The purpose of this study is to The Century of Türkiye Education Model, which was introduced by the Ministry of National Education of the Republic of Turkiye in 2024, in the context of sustainable literacy and educational leadership, and comparatively analyzes it with the education systems of Finland, Sweden, Japan, the Netherlands and Singapore, which stand out in PISA achievements and sustainable development indices. In the study, document analysis technique, one of the qualitative research methods, was used; official education policy documents of the countries, national and international reports and academic sources were systematically analyzed. The results of the study reveal that The Century of Türkiye Education Model adopts a holistic literacy approach based on environmental, social and ethical foundations. The model aims to equip students not only with knowledge but also with responsibility and ethical values. However, an institutionalized, traceable and sustainable structure in the leadership dimension has not yet been sufficiently developed. In this context, Singapore's systematic and data-driven leadership model and the distributed and participatory leadership approaches of Finland and Sweden can serve as examples for Türkiye. The comparative analysis reveals that despite the strong theoretical background of The Century of Türkiye Education Model, there is room for improvement in terms of sustainable leadership at the implementation level. Accordingly, it is recommended that sustainable development-based job descriptions, performance criteria, and leadership capacity development strategies for school administrators should be implemented to increase the applicability of the model in the field. The study offers a unique perspective that can contribute to Türkiye's education policies in line with global sustainability goals.
The Century of Türkiye Education Model sustainable literacy educational leadership
Bu araştırmanın amacı, Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2024 yılında tanıtılan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ni (TYMM), sürdürülebilir okuryazarlık ve eğitim liderliği bağlamında incelemek; PISA başarıları ve sürdürülebilir kalkınma endekslerinde öne çıkan Finlandiya, İsveç, Japonya, Hollanda ve Singapur’un eğitim sistemleriyle karşılaştırmalı olarak analiz etmektir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi tekniği kullanılmış; ülkelerin resmî eğitim politika belgeleri, ulusal ve uluslararası raporlar ile akademik kaynaklar sistematik olarak incelenmiştir. Bulgulara göre TYMM’nin çevresel, toplumsal ve etik temellere dayanan bütüncül bir okuryazarlık yaklaşımı benimsediğini ortaya koymaktadır. Model, öğrencilerin yalnızca bilgiyle değil; aynı zamanda sorumluluk ve etik değerlerle donatılmasını hedeflemektedir. Ancak liderlik boyutunda kurumsallaşmış, izlenebilir ve sürdürülebilir bir yapı henüz yeterince geliştirilmemiştir. Bu bağlamda Singapur’un sistematik ve veri temelli liderlik modeli, Finlandiya ve İsveç’in dağıtılmış ve katılımcı liderlik yaklaşımları Türkiye için örnek teşkil edebilecek niteliktedir. Karşılaştırmalı analizler sonucunda, TYMM’nin güçlü kuramsal altyapısına karşın uygulama düzeyinde sürdürülebilir liderlik açısından gelişime açık alanlar bulunduğu görülmektedir. Bu doğrultuda modelin sahadaki uygulanabilirliğinin artırılması için okul yöneticilerine yönelik sürdürülebilir kalkınma temelli görev tanımları, performans ölçütleri ve liderlik kapasitesi geliştirme stratejilerinin hayata geçirilmesi önerilmektedir. Çalışma, Türkiye’nin eğitim politikalarına küresel sürdürülebilirlik hedefleri doğrultusunda katkı sağlayabilecek özgün bir perspektif sunmaktadır.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, sürdürülebilir okuryazarlık eğitim liderliği
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 18 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 1 |