Bu araştırma, ülkelerinde yaşanan savaş nedeniyle Türkiye’ye göç ettikten sonra Mersin’de yaşamlarını sürdüren 15-25 yaş aralığında ve eğitimine devam edememiş Suriyeli sığınmacı kadınların bakış açısından eğitime erişim engellerini anlamayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışmada 20 katılımcıya kartopu örneklem tekniği ile ulaşılmış ve araştırma verileri yarı yapılandırılmış bir görüşme formu ile yüz yüze görüşmelerle toplanmıştır. Veriler betimsel analiz ile değerlendirilmiştir. 15-25 yaş aralığında eğitime devam edememiş geçici koruma statüsündeki Suriyeli genç kadınların eğitime erişim engelleri göç süreci ve uyum sorunları, eğitim yaşantıları ve gelecek beklentileri çerçevesinde ele alınmıştır. Araştırma sonucunda, araştırmaya katılan Suriyeli genç kadınların savaş nedeniyle yaşadıkları göçün neden olduğu sorunlar başta olmak üzere, uyum problemleri, ekonomik sıkıntılar, dil bariyerleri, güvenlik endişesi ve cinsiyet temelli eşitsizliklerin eğitime devam engelleri oluşturduğu belirlenmiştir. Bu sonuçlar, genç Suriyeli sığınmacı kadınların eğitim hakkına erişiminin çok boyutlu engellerle sınırlandığını ve bu durumun toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini derinleştirdiğini göstermektedir.
Toplumsal cinsiyet ve eğitime erişim engelleri kadınların eğitime erişimi Suriye savaşı göç ve kadın Suriyeli sığınmacı kadınlar
-
The aim of this research is to understand the barriers to education from the perspective of Syrian refugee women aged 15-25 who migrated to Turkey due to the war in their home country and are currently living in Mersin. For this purpose, a phenomenological research design from qualitative research methods was used. The study reached 20 participants through snowball sampling, and research data were collected through face-to-face interviews using a semi-structured interview form. The data were evaluated through descriptive analysis. The barriers to education for Syrian women under temporary protection status who have been unable to continue their education in the 15-25 age range were examined within the framework of migration and adaptation processes, educational experiences, and future aspirations. The research findings indicate that the issues experienced by the young Syrian women due to migration caused by the war—primarily adaptation problems, economic difficulties, language barriers, security concerns, and gender-based inequalities—constitute obstacles to continuing education. These results highlight that young Syrian refugee women's access to education is obstructed by multidimensional barriers, further deepening gender inequalities.
Gender and educational access women's access to education and Syrian war migration and women Syrian refugee women
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Politikası |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 24 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.