Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erciyes üniversitesi akademik personelinde engellilik farkındalığı

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 50 - 61, 15.04.2018
https://doi.org/10.26559/mersinsbd.329821

Öz

Amaç: Bu
çalışmada akademisyenlerin engelliliğe yönelik algı ve tutumlarının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Çalışma 2015-2016 yılında yürütülen tanımlayıcı
nitelikte bir araştırmadır. Minimum örnek büyüklüğü 420 olarak
hesaplanmıştır. Oluşturulan anketler fakülte ve
meslek yüksekokul yönetimlerine gönderilmiş; anketi gönüllü olan akademik
personel kendisi doldurmuştur. Engellilere yönelik tutumları belirlemek
için “Engellilere Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiksel
analizlerde Student t testi, One Way Anova testi ve ki kare analizi
kullanılmıştır.
Bulgular:
Çalışma sonunda 658 akademik personele ulaşılmıştır.  Akademisyenlerin %24.5’inin yaşamında
engelli bir birey/bireyler mevcuttur. Birçoğunun daha çok gözle görülebilir
engellere yönelik durumları engelli tanımı içine koydukları görülmüştür.
Araştırmaya katılanların %2.3’ü engelli olmanın insana verilen bir ceza, %7.8’i
bir lütuf-armağan ve %62.9’u bir sınav-imtihan olduğunu düşünmektedir. Devletin engellilere sağladığı haklar, yasal
düzenlemeler ve uygulamalarla ilgili en az bilgi sahibi oldukları uygulamalar
burs, yurt önceliği, özel eğitime verilen maddi destek ve üniversitelerde
kurulan engellilerle ilgili birimin varlığıdır. Akademik personelin
%39.5’i Erciyes Üniversitesi’nin engellilere sağladığı hizmet ve yardımları
yeterli bulmamaktadır. %61.1’i ü
niversite eğitimleri süresince engelli öğrencilerin
karşılaşabilecekleri sorunları azaltmanın öğretim elemanlarının görevi
olmadığını düşünmektedir. Ö
lçek
toplam skor ortalaması 126.9±13.4 (min:82 max:150) olarak saptanmıştır. Alt
ölçek ortalama puanları; merhamet alt boyutu için 56.2±6.1 (29-65), sosyal
değer alt boyutu için 53.2±6.9 (33-65) ve kaynak dağıtımı alt boyutu için
17.4±2.3 (8-20) olarak hesaplanmıştır. Sonuç:
Akademik personelin engelliğe yönelik t
utumları
olumlu ancak bazı konulardaki bilgileri yetersizdir.

Kaynakça

  • 1. Dünya Sağlık Örgütü. Dünya Engellik Raporu 2011 Erişim yeri: http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report/en/, Erişim tarihi: 07.07.2017.
  • 2. Türkiye İstatistik Kurumu. Dünya Nüfus Günü 2015. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni. Sayı: 18617. 6 Temmuz 2015. Erişim yeri: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18617, Erişim tarihi: 07.07.2017.
  • 3. Ürker Ş. Türk Mevzuatında Özürlülük Terminolojisi. Öz-Veri Dergisi 2010; 7(1): 1583-1592.
  • 4. T.C. Resmi Gazete. Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığının Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. Kanun no:6518, 19 Şubat 2014. Resmi Gazete Sayısı: 28918., Erişim yeri: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/02/20140219-1.htm, Erişim Tarihi: 07.07.2017.
  • 5. Çınarlı S. Türkiye ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerinde Engellilik Kavramı ve Engelli İstihdamı ile İlgili Düzenlemelerin İncelenmesi. Özveri Dergisi 2010; 7(1):1561-1582.
  • 6. Ertürk KL, Şimşek AA, Songür DG, Şengül G. Türkiye’de Engelli Farkındalığı ve Engelli Bireylerin Adalete Web Erişilebilirlikleri Üzerine Bir Değerlendirme. Bilgi Dünyası 2004; 15(2): 375-395.
  • 7. Şahin H. Engellilik Kimin Sorunu? Bireyin mi, Toplumun mu? Özveri Dergisi 2004;1(1): 48-64.
  • 8. Kaner S, Öğütülmüş S, Büyüköztürk Ş, Dökmen Z. Toplum Özürlülüğü Nasıl Algılıyor Temel Araştırması. T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı. Ankara. 1997.
  • 9. Şahin H, Akyol AD. Evaluation of Nursing and Medical Students’ Attitudes Towards People With Disabilities. Journal of Clinical Nursing 2010;19: 2271–2279.
  • 10. Dökmen ZY. Engellilere Yönelik Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliği Ve Güvenirliği. XI Ulusal Psikoloji Kongresi, 20-22 Eylül 2000, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • 11. Murray C, Wren CT, Keys C. University Faculty Perceptions of Students With Learning Disabilities: Correlates and Group Differences. Learning Disability Quarterly 2008;31: 95-113.
  • 12. Yazbeck M, McVilly K, Parmenter TR. Attitudes Towards Persons With Intellectual Disabilities. Journal of Disability Policy Studies 2004;15 (2): 97-111.
  • 13. Costea-Barlutiu C, Rusu AS. A Preliminary İnvestigation Of Romanian University Teachers’ Attitudes Towards Disabilities – A Premise For İnclusive İnteraction With Students With Disabilities. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2015;209: 572–579.
  • 14. Kargın T, Baydık B. Kaynaştırma Ortamındaki İşiten Öğrencilerin İşitme Engelli Akranlarına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Özel Eğitim Dergisi 2002; 3(2): 27-39. 15. Nowicki EA, Sandieson R. A Meta-Analysis of School-Age Children’s Attitudes Towards Persons With Physical And İntellectual Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education 2002;49 (3):243-265.
  • 16. Kaner S. Özel Eğitime Giriş Dersinin, Öğretmen Adaylarının Zihinsel Engellilere Yönelik Tutumlarına Etkisi. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi 2000; 1(1): 32-43.
  • 17. Tervo RC, Palmer G, Redinius P. Health Professional Student Attitudes Towards Persons With Disability. Clinical Rehabilitation 2004;18: 908-915.
  • 18. Parasuram K. Variables That Effect Teachers’ Attitudes Toward Disability and Inclusive Education in Mumbai, India. Disability and Society 2006;21(3): 232-242.
  • 19. Avramidis E, Bayliss P, Burden R. A Survey into Mainstream Teachers’ Attitudes Towards The Inclusion of Children With Special Educational Needs in The Ordinary School in One Local Education Authority. Educational Psychology 2000;20(2): 191-211.
  • 20. Findler L, Vilchinsky N, Werner S. The Multidimensional Attitudes Scale Toward Persons With Disabilities (MAS): Construction and Validation. Rehabilitation Counselling Bulletin 2007;50(3): 166-176.
  • 21. Hergenrather K, Rhodes S. Exploring Undergraduate Student Attitudes Toward Persons With Disabilities: Application of The Disability Social Relationship Scale. Rehabilitation Counselling Bulletin 2007; 50 (2): 66-75.
  • 22. Meegan S, Macphail A. Irish Physical Educator’s Attitude Toward Teaching Students With Special Educational Needs. European Physical Education Review 2006; 12(1): 75-97.
  • 23. Pruett SR, Lee EJ, Chan F, Wang MH, Lane F J. Dimensionality of the Contact with Disabled Persons Scale. Results from Exploratory and Confirmatory Factor Analyses. Rehabilitation Counselling Bulletin 2008;51(4): 210-220.
  • 24. Şahin H, Bekir H. Üniversite Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 2016; 3: 767-779.
  • 25. Iecovich, E, Lev-Ran O. Attitudes of Functionally Independent Residents Toward Residents Who Were Disabled in Old Age Homes: The Role of Separation Versus Integration. Journal of Applied Gerontology 2006;25(3): 252-268.
  • 26. Chiu MYL, Chan KKL. Community Attitudes Towards Discriminatory Practice Against Persons With Severe Mental İllness in Hong Kong. International Journal of Social Psychiatry 2007; 53(2): 159-174.
  • 27. Robinson, C, Martin J., Thompson K. Attitudes towards and perceptions of disabled persons – Findings from a module included in the 2005 British Social Attitudes Survey. Disability Rights Commission. 2007. http://pf7d7vi404s1dxh27mla5569.wpengine.netdna-cdn.com/files/library/robinson-NatCenDisabilityModuleAug2007.pdf
  • 28. Tervo RC, Palmer G, Redinius P. Health Professional Student Attitudes Towards Persons With Disability. Clinical Rehabilitation 2004;18: 908-915.
  • 29. Alghazo EM, Dodeen H, Algaryouti IA. Attitudes of Pre-Service Teachers Towards Persons With Disabilities: Predictions for The Success of inclusion. College Student Journal 2003; 37(4):515-523.
  • 30. Horner-Jonhson, W, Keys C., Henry D., Yamaki K., Oi F., Watanabe K., Schimada H., Fugjimura I. Attitudes of Japanese students toward persons with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research 2002; 46 (5): 365-378.
  • 31. Stachura K, Garven F. A National Survey of Occupational Therapy Students’ and Physiotherapy Students’ Attitudes to Disabled Persons. Clinical Rehabilitation 2007;21: 442-449.
  • 32. Chen RK, Brodwin MG, Cardoso E, Chan F. Attitudes Toward People With Disabilities in The Social Context of Dating And Marriage: A Comparison of American, Taiwanese and Singaporean College Students. Journal of Rehabilitation 2002;68: 5–11.
  • 33. Subaşıoğlu F. Üniversitelerin Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümleri’nin “Engellilik Farkındalığı” Üzerine Bir Araştırma. Bilgi Dünyası 2008; 9(2):399-430.
  • 34. T.C. Resmi Gazete. Yükseköğretim Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği. Sayı: 26204, 20 Haziran 2006. Erişim yeri: http://www.yok.gov.tr/web/guest/icerik/-/journal_content/56_INSTANCE_rEHF8BIsfYRx/10279/18014, Erişim Tarihi: 19.07.2017.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Zeynep Baykan 0000-0001-9450-985X

Melis Naçar 0000-0001-6505-5238

Vesile Şenol 0000-0001-6226-7278

Fevziye Çetinkaya 0000-0001-5590-7011

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 20 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 10 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baykan, Z., Naçar, M., Şenol, V., Çetinkaya, F. (2018). Erciyes üniversitesi akademik personelinde engellilik farkındalığı. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(1), 50-61. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.329821
AMA Baykan Z, Naçar M, Şenol V, Çetinkaya F. Erciyes üniversitesi akademik personelinde engellilik farkındalığı. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. Nisan 2018;11(1):50-61. doi:10.26559/mersinsbd.329821
Chicago Baykan, Zeynep, Melis Naçar, Vesile Şenol, ve Fevziye Çetinkaya. “Erciyes üniversitesi Akademik Personelinde Engellilik farkındalığı”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11, sy. 1 (Nisan 2018): 50-61. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.329821.
EndNote Baykan Z, Naçar M, Şenol V, Çetinkaya F (01 Nisan 2018) Erciyes üniversitesi akademik personelinde engellilik farkındalığı. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11 1 50–61.
IEEE Z. Baykan, M. Naçar, V. Şenol, ve F. Çetinkaya, “Erciyes üniversitesi akademik personelinde engellilik farkındalığı”, Mersin Univ Saglık Bilim Derg, c. 11, sy. 1, ss. 50–61, 2018, doi: 10.26559/mersinsbd.329821.
ISNAD Baykan, Zeynep vd. “Erciyes üniversitesi Akademik Personelinde Engellilik farkındalığı”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11/1 (Nisan 2018), 50-61. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.329821.
JAMA Baykan Z, Naçar M, Şenol V, Çetinkaya F. Erciyes üniversitesi akademik personelinde engellilik farkındalığı. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2018;11:50–61.
MLA Baykan, Zeynep vd. “Erciyes üniversitesi Akademik Personelinde Engellilik farkındalığı”. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, c. 11, sy. 1, 2018, ss. 50-61, doi:10.26559/mersinsbd.329821.
Vancouver Baykan Z, Naçar M, Şenol V, Çetinkaya F. Erciyes üniversitesi akademik personelinde engellilik farkındalığı. Mersin Univ Saglık Bilim Derg. 2018;11(1):50-61.

MEÜ Sağlık Bilimleri Dergisi Doç.Dr. Gönül Aslan'ın Editörlüğünde Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak 2008 yılında yayımlanmaya başlanmıştır. Prof.Dr. Gönül Aslan Mart 2015 tarihinde Başeditörlük görevine Prof.Dr. Caferi Tayyar Şaşmaz'a devretmiştir. 01 Ocak 2023 tarihinde Prof.Dr. C. Tayyar Şaşmaz Başeditörlük görevini Prof.Dr. Özlem İzci Ay'a devretmiştir. 

Yılda üç sayı olarak (Nisan - Ağustos - Aralık) yayımlanan dergi multisektöryal hakemli bir bilimsel dergidir. Dergide araştırma makaleleri yanında derleme, olgu sunumu ve editöre mektup tipinde bilimsel yazılar yayımlanmaktadır. Yayın hayatına başladığı günden beri eposta yoluyla yayın alan ve hem online hem de basılı olarak yayımlanan dergimiz, Mayıs 2014 sayısından itibaren sadece online olarak yayımlanmaya başlamıştır. TÜBİTAK-ULAKBİM Dergi Park ile Nisan 2015 tarihinde yapılan Katılım Sözleşmesi sonrasında online yayın kabul ve değerlendirme sürecine geçmiştir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 16 Kasım 2011'dan beri Türkiye Atıf Dizini tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2016 birinci sayıdan itibaren ULAKBİM Tıp Veri Tabanı tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 02 Ekim 2019'dan beri DOAJ tarafından indekslenmektedir.

Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 23 Mart 2021'den beri EBSCO tarafından indekslenmektedir.


Dergimiz açık erişim politikasını benimsemiş olup, dergimizde makale başvuru, değerlendirme ve yayınlanma aşamasında ücret talep edilmemektedir. Dergimizde yayımlanan makalelerin tamamına ücretsiz olarak Arşivden erişilebilmektedir.

154561545815459   

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.