Bu araştırmada, 2019 ve 2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dört dil becerisine (dinleme, konuşma, okuma, yazma) yönelik kazanım/öğrenme çıktıları ve süreç bileşenlerinde 21. yüzyıl becerilerine hangi düzeyde yer verildiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda çalışmada, çağın gerektirdiği öğrenme ve inovasyon, bilgi, medya ve teknoloji, yaşam ve kariyer becerilerinin ana dili eğitimi sürecine entegrasyon düzeyi incelenmiş; programların öğrencilerin bireysel, sosyal ve akademik gelişimlerini destekleme potansiyeli değerlendirilmiştir. Betimsel yöntem kullanılan araştırmada nitel veri toplama tekniklerinde doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri tümdengelim yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçları 2019 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın 21. yüzyıl becerilerinden “Yaratıcılık ve İnovasyon, Bilgi, İletişim ve Teknoloji Okuryazarlığı, Esneklik ve Uyum Yeteneği, Sosyal ve Kültürlerarası beceriler, Verimlilik ve Hesap verebilirlik ve Liderlik ve Sorumluluk” becerilerini içermediğini göstermektedir. Öte yandan, 2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda ise “Bilgi, İletişim ve Teknoloji Okuryazarlığı ile Liderlik ve Sorumluluk” becerilerine hem öğrenme çıktıları hem de süreç bileşenlerinde yer verilmediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca 2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda “Yaşam ve Kariyer” becerilerine yapılan vurguda bir artış olmakla birlikte, her iki öğretim programında da hem “Yaşam ve Kariyer” becerilerine hem de “Bilgi, Medya ve Teknoloji” becerilerine, “Öğrenme ve İnovasyon” becerilerinden çok daha az vurgu yapıldığı gözlenmiştir. Araştırma sonuçlarının ortaokul Türkçe dersinde 21. yüzyıl becerilerine gerekli önemin verilmesi ve bu beceriler yoluyla öğrencilerin çağın gereklerine uygun yetiştirilmesi hususunda, program geliştirme çalışmalarına rehberlik etmesi beklenmektedir.
Türkçe eğitimi Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli öğretim programı 21. yüzyıl becerileri
This study aims to determine to what extent 21st-century skills are incorporated into objectives related to the four language skills (listening, speaking, reading, writing) in the 2019 and 2024 Middle School Turkish Language Curricula. Within this scope, the study examined the level of integration of learning and innovation, information, media and technology, and life and career skills required by the era into the mother tongue education process and it evaluated the potential of the curricula to support students' individual, social, and academic development. Document analysis was used as a qualitative data collection technique in this descriptive study. The research data were analyzed using the deductive method. The research findings revealed that the 2019 Middle School Turkish Language Curriculum did not include 21st-century skills such as Creativity and Innovation, Information, Communication, and Technology Literacy, Flexibility and Adaptability, Social and Cross-cultural Skills, Productivity and Accountability, and Leadership and Responsibility. On the other hand, it was concluded that both learning outcomes and process component of 2024 Middle School Turkish Language Curriculum did not include Information, Communication, and Technology Literacy, as well as Leadership and Responsibility skills. In addition, although there was an increase in the emphasis on life and career skills in the 2024 Secondary School Turkish Language Curriculum, it was observed that both life and career skills and information, media and technology skills were given much less emphasis than learning and innovation skills in both curricula. The research findings are expected to provide guidance for the development of the Middle School Turkish Language Curriculum in terms of giving due importance to 21st-century skills and educating students in line with the requirements of the contemporary era through these skills.
Turkish education curriculum 21st-century skills. the Century of Türkiye Education Model
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer), Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 1 |