Educational systems are transforming curricula to equip students with the skills required by a changing world. In this context, a new curriculum titled the Century of Türkiye Education Model was developed and implemented in 2024, differentiated philosophically and structurally from previous programs through a skill-oriented and holistic approach, with distinct programs developed for each subject. In curriculum changes, the experiences of teachers as practitioners are of paramount importance. This study aimed to reveal mathematics teachers' opinions and experiences regarding the "Geometric Shapes" theme within the 5th-grade mathematics curriculum of the Century of Türkiye Education Model, by comprehensively examining their perspectives on the theme. In the study, conducted using a qualitative design, data were collected through semi-structured interviews with 14 teachers. The research findings revealed that while teachers generally view the curriculum's student-centered and real-world-oriented philosophy positively, students experienced difficulties in comprehending abstract geometric concepts due to this theme's placement as the initial topic in the 5th-grade mathematics curriculum. While the logical sequencing of the content was appreciated by the teachers, concerns were expressed regarding the theme's placement as the first unit. Teachers welcomed the new assessment approaches, including performance-based assessments, although they reported facing difficulties in implementation. However, alongside these points, they expressed that they did not find the centralized examinations compatible with the program. The study results highlight the critical importance of teachers' perspectives in the curriculum development process.
Century of Türkiye Education Model mathematics education geometric shapes theme teacher experiences program change
Eğitim sistemleri, değişen dünyanın gerektirdiği becerileri kazandırmak amacıyla öğretim programlarını dönüştürmektedir. Bu kapsamda 2024 yılında, önceki programlardan felsefi ve yapısal olarak ayrışan, beceri odaklı ve bütüncül bir yaklaşımla oluşturulmuş Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’yle adıyla her ders için ayrı ayrı geliştirilen yeni bir öğretim programları uygulamaya konulmuştur. Program değişikliklerinde uygulayıcı olarak öğretmenlerin deneyimleri son derece önemlidir. Bu araştırmada, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Matematik Dersi Öğretim Programı 5. Sınıf düzeyinde yer alan "Geometrik Şekiller" temasına ilişkin matematik öğretmenlerinin görüşleri kapsamlı biçimde ele alınarak öğretmenlerin temaya ilişkin fikirlerini ve deneyimlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Nitel desenle yürütülen araştırmada, veriler 14 öğretmenle gerçekleştirilen yarı- yapılandırılmış görüşmelerden elde edilmiştir. Araştırma sonuçları öğretmenlerin öğretim programının öğrenci merkezli ve gerçek dünya odaklı felsefesini genel olarak olumlu gördüklerini, öğrencilerin Matematik Dersi Öğretim Programı 5. sınıf düzeyinde ilk konu olarak bu temanın yer almasından dolayı soyut geometrik kavramları anlamlandırmakta zorluklar yaşadıklarını ortaya koymuştur. İçeriğin mantıksal sıralaması öğretmenler tarafından beğenilirken, temanın ilk ünite olarak yerleştirilmesiyle ilgili endişeler dile getirilmiştir. Öğretmenler, uygulamada zorluklar yaşıyor olsalar da performansa dayalı değerlendirmeler de dâhil olmak üzere yeni değerlendirme yaklaşımlarını memnuniyetle karşılamışlardır. Ancak tüm bunların yanında merkezî sınavları program açısından uyumlu bulmadıklarını ifade etmişlerdir. Araştırma sonuçları program geliştirme sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının kritik önemini ortaya çıkarmıştır.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli matematik eğitimi geometrik şekiller teması öğretmen deneyimleri program değişikliği
Araştırma Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu’nun 07/02/2025 tarihli 2025/71 no’lu kararı ile yürütülmüştür. Bu çalışmada Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi’nde belirtilen kurallara uyulduğunu ve bilimsel araştırma ve yayın etiğine aykırı eylemlere dayalı hiçbir işlem yapmadığımızı beyan ederiz. Aynı zamanda tüm yazarların çalışmaya katkıda bulunduğu, yazarlar arasında herhangi bir çıkar çatışmasının bulunmadığını, tüm etik ihlallerde tüm sorumluluğun makale yazarlarına ait olduğunu beyan ederiz.
Yok
Verilerin analizi sürecinde yapılan tartışmalara katkılar sunan Doç. Dr. İbrahim ÇETİN’e teşekkür ederiz.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitimde Program Geliştirme, Eğitimde Program Değerlendirme |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 17 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 1 |