Değerler eğitiminde aile ve çevrenin önemli bir yeri olmakla birlikte sistematik ve düzenli bir değerler eğitimi ancak eğitim kurumlarında gerçekleşebilir. Bu nedenle özellikle son yıllarda değerler eğitimine önem verilmiş, 2019 ve 2024 yılı öğretim programlarında değerler eğitimine büyük bir vurgu yapılmıştır. Öğretim programlarının pratiğe aktarılmasında öğretmenler tarafından en yaygın kullanılan kaynak ders kitaplarıdır. Bu bağlamda ders kitaplarının değerleri ne düzeyde içerdiği önem arz etmektedir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, 5. sınıf Türkçe ders kitabını değerler bakımından incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman incelemesinden faydalanılmıştır. Çalışmanın bulguları; 2024-2025 eğitim öğretim yılında 5. sınıflarda okutulan , “1. Kitap” ve “2. Kitap” olmak üzere iki bölüme ayrılmış olan MEB Yayınları’na ait Türkçe ders kitabının incelenmesi ile elde edilmiştir. Çalışmada bu kitaplar 2024-2025 eğitim öğretim yılından itibaren yürürlüğe giren Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Öğretim Programları Ortak Metni’nde yer alan 20 değere göre incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen verilere dayalı olarak 5. sınıf Türkçe ders kitabının tamamında mütevazılık, çalışkanlık, sevgi, vatanseverlik ve saygı değerlerinin en fazla;, buna karşılık estetik, tasarruf, temizlik ve mahremiyet değerlerinin ise en az yer verilen değerler olduğu belirlenmiştir. Ayrıca değerlerin temalara dağılma oranlarının farklılık gösterdiği, değerlere bazı temalarda daha fazla yer verilirken bazı temalarda oldukça az yer verildiği veya hiç yer verilmediği tespit edilmiştir. 0 Çalışmada ayrıca değerlerin ders kitabında en çok etkinliklerde yer aldığı, en az ise serbest okuma metinlerini içeren “Okuma Keyfi” bölümünde yer aldığı ortaya çıkmıştır. İncelenen kitabın gözden geçirilerek değerlerin genel dağılımının düzenlenmesi ve 2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’na göre temalarda ele alınması gereken değerlere 5. sınıf Türkçe ders kitabında daha fazla yer verilmesi önerilebilir.
Değerler değerler eğitimi Türkçe ders kitabı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli
Although family and social environment play a significant role in values education, a systematic and structured values education can only be effectively implemented within educational institutions. For this reason, particularly in recent years, increased emphasis has been placed on values education, and the 2019 and 2024 curriculum programs have highlighted this aspect considerably. Textbooks are the most commonly used resources by teachers in the practical implementation of curriculum objectives. In this context, the extent to which textbooks incorporate values is of particular importance. Therefore, the purpose of this study is to examine the 5th-grade Turkish textbook in terms of values. Document analysis, a qualitative research method, was utilized in the study. The findings of the study were obtained by examining the Turkish textbook, published by the Ministry of National Education Publications and divided into two sections: "Book 1" and "Book 2," which was taught to 5th-grade students in the 2024-2025 academic year. The textbooks were analyzed based on the 20 values outlined in “The Common Text of Curricula of the Century of Türkiye Education Model”, which was implemented starting from the 2024–2025 academic year. Findings indicate that the most frequently represented values in the 5th grade Turkish textbook are modesty, diligence, love, patriotism, and respect. In contrast, values such as aesthetics, frugality, cleanliness, and privacy were represented at minimal levels. In addition, it was determined that the distribution rates of values across the themes varied; while some themes included a higher number of values, others contained very few or none at all. Moreover, although the 2024 Turkish Language Curriculum specifies values to be addressed within each theme, these values were found to be only minimally included in the textbook. The findings of the study further revealed that values were predominantly represented in the activities, whereas the “Reading Pleasure” section, which comprises the only independent reading texts, contained the lowest number of value-related expressions. It is recommended that the textbook under review be revised to organize the overall distribution of values more systematically and to allocate greater emphasis to the values that should be addressed within the themes, in accordance with the 2024 Turkish Language Curriculum for the 5th grade.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Değerler Eğitimi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 1 |