric on story writing. The
Cronbach's alpha coefficients obtained on the whole scale vary between .919 and
.961, indicating that the scale has a very high internal consistency. In order
to provide evidence of inter-scorer reliability, Weighted Kappa is calculated
on the scales of two classroom teachers. The weighted Kappa coefficient
obtained after the calculations made is 0.933. It is concluded that the
analytical rubric developed in the light of the analyses made is a valid and
reliable tool that can be used when evaluating story writing skills.
Bu
çalışmanın amacı, beşinci sınıf düzeyindeki çocukların hikâye yazma
becerilerini değerlendirmeye yönelik analitik bir rubrik geliştirilmesi ve
geliştirilen rubriğin geçerlik ve güvenirlik kanıtlarının sağlanmasına yönelik
çalışmalar yapılmasıdır. Araştırmanın verileri, gönüllü 45 sınıf öğretmeninin yaptığı
değerlendirmeler sonucu elde edilmiştir. Rubriğin geliştirilmesi aşamasında
yazılan hikâyeyi değerlendirmede göz önüne alınması gereken ölçütler (davranış
göstergelerinin) uzman görüşleri ve literatür taraması yapılarak belirlenmiş ve
yazılan hikâyeyi değerlendirmeye yönelik listelenen her bir ölçüte yönelik üçer
kategori (0-1-2) için davranış göstergeleri yazılmıştır. Geliştirilen analitik
rubriğin geçerlik kanıtı olması için 9 öğretmenin her ölçüt/alt ölçüt için
yaptığı değerlendirmeler arasındaki uyum, basit uyum katsayısı ile
incelenmiştir. Uzman görüşleri ile son hâli verilen rubrik için yine geçerlik
kanıtı sağlayabilmek amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi yapılmıştır. Hikâye
yazmaya ilişkin analitik rubriğin güvenirliği için kanıt sağlamak amacıyla ana
ölçütler ve tüm ölçek için Cronbach Alfa katsayıları hesaplanmıştır. Tüm ölçek
bazında elde edilen Cronbach Alfa katsayıları .919 ile .961 arasında değiştiği
dolayısıyla ölçeğin oldukça yüksek derecede iç tutarlığa sahip olduğu görülmektedir.
Puanlayıcılar arası güvenirliğe kanıt sağlamak amacıyla ise iki sınıf
öğretmeninin yaptığı puanlamalar üzerinden Ağırlıklandırılmış Kappa
hesaplanmıştır. Yapılan hesaplamalar sonucu elde edilen Ağırlıklandırılmış
Kappa katsayısı 0.933’tür. Yapılan analizler ışığında geliştirilen analitik
rubriğin, hikâye yazma becerisi değerlendirilirken kullanılabilecek geçerli ve
güvenilir bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.