This study aims to investigation the learning outcomes of the 2024 Türkiye Century Maarif Model Secondary School Science Curriculum 5-8th grades according to the knowledge and cognitive process dimensions of the revised Bloom’s Taxonomy. Document analysis, one of the qualitative research methods, was used in the examination of learning outcomes. The 2024 Türkiye Century Maarif Model secondary school science curriculum was used to collect the study’s data data. In this study, in which a total of 143 learning outcomes were examined, it was determined that the learning outcomes were distributed to each sub-step of the knowledge dimension of the taxonomy (except for the 6th grade factual knowledge step) but were not distributed proportionally. It was seen that the learning outcomes were most concentrated in the conceptual knowledge step and least in the factual knowledge step. When the learning outcomes were examined in terms of the cognitive process dimension, it was determined that they were distributed to each sub-step of the cognitive process dimension of the taxonomy, were not distributed proportionally, but were not as much as the differences between the steps in the knowledge dimension. In the cognitive process dimension, it was seen that the highest learning outcome was in the analysis step and the lowest in the recall step. It was determined that the number of learning outcomes in the steps requiring lower-level thinking skills and the number in the steps requiring higher-level thinking skills were almost close to each other. In the light of these results, suggestions were presented for future science course curriculum development studies.
document analysis 2024 science curriculum learning outcome revised Bloom taxonomy
Bu araştırmada, 2024 Türkiye yüzyılı maarif modeli ortaokul fen bilimleri dersi öğretim programı 5-8. sınıf öğrenme çıktılarının yenilenmiş Bloom taksonomisinin bilgi ve bilişsel süreç boyutlarına göre incelenmesi amaçlanmıştır. Öğrenme çıktılarının incelenmesinde nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında, 2024 Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortaokul Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı kullanılmıştır. Toplam 143 öğrenme çıktısının incelendiği bu araştırmada, öğrenme çıktılarının taksonominin bilgi boyutundaki her bir alt basamağına dağıldığı (6. sınıf olgusal bilgi basamağı hariç) ancak orantılı dağılmadığı tespit edilmiştir. Öğrenme çıktılarının en çok kavramsal bilgi basamağında yoğunlaştığı, en az ise olgusal bilgi basamağında bulunduğu görülmüştür. Öğrenme çıktıları bilişsel süreç boyutu açısından incelendiğinde ise, taksonominin bilişsel süreç boyutundaki her bir alt basamağına dağıldığı, orantılı dağılmadığı ancak bilgi boyutundaki basamaklar arasındaki farklılıklar kadar da olmadığı tespit edilmiştir. Bilişsel süreç boyutunda en çok öğrenme çıktısının çözümleme basamağında en az ise hatırlama basamağında olduğu görülmüştür. Öğrenme çıktılarının alt düzey düşünme becerisi gerektiren basamaklardaki sayısı ile üst düzey düşünme becerisi gerektiren basamaklardaki sayısının hemen hemen birbirine yakın olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar ışığında, gelecekte yapılacak olan fen bilimleri dersi öğretim programı geliştirme çalışmalarına yönelik öneriler sunulmuştur.
doküman analizi 2024 fen bilimleri dersi öğretim programı öğrenme çıktısı yenilenmiş Bloom taksonomisi
Bu araştırma etik beyan gerektirmeyen çalışmalardandır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimde Program Değerlendirme, Fen Bilgisi Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 1 |