Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Az Gören Öğrencilerin Okuma Hatalarının Hata Analizi ile İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 15 Sayı: 3, 684 - 699, 29.12.2019
https://doi.org/10.17860/mersinefd.596836

Öz

Okuma hataları, okuyucunun dilin ipucu sistemleri
ile metni anlamada kullandığı okuma stratejileri hakkında kapsamlı bilgiler
sunar.
Bu araştırmada az gören ve gören öğrencilerin
okuma hatalarının hata analizi ile incelenmesi ve anlama sorularına verilen
cevaplara yansımasının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya görme engelliler ilk ve ortaokullarına devam eden 9 az
gören öğrenci ile gören öğrencilerin devam ettiği ilk ve ortaokullarda okuyan 9
gören öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin okuma hatalarını değerlendirmek için
hata analizi yapılmıştır. Hata analizi çerçevesinde, dilin ipucu sistemlerini
oluşturan sözdizimi, anlam, kullanım ve harf-ses ilişkisi incelenmiştir.
Araştırmanın sonuçları, az gören öğrencilerin sözdizimi, anlam, kullanım ve
harf-ses ilişkisi alanlarında gören öğrencilerden farklılık gösterdiği
belirlenmiştir. Araştırma sonuçları tartışılmış ve ileri uygulamalar ile araştırmalara
yönelik önerilerde bulunulmuştur. 

Destekleyen Kurum

TUBİTAK

Teşekkür

1. araştırmacı TUBİTAK 2211A Yurt içi doktora bursiyeridir ve TUBİTAK'a teşekkür etmektedir.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2007). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Armbruster, B. B., Lehr, F., & Osborn, J. (2001). Put reading first (3rd ed.). Washington, DC: National Institute for Literacy. http://staff.gvsu.edu/FISHERJ/3.Put%20Reading%20First%20Handout.pdf sayfasından 27 Temmuz 2018 tarihinde edinilmiştir.
  • Corley, G., & Pring, L. (1993a). Reading strategies in partially sighted children. International Journal of Rehabilitation Research, 16(3), 209-220.
  • Corley, G., & Pring, L. (1993b). The oral reading errors of partially sighted students. International Journal of Rehabilitation Research, 16(3), 209-220.
  • Çakmak, S., Karakoç, T., Şafak, P., & Kan, A. (2014). Identifying the reading speed of low vision student's at elementary level. International Journal in IT & Engineering, 2(10), 38-48.
  • Davenport, M. R. (2002). Miscues not mistakes: Reading assessment in the classroom. Portsmouth: Heinemann.
  • Douglas, G., Grimley, M., Hill, E., Long, R., & Tobin, M. (2002). The use of the NARA for assessing the reading ability of children with low vision. British Journal of Visual Impairment, 20(2), 68-75.
  • Douglas, G., Grimley, M., McLinden, M., & Watson, L. (2004). Reading errors made by children with low vision. Ophthalmic and physiological optics, 24(4), 319-322.
  • Epçaçan, C. (2009). Okuduğunu anlama stratejilerine genel bir bakış. Journal of International Social Research, 1(6), 207-223.
  • Fellenius, K. (1999). Swedish 9-year-old readers with visual impairments: a heterogeneous group. Journal Of Visual Impairment & Blindness, 93(6), 370-380.
  • Goodman, K. S. (1969). Analysis of reading miscues: Applied psycholinguistics. Reading Research Quarterly, 5, 9-30.
  • Güzel, R. (1998). Alt özel sınıflardaki öğrencilerin sesli okudukları öğrencilerin sesli okudukları öyküyü anlama becerisini kazanmalarında doğrudan öğretim yöntemiyle sunulan bireyselleştirilmiş okuduğunu anlama materyalinin etkililiği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güzel-Özmen, R. (2013). Okuma öğretimi. İ. H. Diken (ed.), İlköğretimde kaynaştırma içinde (s. 362-401). Ankara: Pegem Akademi.
  • Harris, P. (2007). Behavioral Vision Care. https://www.oepf.org/VTAids/Behavioral%20Vision%20Care%20Info.pdf sayfasından 3.07.2018 tarihinde erişilmiştir.
  • Karasu, H. P. (2011). İşitme engelli öğrenciler ve işiten öğrencilerin okuma becerilerinin formel olmayan okuma envanteri ile değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Labov, W. & Baker, B. (2010) ‘What is a reading error?’, Applied Psycholinguistics, 31(4), 735–757.
  • McKenna, M. C. & Picard, M. C. (2006), Revisiting the Role of Miscue Analysis in Effective Teaching. The Reading Teacher, 60: 378-380. doi:10.1598/RT.60.4.8
  • Maples, W. C. (2003). Visual factors that significantly impact academic performance. Optometry-st Louis, 74(1), 35-49.
  • Marmian, S. (2012). Low vision performance as a function of task characteristics. G. C. Woo (Ed.). Low vision: Principles and applications. Proceedings of the International içinde (s. 490-500). https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=9piLBwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=Low+Vision:+Principles+and+Applications.+Proceedings+of+the+International&ots=3qbrHw-DcV&sig=g_5tJacWZHtHeu4pKZSsjUzAS2w&redir_esc=y#v=onepage&q=Low%20Vision%3A%20Principles%20and%20Applications.%20Proceedings%20of%20the%20International&f=false sayfasından 5 Haziran 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Öz, F. (2006). Uygulamalı Türkçe Öğretimi. Ankara: Anı Yayımcılık.
  • Serino, L.K.L. (2007). The effect of repeated reading with middle school students with visual impairments. USA: ProQuest Information and Learning Company.
  • Tuncer, A. T. (2003). Görme yetersizliği olan çocuklar. A. Ataman (Ed.). Özel eğitime giriş içinde (s. 293-311). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • van Bon, W., Adriaansen, L., Gompel, M., & Kouwenberg, I. (2000). The reading and spelling performance of visually impaired Dutch elementary school children. Visual Impairment Research, 2(1), 17-31.
  • Wixson, K. L. (1979). Miscue Analysis: A Critical Review. Journal of Reading Behavior, 11(2), 163–175. https://doi.org/10.1080/10862967909547319
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112).
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Emrah Demir 0000-0003-4964-087X

E. Rüya Özmen

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demir, F. E., & Özmen, E. R. (2019). Az Gören Öğrencilerin Okuma Hatalarının Hata Analizi ile İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 684-699. https://doi.org/10.17860/mersinefd.596836

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.