Yıl 2022,
, 237 - 258, 15.02.2022
Nuhpelda Özoruç
,
Ayperi Dikici Sığırtmaç
Kaynakça
- Akalın, A.T. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi : İstanbul.
- Akıncı, B., Nergiz, A. ve Gedik, E . (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, (2), 58-83.
- Akşit, G., Bozok, M. ve Bozok, N. (2015). Zorunlu göç, sorunlu karşılaşmalar: Hisar köyü, Nevşehir’deki Suriyeli göçmenler örneği. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 92-116.
- Avcı, F. (2019). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Mülteci Öğrencilerin Sınıf Ortamında Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Öğretmen Görüşleri. Language Teaching and Educational Research (LATER), 2(1), 57-80.
- Aydın, S. ve Kurtulmuş, Z. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Göçmen Çocukların Eğitim Sorunları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22, 23-250.
- Başar, M., Akan, D. ve Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kastamonu Education Journal, 26 (5), 1571-1578.
- Bulut, S., Kanat Soysal, Ö. ve Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
- Ekinci Vural, D. (2012). Okul öncesi eğitimin ilköğretime etkisinin aile katılımı ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Doktora tezi.) Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. SETA,153, 10 Mayıs 2020 tarihinde www.setav.org. adresinden indirilmiştir.
- Erdoğan, M.M. (2015). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal kabul ve uyum. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
- Gall, M. D., Borg, W. R. ve Gall, J. P. (1996). Educational research an introduction (6. Edition). USA: Longman Publisher.
- Göçmenler, H. (2014). Beden Dilinin Yabancılara Türkçe Öğretimi Açısından Önemi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi. 1, 63-74.
- Kardeş, S. ve Akman, B. (2018). Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online, 17(3), 1224-1237.
- Kiremit, R.F., Akpınar, Ü. ve Tüfekçi Akcan, A. (2018). Suriyeli öğrencilerin okula uyumları hakkında öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2139-2149.
- Levent, F. ve Çayak S. (2017). Türkiye’deki Suriyeli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14-(1), 21-46
- Mercan Uzun, E. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
- Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S.Turan, Çev.). Nobel Yayınevi: Ankara.
- Özdemir, S., (2014). 5-6 Yaş Grubu Çocukların Serbest Zaman Etkinliklerindeki Oyun ve Oyuncak Tercihlerinin İncelenmesi. Journal of Educational Science , 2 (2) , 1-15 .
- Sağlam, H. İ. ve İlksen Kanbur, N. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Mülteci Öğrencilere Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
- Şeker, B. D. ve Aslan, Z. (2015). Refugee children in the educational process: An social psychological assessment. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105.
- Uluocak, G.P. (2009). Göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okulda uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 26, 35-44.
- Unicef (2018).Humanitarian situation report. (Report No.27). 1-30 Kasım.
- Üner, S. (1972). Nüfusbilim sözlüğü. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
- Yalçın, C. (2004). Göç sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Yanık Özger, B. ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız! Egitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(3), 942-966.
- Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). California: Sage Publications.
- Yohani, S. (2010). Nurturinghope in refugeechildrenduringearlyyears of post-waradjustment. ChildrenandYouth Services Review, 32(6), 865-873.
OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN MÜLTECİ ÇOCUKLARIN EĞİTİM SÜRECİNDE KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
Yıl 2022,
, 237 - 258, 15.02.2022
Nuhpelda Özoruç
,
Ayperi Dikici Sığırtmaç
Öz
Bu araştırmada sınıfında mülteci çocuk bulunan okul öncesi öğretmenlerinin eğitim süreci hakkındaki görüşlerini, yaşadıkları sorunları, sorunlara karşılık çözüm önerilerini, velilerin ve çocukların mülteci çocuklara yönelik tutumlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden tek durum çalışması olarak desenlenmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 11 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; yarı-yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, sınıfında mülteci çocuk bulunan okul öncesi öğretmenlerinin eğitim sürecindeki en temel problemi dil sorunudur. Dil sorunu mülteci çocuklarla ve velileriyle iletişim problemleri yaratmaktadır. Mülteci çocuklar eğitim sürecinde çoğunlukla mülteci akranlarıyla grup oyunları oynamaktadır. Sınıfında mülteci çocuk bulunan öğretmenlerin bazıları bu durumu avantaj olarak görürken bazıları yaşadıkları problemlerden dolayı dezavantaj olarak görmektedir. Öğretmenler sınıflarında yaşadıkları problem durumlarıyla baş etmek için; çocuk, veli ve öğretmenlere yönelik çözüm önerileri sunmuşlardır.
Kaynakça
- Akalın, A.T. (2016). Türkiye’ye gelen Suriyeli göçmen çocukların eğitim sorunları. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Aydın Üniversitesi : İstanbul.
- Akıncı, B., Nergiz, A. ve Gedik, E . (2015). Uyum süreci üzerine bir değerlendirme: Göç ve toplumsal kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, (2), 58-83.
- Akşit, G., Bozok, M. ve Bozok, N. (2015). Zorunlu göç, sorunlu karşılaşmalar: Hisar köyü, Nevşehir’deki Suriyeli göçmenler örneği. Maltepe Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 92-116.
- Avcı, F. (2019). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Mülteci Öğrencilerin Sınıf Ortamında Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Öğretmen Görüşleri. Language Teaching and Educational Research (LATER), 2(1), 57-80.
- Aydın, S. ve Kurtulmuş, Z. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Göçmen Çocukların Eğitim Sorunları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22, 23-250.
- Başar, M., Akan, D. ve Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kastamonu Education Journal, 26 (5), 1571-1578.
- Bulut, S., Kanat Soysal, Ö. ve Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
- Ekinci Vural, D. (2012). Okul öncesi eğitimin ilköğretime etkisinin aile katılımı ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Doktora tezi.) Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: Temel eğitim politikaları. SETA,153, 10 Mayıs 2020 tarihinde www.setav.org. adresinden indirilmiştir.
- Erdoğan, M.M. (2015). Türkiye’deki Suriyeliler: Toplumsal kabul ve uyum. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: İstanbul.
- Gall, M. D., Borg, W. R. ve Gall, J. P. (1996). Educational research an introduction (6. Edition). USA: Longman Publisher.
- Göçmenler, H. (2014). Beden Dilinin Yabancılara Türkçe Öğretimi Açısından Önemi. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi. 1, 63-74.
- Kardeş, S. ve Akman, B. (2018). Suriyeli Mültecilerin Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri. İlköğretim Online, 17(3), 1224-1237.
- Kiremit, R.F., Akpınar, Ü. ve Tüfekçi Akcan, A. (2018). Suriyeli öğrencilerin okula uyumları hakkında öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2139-2149.
- Levent, F. ve Çayak S. (2017). Türkiye’deki Suriyeli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 14-(1), 21-46
- Mercan Uzun, E. ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(1), 72-83.
- Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (S.Turan, Çev.). Nobel Yayınevi: Ankara.
- Özdemir, S., (2014). 5-6 Yaş Grubu Çocukların Serbest Zaman Etkinliklerindeki Oyun ve Oyuncak Tercihlerinin İncelenmesi. Journal of Educational Science , 2 (2) , 1-15 .
- Sağlam, H. İ. ve İlksen Kanbur, N. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Mülteci Öğrencilere Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 310-323.
- Şeker, B. D. ve Aslan, Z. (2015). Refugee children in the educational process: An social psychological assessment. Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105.
- Uluocak, G.P. (2009). Göç yaşamış ve yaşamamış çocukların okulda uyumu. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 26, 35-44.
- Unicef (2018).Humanitarian situation report. (Report No.27). 1-30 Kasım.
- Üner, S. (1972). Nüfusbilim sözlüğü. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları.
- Yalçın, C. (2004). Göç sosyolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Yanık Özger, B. ve Akansel, A. (2019). Okul öncesi sınıfındaki suriyeli çocuklar ve aileleri üzerine bir etnografik durum çalışması: Bu sınıfta biz de varız! Egitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 7(3), 942-966.
- Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). California: Sage Publications.
- Yohani, S. (2010). Nurturinghope in refugeechildrenduringearlyyears of post-waradjustment. ChildrenandYouth Services Review, 32(6), 865-873.