Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Özellikleri Hakkındaki Farkındalıkları

Yıl 2022, , 3537 - 3562, 11.11.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1039501

Öz

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının iyi öğretmen özellikleri hakkındaki farkındalıklarını cinsiyet ve sınıf düzeyleri değişkenleri açısından incelemektir. Ayrıca araştırmada katılımcıların iyi öğretmen özellikleri hakkındaki en çok önem verdikleri unsurların irdelenmesi ve bu faktörlere göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu bir yükseköğretim kurumunun eğitim fakültesinde farklı bölümlerinde ve farklı sınıf düzeylerinde (1, 2, 3 ve 4.sınıf) öğrenim gören toplam 444 (258’i kadın 186’sı erkek) öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak İyi Öğretmen Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklem t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların iyi öğretmen hakkındaki farkındalıkları orta düzeydedir. Katılımcıların iyi bir öğretmenin sahip olması gereken özelliklerden en çok önem verdikleri göstergelerin sırasıyla “öğrenmeyi etkili planlanma ve yönetme”, “öğretme-öğrenme tutkusuna sahip olma” ve “yansıtıcı uygulayıcı” olduğu görülmüştür. Diğer taraftan “çocuklara ve gençlere sevgi” boyutu ile “sosyal ve ahlaki boyut” özelliklerine daha az önem verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Kadın öğretmen adaylarının erkek öğretmen adaylarına göre iyi öğretmen özellikleri hakkında daha fazla farkındalığa sahip olduğu görülmüştür. Öğretmen adaylarının iyi öğretmen özellikleri hakkındaki farkındalık düzeylerinin ölçek genelinde ve “öğretme-öğrenme tutkusuna sahip olma”, “yansıtıcı uygulayıcı”, “öğrenmeyi etkili planlanma ve yönetme” boyutlarından elde edilen puanların sınıf düzeylerine göre 3 ve 4. sınıflar lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acat, B., Balbağ, Z., Demir, B., & Görgülü, A. (2005). Fen edebiyat fakültesi, eğitim fakültesi ve tezsiz yüksek lisans programina devam eden öğrencilerin öğretmenlik meslek algilari. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 27-35.
  • Alpar, R. (2006). Spor bilimlerinde uygulamalı istatistik. Nobel Yayın.
  • Anderson, M., Ingram, J. M., Buford, B. J., Rosli, R., Bledsoe, M. L., & Onwuegbuzie, A. J. (2012). Doctoral students’ perceptions of characteristics of effective college teachers: A mixed analysis. International Journal of Doctoral Studies, 7, 279–309.
  • Arnon, S., & Reichel, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers. Teachers and Teaching, 13(5), 441-464.
  • Arthur, J., Krıstjánsson, K., Cooke, S., Brown; E, & Carr, D. (2015). The good teacher understanding virtues in practice research report. University of Birmingham: The Jubilee Centre for Character and Virtues.
  • Barber, M., &. Mourshed. M. (2007). How the world's best-performing school systems come out on top. London: McKinsey & Co.
  • Beishuizen, J.J., Hof, E., van Putten, C.M., Bouwmeester, S., & Asscher, J.J. (2001). Students’ and teachers’ cognitions about good teachers. British Journal of Educational Psychology, 71, 185-201.
  • Benekos, P.J. (2016). How to be a good teacher: Passion, person, and pedagogy. Journal of Criminal Justice Education, 27(2), 225-237.
  • Biesta, G. (2015). How does a competent teacher become a good teacher? On judgement, wisdom and virtuosity in teaching and teacher education. In R. Heilbronn & L. Foreman Peck (Eds), Philosophical perspectives on the future of teacher education (pp.3-22). Wiley Blackwell.
  • Biggs, J. (2011). Teaching for quality learning at university. The Society for Research into Higher Education. Open University Press.
  • Black, R., & Howard-Jones, A. (2000). Reflections on best and worst teachers: An experiential perspective of teaching. Journal of Research and Development in Education, 34(1), 1-13
  • Borich, G. (2014). Effective teaching methods (7th ed.). Macmillan.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (20. Baskı). Pegem Akademi Yayın.
  • Çetin, A., & Ünsal, S. (2020). Öğretmen algılarına göre fark oluşturan öğretmen. İnsan ve Toplum Dergisi, 10(2), 35-64.
  • Chingos, M. M. & Peterson, P.E. (2011). It's easier to pick a good teacher than to train one: Familiar and new results on the correlates of teacher effectiveness. Economics of Education Review, 30(3), 449-465.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. ve Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: desen ve analiz. (Çev. Ed: Ahmet Aypay). Anı Yayın.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale: Erlbaum.
  • Cohen, L. M., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. Routledge.
  • Dahl, K. K. B. (2020). Mo (ve) ments in professional identification: achieving professional identity and becoming a teacher in Danish and Kenyan teacher education. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 50(1), 123-140.
  • Darling-Hammond, L., & Baratz-Snowden, J. (2007). A good teacher in every classroom: Preparing the highly qualified teachers our children deserve. Educational Horizons, 85(2), 111-132.
  • Devine, D., Fahie, D., & McGillicuddy, D. (2013). What is ‘good’ teaching? Teacher beliefs and practices about their teaching. Irish Educational Studies, 32(1), 83-108.
  • Doğan, İ. (2011). Eğitim sosyolojisi. (1. Basım). Nobel Yayın.
  • Dweck, C. (2006.) Mindset: The new psychology of success. Random House.
  • European Commission. (2015). Shaping career-long perspectives on teaching. A guide on policies to improve Initial Teacher Education. Report by the ET2020 Working Group on Schools (2014/15).
  • Fosen, D. M. (2016). Developing good teacher-student relationships: A multiple-case study of six teachers’ relational strategies and perceptions of closeness to students (Unpublished Doctoral thesis). University College London, London.
  • Grant, K. (2015). From lists to images: Exploring the concept of the good teacher in teacher education. Journal of the Canadian Association for Curriculum Studies, 13(1),37-59.
  • Hamachek, D. (1969). Characteristics of good teachers and implications for teacher education. The Phi Delta Kappan, 50(6), 341–345.
  • Harden, R.M., & Crosby, J.R. (2000). The good teacher is more than a lecturer the twelve roles of the teacher. Medical Teacher, 22(4), 334-347.
  • Hayes, D., Mills, M., Christie, P., & Lingard, B. (2020). Teachers & schooling making a difference: Productive pedagogies, assessment and performance. Routledge.
  • Holt-Reynolds, D. (2000). What does the teacher do? Constructivist pedagogies and prospective teachers’ beliefs about the role of a teacher. Teaching and Teacher Education, 16(1), 21-32.
  • Hummerstone, H., & Parsons, S. (2021). What makes a good teacher? Comparing the perspectives of students on the autism spectrum and staff. European Journal of Special Needs Education, 36(4), 610-624.
  • Hyland, N. E. (2005). Being a good teacher of black students? White teachers and unintentional racism. Curriculum Inquiry, 35(4), 429-459.
  • Işiktaş, S. (2015). Öğretmen adaylarının iyi öğretmen olma ile ilgili görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(4), 119-131.
  • İlter, İ. (2021). İyi öğretmen ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Fakültesi Dergisi, 41(2), 331-362.
  • James, M. & Pollard, A. (2011). TLRP’s ten principles for effective pedagogy: rationale, development, evidence, argument and impact. Research Papers in Education, 26(3), 275–328.
  • Jules, V., & Kutnick, P. (1997). Student perceptions of a good teacher: The gender perspective. British Journal of Educational Psychology, 67(4), 497-511.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayınları.
  • Kazu, H. ve Demiralp, D. (2012). İlköğretim birinci kademe programlarında yansıtıcı düşünmeyi geliştiren yöntemlerin kullanılma durumu (Elâzığ ili örneği). International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 131-145.
  • Kember, D., & Kwan K-P. (2002). Lecturers' approaches to teaching and their relationship to conception of good teaching. In N. Hativa & P. Goodyear (Eds.), Teacher thinking, beliefs and knowledge in higher education (pp. 219-240). Amsterdam.
  • Kember, D., Jenkins, W., & Chi Ng, K. (2003). Adult students' perceptions of good teaching as a function of their conceptions of learning-part 1. Influencing the development of self-determination. Studies in Continuing Education, 25(2), 239-251.
  • Korthagen, F. A. J. (2004). In search of good teachers: towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 20, 77-97.
  • Kutnick, P., & Jules, V. (1993). Pupils' perceptions of a good teacher: A developmental perspective from Trinidad and Tobago. British Journal of Educational Psychology, 63(3), 400-413.
  • Loeb, S., Soland, J., & Fox, L. (2014). Is a good teacher a good teacher for all? Comparing value-added of teachers with their English learners and non-English learners. Educational Evaluation and Policy Analysis, 36(4), 457-475.
  • Mason, J. (1998). Enabling teachers to be real teachers: Necessary levels of awareness and structure of attention. Journal of Mathematics Teacher Education, 1, 243-267.
  • Miller, M. S., & Shinas, V. H. (2019). Inquiring about inquiry: A research journey. Journal of Practitioner Research, 4(1), 1-24.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Öğretmenlik uygulaması yönergesi. 14.06.2018 tarih ve 31666252-399-E.11700767 sayılı Bakanlık Oluru.
  • Moore, A. (2004). The good teacher: Dominant discourses in teaching and teacher education. Abingdon: Routledge.
  • Murphy, P. K., Delli, L. A. M., & Edwards, M. N. (2004). The good teacher and good teaching: Comparing beliefs of second-grade students, preservice teachers, and in-service teachers. The Journal of Experimental Education, 72(2), 69-92.
  • Murray, J. (2021). Good teachers are always learning. International Journal of Early Years Education, 29(3), 229-235.
  • Nasser, F. & Alhija, A. (2017). Teaching in higher education: Good teaching through students’ lens. Studies in Educational Evaluation, 54, 4–12.
  • Office for Standards in Education [OFSTED]. (2021). Guidance education inspection framework.www.gov.uk/government/publications/education-inspection-ramework/education-inspection-framework#provision-inspected. Erişim 14.10.2021.
  • Ornstein, C. A., & Hunkins, P.F. (2014). Curriculum: Foundations, principles and issues (4th Ed.). USA: Pearson Education, Inc.
  • Pollak, J. P., & Pankratius, W. J. (2000) Constructing a profession: Awareness activities for teacher educators. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues, and Ideas, 73(3), 138-140.
  • Putnam, R.T., & Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning? Educational Researcher, 29(1), 4–15.
  • Riley, R. (1998). Our teachers should be excellent, and they should look like America. Education and Urban Society, 31, 18-29.
  • Rosenfeld, M. & Rosenfeld, S. (2008) Developing effective teacher beliefs about learners: the role of sensitizing teachers to individual learning differences. Educational Psychology, 28(3), 245-272.
  • Schussler, D. L., Çilek, L. M., & Bercaw, L. A. (2010). Understanding teacher candidate dispositions: Reflecting to build self-awareness. Journal of Teacher Education, 61(4), 350-363.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen yeterlikleri ve mesleki gelişim. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 58, 40-45.
  • Sonnenschein, S., & Whitehurst, G. J. (1980). The development of communication: When a bad model makes a good teacher. Journal of Experimental Child Psychology, 29(3). 371-390.
  • Stobaugh, R., Mittelberg, J., & Huang, X. (2020). Examining K–12 students’ perceptions of student teacher effectiveness. Teacher Development, 24(2), 274-292.
  • Stronge, J. H., Ward, T. J., & Grant, L. W. (2011). What makes good teachers good? A cross case analysis of the connection between teacher effectiveness and student achievement. Journal of Teacher Education, 62(4), 339-355.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th Ed.). Boston: Allyn & Bacon, Inc.
  • Taşkın, Ç. Ş. (2019). Exploring pre-service teachers’ pedagogical beliefs in primary education. International Journal of Progressive Education, 15(4), 83-95.
  • The Partnership for 21st Century Skills. (2007). Framework for 21st century learning. www.21stcenturyskills.org/index.php?Itemid=120&id=254& option=com_content&task=view. (Erişim tarihi: 14.10.2021.
  • Toraman, Ç. (2019). Ortaokul öğretmenlerinin etkili öğretmen özellikleri ile öğretmenlik mesleğini seçme nedenleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Vu, P. A. (2009). THE influences of classroom characteristics and teacher-student relations on student academic achievement (Unpublished Master Thesis). University of Maryland, College Park Institute, USA.
  • Wall, C. R. G. (2016). From student to teacher: changes in preservice teacher educational beliefs throughout the learning-to-teach journey. Teacher Development, 20(3), 364-379. https://doi.org/10.1080/13664530.2016.1149509 (Erişim tarihi: 14.10.2021)
  • Weinstein, C.S. (1989). Teacher education students' preconceptions of teaching. Journal of Teacher Education, 40(2), 53-60.
  • Wilkins, J. (2014). Good teacher-student relationships: Perspectives of teachers in urban high schools. American Secondary Education, 43(1), 52–68.
  • Wilson, S.M., & Berne, J. (1999). Teacher learning and the acquisition of professional knowledge: an examination of research on contemporary professional development. Review of Research in Education, 24 (6), 173–209.
  • Winch, C. (2017). Teachers’ know-how: A philosophical investigation. Editorial Organisation Philosophy of Education Society of Great Britain. John Wiley.
  • Windtschitl, M. (2002). Framing constructivism in practice as the negotiation of dilemmas: An analysis of the conceptual, pedagogical, cultural, and political challenges facing teachers. Review of Educational Research, 72(2), 131–175.
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri. www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ogretmen-Yetistirme/2.pdf. (Erişim Tarihi: 20.10.2021).
  • Yükseköğretim Kurulu [YÖK]. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf (Erişim Tarihi: 24.10.2021).
Toplam 75 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İlhan İlter 0000-0002-1473-7172

Gökhan Izgar 0000-0002-6835-9701

Yayımlanma Tarihi 11 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA İlter, İ., & Izgar, G. (2022). Öğretmen Adaylarının İyi Öğretmen Özellikleri Hakkındaki Farkındalıkları. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 3537-3562. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1039501