Amaç ve Kapsam
Millî Eğitim dergisi, eğitim ve öğretim alanına ilişkin kuramsal ve uygulamalı nitelikteki özgün bilimsel çalışmaları yayımlayan, uluslararası hakemli bir akademik dergidir. Dergi, okul öncesinden yükseköğretime ve yaygın eğitime kadar uzanan tüm eğitim kademelerini kapsamakta olup, eğitim sisteminin farklı bileşenlerine yönelik araştırmaları konu edinmektedir.
Derginin temel amacı, eğitim bilimleri alanında bilgi üretimini ve bilimsel tartışmayı teşvik etmek, eğitim sisteminin farklı bileşenlerine ilişkin sorun, uygulama ve önerileri bilimsel yöntemlerle ele almak ve bu bilgiyi geniş bir akademik ve mesleki kitleyle paylaşmaktır. Bu doğrultuda dergi, eğitim politikaları, program geliştirme, öğretim yöntemleri, öğrenme ve gelişim, eğitim yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim teknolojileri, rehberlik ve psikolojik danışmanlık gibi alanlarda hazırlanmış özgün araştırmalara yer vermektedir.
Yayımlanacak makalelerde;
• Bilimsel yönteme uygunluk,
• Kuramsal ve/veya uygulamalı katkı sunma,
• Alan yazındaki güncel tartışmalara yanıt verebilme,
• Eğitim uygulamalarına yönelik somut çıkarımlar geliştirme
ölçütleri esas alınır.
Kapsam Dışı Çalışmalar
Aşağıdaki nitelikteki makaleler derginin kapsamı dışında olduğundan değerlendirmeye alınmaz:
- Eğitim bilimleri alanıyla doğrudan kuramsal veya uygulamalı bağı bulunmayan, eğitsel bağlam ve öğrenme-öğretme süreçleriyle ilişkilendirilemeyen sosyal bilimler çalışmaları,
- Eğitim alanına yönelik açık bir araştırma amacı, problem tanımı ve kuramsal temellendirme içermeyen; yalnızca literatür özetine dayanan tanımlayıcı veya derleme türü metinler,
- Derginin tema, odak alanları veya editoryal öncelikleri ile uyum göstermeyen çalışmalar,
- Araştırma yönteminin, veri toplama sürecinin ve analiz tekniklerinin bilimsel geçerlik ve güvenirlik ölçütlerine uygun şekilde raporlanmadığı veya yöntemsel bütünlüğün sağlanamadığı çalışmalar,
- İnsan katılımcılarla yürütülen araştırmalarda Etik Kurul Onayı, Araştırma ve Uygulama İzin Belgesi (gerekli durumlarda) ve/veya Katılımcı Bilgilendirilmiş Onam Belgesi sunulmayan çalışmalar,
- Ölçek geliştirme, uyarlama veya değerlendirme çalışmalarında psikometrik geçerlik ve güvenirlik kanıtları yeterli düzeyde sunulmayan çalışmalar,
- Özgün bilimsel katkı içermeyen, proje/doğrulama raporu, kitap tanıtımı, mevzuat yorumu, kişisel görüş, saha notu veya uygulama belgesi niteliğindeki metinler,
- İçerik, dil, açıklık ve akademik bütünlük açısından derginin yayın standartlarını karşılamayan veya bilimsel üretim niteliği taşımadığı tespit edilen çalışmalar.
***Makale Yapısı ile İlgili Not: Millî Eğitim dergisi makale şablonuna göre araştırma makaleleri giriş, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç bölümlerinden oluşmalıdır. Derleme makalelerde de yöntem bölümü, kullanılan literatür tarama yaklaşımının (ör. betimsel tarama, sistematik inceleme vb.) açıkça belirtildiği biçimde sunulmalıdır. Dergiye gönderilen makalelerin bilimsel bütünlük ve şeffaflık ilkelerine uygun olması beklenmektedir.
Aşağıdaki nitelikteki makaleler derginin kapsamı dışında olduğundan değerlendirmeye alınmaz:
- Eğitim bilimleri alanıyla doğrudan kuramsal veya uygulamalı bağı bulunmayan, eğitsel bağlam ve öğrenme-öğretme süreçleriyle ilişkilendirilemeyen sosyal bilimler çalışmaları,
- Eğitim alanına yönelik açık bir araştırma amacı, problem tanımı ve kuramsal temellendirme içermeyen; yalnızca literatür özetine dayanan tanımlayıcı veya derleme türü metinler,
- Derginin tema, odak alanları veya editoryal öncelikleri ile uyum göstermeyen çalışmalar,
- Araştırma yönteminin, veri toplama sürecinin ve analiz tekniklerinin bilimsel geçerlik ve güvenirlik ölçütlerine uygun şekilde raporlanmadığı veya yöntemsel bütünlüğün sağlanamadığı çalışmalar,
- İnsan katılımcılarla yürütülen araştırmalarda Etik Kurul Onayı, Araştırma ve Uygulama İzin Belgesi (gerekli durumlarda) ve/veya Katılımcı Bilgilendirilmiş Onam Belgesi sunulmayan çalışmalar,
- Ölçek geliştirme, uyarlama veya değerlendirme çalışmalarında psikometrik geçerlik ve güvenirlik kanıtları yeterli düzeyde sunulmayan çalışmalar,
- Özgün bilimsel katkı içermeyen, proje/doğrulama raporu, kitap tanıtımı, mevzuat yorumu, kişisel görüş, saha notu veya uygulama belgesi niteliğindeki metinler,
- İçerik, dil, açıklık ve akademik bütünlük açısından derginin yayın standartlarını karşılamayan veya bilimsel üretim niteliği taşımadığı tespit edilen çalışmalar.
1. YAZIM DİLİ
Milli Eğitim Dergisine Türkçe ve İngilizce dillerinde makaleler kabul edilmektedir. Yayımlanacak makalelerin Türkçe ve İngilizce özleri de gönderilmelidir. Özler ve anahtar kelimeler -Türkçe ve İngilizce olarak- uluslararası standartlara uygun olmalıdır (Örneğin TR dizin anahtar terimler listesi, CAB Theasarus, JISCT, ERIC vb. kaynaklar kullanılabilir).
Yazılarda Türk Dil Kurumunun “Yazım Kılavuzu”nda belirtilen güncel yazım kurallarına uyulması zorunludur.
2. MAKALENİN YAZIM KURALLARI VE YAPISI
Gönderilen makaleler ulusal ve uluslararası etik kurallar ile araştırma ve yayın etiğine uygun olmalıdır.
Makalelerin, dergimizin makale şablonu kullanılarak aşağıda belirtilen düzene göre sunulmasına özen gösterilmelidir:
2.1. Başlık
Makale başlığı; Türkçe ve İngilizce olarak konuyu en iyi şekilde belirtmeli, on beş kelimeyi geçmemeli, ilk harfleri büyük ve 14 Punto olacak şekilde koyu yazılmalıdır.
2.2. Makale Türü
Makale türü başlığın altına, tamamı büyük harf ve 9 Punto olacak şekilde koyu yazılmalıdır.
2.3. Yazar Adları ve Adresleri
Yazar adları, unvanları, kurumları, adresleri, e-posta adresleri ve ORCID bilgileri belirtilmelidir.
Şablondaki biçimlendirmeye dikkat edilmelidir.
2.4. Öz
Türkçe ve İngilizce öz (anahtar kelimeler eklenerek) yapılmalıdır. İki yüz elli kelimeyi geçmemeli, yazının tümünü en kısa ve öz (özellikle çalışmanın amacını, araştırma yöntemini ve sonucunu) yansıtacak nitelikte olmalıdır. Tek paragraf ve iki yana yaslı olmalıdır. Times New Roman, 10 punto, italik, koyu, tek satır aralığında olmalıdır. Özün altında bir satır boşluk bırakılarak çalışmanın bütünlüğünü yansıtacak anahtar kelimeler verilmelidir. Bu anahtar kelimelerin tamamı küçük harfle yazılmalı (özel isimler ve büyük harfli kısaltmalar hariç), kavramlar genelden özele doğru sıralanmalıdır. Anahtar kelime sayısı 3–8 arasında olmalı, sonunda nokta kullanılmamalıdır. İngilizce öz ve anahtar kelimeler de aynı özellikleri taşımalıdır.
2.5. Makale
Makale; çalışmanın amaç, kapsam, çalışma yöntemlerini belirten bir giriş bölümüyle başlamalı; veriler, gözlemler, görüşler, yorumlar, tartışmalar gibi ara ve alt bölümlerle devam etmeli; tartışma, sonuç ve öneri bölümleriyle son bulmalıdır.
2.5.1. Ana Metin: Makale; A4 boyutunda sayfa üzerine, Times New Roman yazı tipinde, 11 punto, 1,5 satır aralığı, 1,25 paragraf girintisi ve 6 nk paragraf boşluğuna göre düzenlenmelidir. Sayfa kenarlarında 3 cm’lik boşluk bırakılmalı ve sayfalar numaralandırılmalıdır. Yazılar kaynakça hariç 8.000 kelimeyi ve otuz sayfayı aşmamalıdır. Hakem talepleri doğrultusunda yapılacak eklemeler bu sınırlamaya dâhil değildir. Metin içinde 9 ve altındaki sayılar yazıyla, 10 ve üzeri sayılar rakamla yazılmalıdır.
2.5.2. Ana Başlıklar: Bunlar; sıra ile özet, ana metnin bölümleri (giriş, yöntem, bulgular, tartışma, sonuç, öneriler), (varsa) teşekkür, kaynakça ve (varsa) eklerden oluşmaktadır. Ana başlıklar her kelimenin yalnızca ilk harfi büyük, diğerleri küçük harflerle, Times New Roman, 12 punto, ortalanmış ve koyu yazılmalıdır.
2.5.3. Ara Başlıklar: Tamamı koyu renk, sola dayalı, Times New Roman, 11 punto ile yazılmalıdır. Yalnızca her kelimenin ilk harfi büyük olmalı ve başlık sonlarında satırbaşı yapılmalıdır.
2.5.4. Alt Başlıklar: Tamamı koyu renk, sola dayalı, Times New Roman, 11 punto ve yalnızca başlığın ilk kelimesindeki birinci harf büyük olmalıdır. Başlık sonuna iki nokta işareti konularak yazıya aynı satırdan devam edilmelidir.
2.5.5. Şekiller: Şekiller; küçültmede ve basımda sorun yaratmayacak çözünürlükte, düzgün ve yeterli çizgi kalınlığı tercih edilerek çizilmelidir. Her şekil ayrı bir sayfada bulunmalıdır. “1”den başlamak üzere her şekil ayrı ayrı numaralandırılmalı ve her şeklin üstüne başlığı italik yazılmalıdır.
2.5.6. Tablolar: Şekiller gibi “1”den başlayarak ayrı ayrı numaralandırılmalı ve numaralar her tablonun üstüne başlığıyla birlikte yazılmalıdır.
Şekil ve tabloların başlıkları, kısa ve öz olmalı; her kelimenin ilk harfi büyük, diğer harfleri küçük kalın ve italik olmayan şekilde yazılmalıdır. Gerekli durumlarda açıklayıcı dipnotlar veya kısaltmalar, şekil ve tabloların hemen altında verilmelidir.
2.5.7. Resimler: Yüksek çözünürlüklü (300 dpi), parlak ve net olmalıdır. Ayrıca şekiller için verilen kurallara uyulmalıdır.
Şekil, tablo ve resimler on sayfayı aşmamalıdır. Metin içindeki yerlerine yerleştirilmiş olarak gönderilmelidir. Bu görsellerin baskıda net çıkmayacağı düşünülmesi durumunda yazarından orijinali istenir.
2.5.8. Metin İçinde Kaynak Verme: Dipnot şeklinde kaynak gösterilmemelidir. Metin içinde kaynak vermede APA 7 kurallara uyulmalıdır.
2.6. Katkı Belirtme
Yazarın dışında makaleye katkısı bulunanlar varsa yazının sonunda bu isimler ayrıca belirtilmelidir.
Bir araştırma kurumu veya kuruluşu tarafından desteklenen çalışmalarda desteği sağlayan kuruluşun adı, projenin ismi, (varsa) tarih, sayı ve numarası verilmelidir.
2.7. Genişletilmiş Özet: Makalenin dili Türkçe ise İngilizce olarak, İngilizce ise Türkçe olarak en fazla 1500 kelime uzunluğunda geniş özet yer almalıdır. Bu özet makalenin temel fikirlerinin tümünü kapsayacak biçimde amaç, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuçlar olmak üzere aşağıda verilen sıraya uygun olarak ayrı başlıklar halinde ve sayfa başından başlanarak verilmelidir.
• Giriş
• Yöntem
• Bulgular
• Tartışma, Sonuç ve Öneriler
2.8. Kaynakça
Yazının sonuna kaynaklar dizini eklenmelidir. Kaynakça, uluslararası kaynak yazım biçimlerinden APA 7’ye uygun olmalıdır.
Milli Eğitim dergisi, COPE (Committee on Publication Ethics) ilkelerini benimsemektedir. Makale kabul, ret, düzeltme ve geri çekme süreçleri COPE tarafından önerilen akış şemalarına uygun olarak yürütülür. Bu doğrultuda, Millî Eğitim dergisine gönderilecek makalelerde uyulması gereken etik ilkeler aşağıda belirtilmiştir:
1. Hassas grupları içeren araştırmalarda, katılımcıların hakları ve refahı korunmalı, olası riskler değerlendirilmeli, araştırma sürecine ilişkin gerekli önlemler alınmalı ve uzun süreçli etik gözetim sağlanmalıdır. Bu kapsamdaki çalışmalar için etik kurul onayı alınması zorunludur.
2. Reşit olmayan katılımcılarla yürütülen araştırmalarda ebeveyn veya yasal vasi onamı mutlaka alınmalıdır.
3. Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarında yürütülecek araştırmalar için “Araştırma Uygulama İzinleri Başvuru ve Değerlendirme Modülü” üzerinden (https://arastirmaizinleri.meb.gov.tr/) resmi izin alınmalı ve uygulama süreci bu izin doğrultusunda yürütülmelidir.
4. Katılımcılar, araştırmanın amacı, kapsamı, olası riskleri ve süreçteki hakları hakkında açık ve anlaşılır bir şekilde bilgilendirilmeli ve gönüllü katılım esasına dayalı yazılı onam formu alınmalıdır.
5. Katılımcıların kişisel verileri gizlilik ilkelerine uygun şekilde korunmalı, veriler yalnızca araştırma amacıyla kullanılmalı, anonimlik ve gizlilik koşulları sağlanmalı, veri paylaşımı için açık rıza alınmadıkça üçüncü kişilerle paylaşım yapılmamalıdır. Dergide kimliği belirlenebilir kişisel veri, görüntü, ses veya benzeri materyaller yayımlanmaz. Bu tür içerikler içeren çalışmalar değerlendirmeye alınmaz.
6. Araştırma verileri, bilimsel doğruluk ve veri bütünlüğü ilkelerine uygun olarak raporlanmalıdır. Verilerin uydurulması (veri üretme), tahrif edilmesi (değiştirilmesi, manipüle edilmesi) veya çarpıtılması kesinlikle kabul edilemez.
7. Yazarlar, araştırma/finansman süreçlerinde herhangi bir çıkar çatışması bulunması durumunda bunu editöre ve sisteme açıkça beyan etmelidir.
8. Etik ihlallerin tespit edilmesi hâlinde, makale yayın öncesinde reddedilir; yayınlanmış olması durumunda dergi tarafından geri çekilir (retraction). Gerekli görülürse ilgili kurumlar, fon sağlayıcılar ve akademik kuruluşlar bilgilendirilir. Adli ve idari süreçler başlatılabilir.
Yazarlar, yayımlanan makalelerinin tüm telif haklarını Millî Eğitim dergisine devretmiş sayılırlar. Ancak dergide yayımlanan makalelerin bilimsel ve etik sorumluluğu yazarlarına aittir. Dergiye gönderilen makalelerin tamamı veya herhangi bir bölümü daha önce başka bir yerde yayımlanmamış ya da yayımlanmak üzere herhangi bir yayın sürecine dâhil edilmemiş olmalıdır. Dergiye gönderilen çalışmaların araştırma ve yayın etiği ilkelerine uygun olması zorunludur. İntihal, yanıltıcı veri sunma, yinelenen yayın, dilimleme (salami slicing), haksız yazarlık ve benzeri etik ihlallerde sorumluluk yazara aittir. Etik ihlal tespiti durumunda ilgili yasal ve akademik işlemler başlatılır.
TELİF, LİSANS VE AÇIK ERİŞİM ESASLARI
Millî Eğitim Dergisi, açık erişim politikasını benimsemektedir. Dergide yayımlanan tüm makaleler, Creative Commons Atıf-Ticari Olmayan 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) lisansı ile lisanslanmıştır. Bu lisans doğrultusunda; kullanıcılar, yazar(lar)ın ve kaynağın uygun şekilde belirtilmesi koşuluyla, ticari olmayan amaçlarla makaleleri okuyabilir, indirebilir, kopyalayabilir, çoğaltabilir, dağıtabilir, yazdırabilir ve çevrimiçi bağlantı verebilir.
Dergide yayımlanan içerikler herhangi bir finansal, hukuki veya teknik engel olmaksızın araştırmacıların erişimine açıktır. Dergi, açık bilim ve bilginin serbest dolaşımı ilkelerini destekler.
Yazarlar, makale başvurusu sırasında Telif Hakkı Devir Formunu eksiksiz biçimde doldurup sisteme yüklemekle yükümlüdür. Bu form, makalenin yayımlanması için yasal izin sağlar ve yazar ile dergi arasındaki yayın haklarını düzenler. Makalenin etik ve bilimsel sorumluluğu ise yazar(lar)a aittir.
Makale şablonunda yer alan aşağıdaki bölümlerin eksiksiz olarak doldurulması ve makale dosyasına eklenmesi gereklidir:
• Yazar Katkı Beyanı
• Çıkar Çatışması Beyanı
• Etik Beyan (Araştırma etik kurul onayı gerektiriyorsa, makalede etik kurulun adı, onay tarih ve numarası ile katılımcılardan bilgilendirilmiş onam alındığı açıkça belirtilmelidir)
• Finansman Bilgisi
• Telif Hakkı Bilgisi
• Veri Kullanılabilirliği Beyanı
Bu bilgiler, yayının şeffaflık, etik uygunluk ve bilimsel standartlara uyum açısından değerlendirilmesinde temel unsurlardır. Dergi, bu beyanlar doğrultusunda COPE (Committee on Publication Ethics) tarafından önerilen yüksek etik yayın standartlarını izler.
YAPAY ZEKÂ KULLANIMINA DAİR ETİK İLKELER
Millî Eğitim dergisi, bilimsel araştırmalarda yapay zekâ (YZ) kullanımının etik sınırlar içinde gerçekleştirilmesini zorunlu kılar. YZ; literatür taraması, dil düzenlemesi, veri işleme veya veri analizi gibi süreçlerde destekleyici bir araç olarak kullanılabilir; ancak bu kullanım, araştırmacının bilimsel, etik ve akademik sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
Makalelerin hazırlanma sürecinde YZ’den yararlanılmışsa, kullanılan aracın adı, sürümü, işlevi ve katkı kapsamı makalenin Yöntem bölümünde açık şekilde belirtilmelidir. YZ’nin ürettiği içeriklerin doğruluğu, bilimsel geçerliliği ve etik uygunluğu tamamen yazar(lar)ın sorumluluğundadır.
Yapay zekâ araçları yazar olarak gösterilemez ve ortak yazar olarak listelenemez. YZ, bilimsel akıl yürütme, özgün katkı, kuramsal değerlendirme ve sonuç çıkarma yetisine sahip olmadığından yazar sıfatı taşıyamaz. Millî Eğitim dergisi, COPE “Authorship and AI Tools” ilkelerine uygun olarak, YZ’nin yazar katkısı beyanında bağımsız bir katkı sahibi gibi gösterilmesine izin vermez. Çalışmalarda yalnızca insan araştırmacılar yazar olarak yer alabilir.
YZ’nin; hipotez oluşturma, kuramsal çerçeve yazımı, tartışma bölümünü geliştirme ve sonuç çıkarma gibi çalışmanın özgün akademik katkısını oluşturan aşamalarda birincil araç olarak kullanılması uygun değildir ve etik ihlal kapsamında değerlendirilir. YZ çıktılarının kaynak gösterilmeden metne aktarılması intihal sayılır ve ilgili etik süreçler uygulanır.
Yazarlar, YZ kullanımının yanlılık, olgusal hata, yanlış yönlendirme ve güvenilirlik sorunları yaratabileceğinin bilincinde olmalı ve gerekli bilimsel denetimleri yapmalıdır. YZ kullanımının beyan edilmemesi, Millî Eğitim dergisinin yayın politikalarına aykırı olup etik ihlal olarak değerlendirilir ve editoryal işlemler başlatılır.
YZ kullanımında uyulması gereken temel etik değerler şunlardır:
• Şeffaflık
• Dürüstlük ve özen
• Hesap verebilirlik ve sorumluluk
• Adalet, saygı ve tarafsızlık
• Gizlilik ve kişisel verilerin korunması
• Bilimsel bütünlüğe katkı sağlama
YZ herhangi bir etik ihlalden dolayı sorumlu tutulamayacağından, sorumluluk tamamen araştırmacı(lar)a aittir. Bu bağlamda aşağıdaki mevzuatın dikkate alınması önerilir:
• 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK)
• 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu
• 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu
• Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
• Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi
Etik Onay
TR Dizin tarafından 2020 yılında uygulanmaya başlanan etik onay kuralları gereği, insan katılımcıları içeren tüm araştırmalar için Etik Kurul Onayı alınması zorunludur. Etik kurul izin bilgisi, makalenin yöntem bölümünde açıkça belirtilmeli ve Etik Onay Belgesi makale başvurusu sırasında sisteme yüklenmelidir. Etik onay belgesi bulunmayan ve makale içinde etik onaya ilişkin açıklama yer almayan çalışmalar değerlendirmeye alınmaz.
Çalışmada etik onay gerekmiyorsa, bu durum gerekçesiyle birlikte makalenin yöntem bölümünde ve editör notunda açıkça belirtilmelidir. Dergi, etik onay yönergelerinde COPE ve Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi’ni esas alır.
Editörlerin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları
Millî Eğitim dergisinde editörler, yayın sürecinin tüm aşamalarında akademik dürüstlük, tarafsızlık, şeffaflık ve bilimsel etik ilkelerine uygun hareket etmekle yükümlüdür. Editörler; etik kurul onayı, benzerlik incelemesi, hakem seçimi, hakem sürecinin etkin yönetimi, çıkar çatışması kontrolü, veri doğruluğu ve bilimselliğin güvence altına alınması gibi görevleri titizlikle yürütür. Yayın öncesi ve sonrası tüm değerlendirmelerde COPE yönergelerine bağlı kalır; intihal, duplikasyon, dilimleme, uydurma, çarpıtma ve yazar katkısına ilişkin ihlallerde gerekli süreçleri işletir. Kabul edilen makalelerin mizanpaj, dil düzenleme ve DOI işlemlerini takip eder; gerektiğinde düzeltme veya geri çekme işlemlerini yürütür. Editoryal kararlar verilirken inanç, dil, cinsiyet, etnik köken, milliyet veya herhangi bir kişisel özelliğe dayalı hiçbir ayrımcılık yapılmaz. Editörler çıkar çatışmasından kaçınır, gerektiğinde değerlendirme sürecinden çekilir ve yayın sürecinin her aşamasında adil, güvenilir ve uluslararası etik standartlara uygun bir yaklaşım benimser.
Millî Eğitim dergisinde editörler:
1. Makaleyi inceleyerek etik onay gerektirip gerektirmediğini değerlendirir.
2. Etik onay gerektiren çalışmalar için ilgili belgelerin eksiksiz olduğunu doğrular.
3. Makalelerin benzerlik raporlarını kontrol eder.
4. Makalenin değerlendirme sürecine alınmasına veya editör atanmasına karar verir.
5. Makaleye en az iki hakem atar.
6. Hakem seçiminde alan uzmanlığı, akademik birikim ve çıkar çatışması bulunmaması ilkelerini gözetir.
7. Hakemlerde kurumsal çeşitliliğe dikkat eder.
8. Hakemlerden gelen etik ihlal bildirimlerini değerlendirir; ihlal yoksa hakem raporları doğrultusunda “Ret”, “Düzeltme” veya “Kabul” kararı verir.
9. Hakem raporları çelişkili ise üçüncü hakem atanmasını sağlar.
10. Hakem değerlendirme süreci tamamlandıktan sonra hakem raporlarını inceler ve nihai karar sürecini yönetir.
11. Kabul edilen makalelerin mizanpaj, dil kontrolü ve DOI sürecini takip eder.
12. Yayım sürecinin tüm aşamalarında tarafsızlık, şeffaflık ve akademik bütünlük ilkelerine bağlı kalır.
Editörler, COPE Editör Etik İlkelerini benimser ve çıkar çatışmasından kaçınmakla yükümlüdür.
Hakemlerin Etik İlkeleri ve Sorumlulukları
Millî Eğitim dergisinde hakemler:
1. Kendilerine atanan makalenin uzmanlık alanlarıyla uyumlu olup olmadığını değerlendirir,
2. Etik ihlal şüphesi fark ettiklerinde editöre bildirir,
3. Makaleyi özgünlük, alana katkı ve yöntemsel tutarlılık açısından değerlendirir,
4. Yapıcı ve geliştirici öneriler sunar,
5. Akademik eleştirilerini bilimsel temellere dayandırır,
6. Nihai önerisini “Ret”, “Minor Revizyon”, “Major Revizyon” veya “Kabul” şeklinde belirtir,
7. Tüm değerlendirmelerini Hakem Değerlendirme Formu üzerinden iletir,
8. Değerlendirme süreci boyunca gizlilik ilkesine uyar ve makale içeriğini üçüncü kişilerle paylaşmaz,
9. Çıkar çatışması durumunu editöre derhal bildirir.
Hakemlik süreci çift-gizli değerlendirme ilkelerine göre yürütülür.
Yazarların Etik İlkeleri ve Sorumlulukları
Millî Eğitim dergisinde yazarlar:
1. Makale göndermeden önce derginin Etik İlkeler ve Yayın Politikasını incelemekle yükümlüdür,
2. Makalelerini Yazım Kurallarına uygun hazırlar,
3. Başvuru öncesi makalenin benzerlik kontrolünü yapar,
4. Gerekli tüm belgeleri eksiksiz yükler,
5. Etik onay gerektiren çalışmalar için Etik Kurul Onay Belgesini sisteme yükler,
6. Etik onay gerekmiyorsa, nedenleriyle birlikte makalede belirtir,
7. Makalenin içerik, yöntem, veri doğruluğu ve etik sorumluluğunun tamamını kabul eder,
8. Çalışmanın daha önce sunumu, tez kökeni, fon desteği, YZ katkısı veya teşekkür bölümlerini şeffaf biçimde belirtir,
9. Revizyon sürecinde hakem önerilerini dikkate alarak gerekli değişiklikleri yapar ve revizyon yanıt dosyasını ekler,
10. Yayın öncesinde üçüncü şahıslara ait materyaller için gerekli izinleri alır,
11. Yayın sonrası ortaya çıkan herhangi bir etik ihlali editöre bildirmekle yükümlüdür.
Yazarlar haklar devredilmiş olsa bile bilimsel sorumluluklarını muhafaza ederler.
Yayın Politikası
Millî Eğitim Dergisine gönderilen makaleler:
• Türkiye Cumhuriyeti Anayasası,
• Millî Eğitim Temel Kanunu,
• Uluslararası insan hakları ilkeleri
çerçevesinde; ayrımcılıktan uzak, insan onuruna saygılı, eşitlikçi ve kapsayıcı bir dil ile hazırlanmalıdır.
Araştırma araçları ve veri toplama süreçleri KVKK, ilgili mevzuat ve bilimsel etik standartlara uygun olmalıdır.
Dergi;
• Alan yazınına özgün katkı
• Şeffaf araştırma süreçleri
• Bilimsel dürüstlük
• Akademik etik
ilkelerini esas alır.
15.05.2024 tarihinden itibaren, dergimize yapılan her bir makale başvurusu için 1.000 TL (Bin Türk Lirası) tutarında işlem ücreti alınmaktadır. Bu ücret, yalnızca makalenin değerlendirme sürecine alınması için tahsil edilmektedir.
Bu ücret, yayın ücreti (Article Processing Charge - APC) değildir; makalenin kabul edilip edilmeyeceğine bakılmaksızın iade edilmez. Ücret, yalnızca bir defaya mahsus olmak üzere başvuru sırasında alınır. Yayınlanmış/yayına kabul edilmiş makaleler için herhangi bir ek ücret talep edilmez.
İşlem ücreti, editoryal kararları, hakem raporlarını veya kabul/ret süreçlerini hiçbir şekilde etkilemez. Ayrıca, bu işlem ücretleri hakemlere, editörlere veya yayın kuruluna ödenmek üzere talep edilmemektedir.
Başvuru ücreti, makalenin sisteme yüklenmesi aşamasında aşağıda yer alan hesaba yatırılmalı; ödeme dekontu makale başvuru ekranında ilgili alana yüklenmelidir. Ödeme, sorumlu yazar (Corresponding Author) tarafından yapılmalı ve dekont açıklama kısmında AD SOYAD / TC KİMLİK NO / MAKALE BAŞLIĞI belirtilmelidir.
Hesap Bilgileri:
MEB Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü
IBAN: TR31 0001 0017 4505 4952 1351 84
Banka: Ziraat Bankası, Kamu Kurumsal Şubesi
Gönderim (Başvuru) Ücreti: 1.000,00 TL
Fatura / Makbuz: Döner Sermaye İşletmesi tarafından kesilir.
Ücret Muafiyeti / İstisna Durumları (Varsa / İsteğe Bağlı)
Aşağıdaki durumlarda yazarlar tarafından ücret muafiyeti talep edilebilir. Her muafiyet talebi yayın kurulu tarafından ayrı ayrı değerlendirilecektir.
• Afet bölgesi ilan edilmiş bölgelerde görev yapan araştırmacılar,
• Savaş veya savaş benzeri olağanüstü hal ilan edilmiş bölgelerde görev yapmakta olan araştırmacılar.
ÖNEMLİ: Yazarların makale başvurusu sırasında, ücret dekontu yerine muafiyet belgesini sisteme yüklemesi gerekmektedir. Muafiyete ilişkin herhangi bir belge (resmî bildirim, kurum yazısı vb.) sunulmadığı takdirde muafiyet talebi geçerli sayılmayacaktır. Ücret yatırıldıktan sonra ise hiçbir koşulda iade yapılmamaktadır.
I am a mathematics education researcher with a diverse background in teaching, academic research, and educational policy. I hold an MA in Mathematics Education from UCL Institute of Education (UK), and a PhD from the Mathematics Education Centre at Loughborough University (UK), where I focused on the intersection of mathematical cognition and education.
Over the years, I've worked as a Research Associate at Loughborough University’s Centre for Mathematical Cognition (2021-2022) and in the Department of Psychological Sciences at the University of Missouri (US) (2024-2025). My experience also includes working with the Turkish Ministry of Education as an education expert, contributing to national curriculum development and teacher training (2023-recent).
My research interests lie in mathematical cognition, primary mathematics education, and evidence-based practices that enhance teaching and learning. I am passionate about connecting research with practice to improve educational outcomes on both local and global scales.
Mehmet TAŞPINAR was born in Konya. He completed his primary and secondary education in Konya and undergraduate education in Faculty of Technical Education at Gazi University. He worked as a technical teacher at Technical High Schools and Vocational High Schools in Eskişehir and Elazığ in 1984-1992. In 1992, he started to work as a research assistant in Faculty of Technical Education at Fırat University. He completed his master’s degree in the Department of Educational Sciences at the Institute of Social Sciences in 1993 and he completed his PhD in 1997. He stayed in Ohio State University in America for nine months in 1994 as a visiting scholar. He got the title of Ass. Prof in 1997 and title of Assoc. Prof in 2001. He worked in Turkish Manas University in Kyrgyzstan as a visiting scholar in 2003. He got the title of Prof. at the Department of Educational Sciences, Faculty of Vocational Education, Gazi University in 2007. In the same year, with the scholarship called JICA (Japon International Cooperation Agency), he went to Japan and carried out some works on “The Place of Private Sector in Education” for two months. His primary area of research is Education Programs and Instruction. He worked as a specialist, project manager and beneficiary in projects such as YÖK (Higher Education Council)-World Bank-Industrial Education Project, MTEM, UNICEF, AB-focused projects. He has published books, one of which was published abroad, articles published in international and national journals and conference presentations.
Selçuk Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümünde 1997 yılında lisans derecesini aldı. Aynı üniversitede Yüksek lisans derecesini duygusal zekâ üzerine yazdığı tezle tamamladı. 2001-2005 yılları arasında Amerika Birleşik Devletleri’nde anne-çocuk etkileşimi, eğitimde alternatif yaklaşımlar, çocuk kitapları ve çocuk kütüphaneciliği konularında çeşitli okul ve kurumlarda çalışmalar yaptı. Anne çocuk etkileşimi üzerine yazdığı tezle 2011 yılında doktor unvanını aldı. 1998 yılında Selçuk Üniversitesi’nde başladığı araştırma görevlisi kadrosundaki görevini 2007 yılında Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda sürdürdü ve 2012 yılında Yardımcı Doçent kadrosuna atandı. 2010-2012 yılları arasında BAİBÜ Okul Öncesi Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin kuruluşunda görev aldı ve yönetici olarak çalıştı. 2012-2014 yılları arasında Yükseköğretim Kurulu Başkan Danışmanı olarak görev yaptı ve Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde misafir öğretim üyesi olarak ders verdi. 2014-2016 yılları arasında Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurul Üyesi görevini yürüttü. 2016 yılından bu yana Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü bölüm başkanlığı görevini yürütmektedir. 2019 yılında doçent unvanını almış ve 2025 yılında Profesör olarak atanmıştır. 2019-2021 yılları arasında dekan yardımcılığı görevini yürütmüş ve fakülte yönetim kurulu başkanlığı, enstitü yönetim kurulu üyeliği ile senato üyeliği yapmıştır. 2022-2023 yılları arasında Sağlık Bilimleri Enstitüsü Müdürlüğü görevi, senato üyeliği, kalite kurulu üyeliği, fakülte kurulu üyeliği ve enstitü yönetim kurulu başkanlığı yapmıştır. Avrupa Birliği, TÜBİTAK ve Üniversite kaynaklarınca desteklenen çeşitli projelerde yürütücü, araştırmacı ve uzman olarak görev yaptı. Aile eğitimi, anne çocuk etkileşimi, eğitimde alternatif yaklaşımlar, Montessori yöntemi, bilişsel ve dil gelişimi, çocuk yayınları, etkileşimli okuma, çevre eğitimi, çocuk hakları, değerler eğitimi ve farklılaştırılmış öğretim konularında çalışmaları mevcuttur. Uluslararası ve ulusal dergilerde makaleleri olup, çeşitli kongrelerde bildiriler sunmuştur. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Mezunları ve Mensupları Derneği yönetim kurulu üyesi olup çeşitli sivil toplum kuruluşlarında gönüllü olarak araştırma geliştirme çalışmaları yürütmektedir.
Salih ÇEPNİ, Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Lisans eğitimini Hacettepe Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümünde tamamladı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Fen Bilgisi Eğitimi Bölümünde "Ortaokul Fen Bilimleri Derslerinde Türk-İslâm Bilginlerinin Öğretilmesine Dair Uzman ve Öğretmen Görüşleri" isimli teziyle yüksek lisans (bilim uzmanı) derecesi aldı. Hâlen Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Bölümü, Bilim Tarihi Anabilim dalında "Osmanlı İmparatorluğu'nda Fen Bilimleri ve Eğitimi (1331-1923)" isimli doktora tezi çalışmasına devam etmektedir. Osmanlıca kitap çevirileri, ulusal ve uluslararası sempozyumlarda sunduğu bildiriler, çeşitli dergilerde makaleleri bulunmaktadır. Araştırma konuları Bilim Tarihi, Fen Bilimleri Eğitimi, Osmanlı Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Tarihi' dir.