Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 SALGIN SÜRECİNDE ÖĞRETMENLERİN KİTAP OKUMA TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2020, , 737 - 755, 29.12.2020
https://doi.org/10.37669/milliegitim.785990

Öz

Tutkuların en asili, aklın en soylu işi olarak nitelenen okuma eylemi, yaşamın en önemli uğraşlarından biri olarak yerini alır. Okuma bireylerin, toplumların, ülkelerin kültürel ve ekonomik gelişmişlik düzeylerinin ölçütü olarak kabul edilir. Bu eylemin daha çok okuma sevgisinin bireylere kazandırılmasında önemli rolü olan öğretmenlerle ilişkilendirildiği söylenebilir. Bu nedenle öğretmenlerin okumayla ilgili tutum ve görüşleri önemlidir. 2020’nin başında tüm dünyayı sarsan COVID-19 salgını her şey gibi öğretenlerin okumaya karşı ilgi ve tutumlarını da değiştirmiştir. Bu çalışmanın amacı COVID-19 salgını sırasında öğretmenlerin okuma tutumlarını ve davranışlarını incelemektir. Farklı illerde görev yapan öğretmenlerle yapılan kesitsel, web tabanlı ankette, COVID-19 salgın sürecinde okumaya yönelik tutum ve davranışa ilişkin 20 maddelik bir anket uygulanmıştır. Tarama modelinde yürütülen bu çalışmada veri toplamak için anket formu kullanılmış, bu form katılımcılara internet ortamında ulaştırılmıştır. Çalışmanın bağımlı değişkeni olan kitap okumaya yönelik tutumlar 12 maddeli Likert tipi bir ölçek ile belirlenmiştir. İstatistiksel analiz, tutum ve bağımsız değişkenler arasındaki ilgili farkı göstermek için t testi, Anova, Ki kare testi ile hesaplanmıştır. Anketi yanıtlayan toplam 582 öğretmenin % 50,7'si kadın, % 49,3'ü erkelerden oluşmuştur. Veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre salgın sürecinin kitap okuma üzerinde kadınlar erkeklere göre daha olumlu tutumlara sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • ADAMS, A. VE COX, A. L. (2008). Questionnaires, in-depth interviews and focus groups. P. Cairns ve A. L. Cox (Ed.). Research Methods for Human Computer Interaction içinde (s. 17-34). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • AKÇAMETE, G. (1990). “Okuma akıcılığı ve anlama”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), ss. 435-440.
  • AKTAŞ, Ş. ve GÜNDÜZ, O. (2001). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Akçağ Yayınları, Ankara.
  • ASLANTÜRK, E. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının okuma ilgi ve alışkanlıklarının karşılaştırılması, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Aydın.
  • AYTAÇ, G. (2002). Edebiyat ve Medya Kitaptan Ekrana Edebiyat, TC Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • AYTAŞ, G. (2005). “Okuma eğitimi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(4), ss. 461-470
  • BAYRAM, N. (2013). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş AMOS Uygulamaları (2.Baskı), Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • DEMİREL, Ö. (1999). Türkçe Öğretimi, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • DOĞAN, B. ve ÇERMİK, H. (2016). “Kitap okumaya yönelik tutum ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Education Sciences (NWSAES), 1C0660, 2016; 11(3), ss. 168-183.
  • DÖKMEN, Ü. (1994). Okuma becerisi, ilgisi ve alışkanlığı üzerine psiko-sosyal bir araştırma, MEB Yayınları, İstanbul.
  • GÜNDÜZ, O. ve ŞİMŞEK, T. (2011). Uygulamalı Okuma Eğitimi, Grafiker Yayınları, Ankara.
  • KAPLAN, M. (1989). Kültür ve Dil (6. Baskı), Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • KARASAR, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (17.Baskı), Nobel, Ankara.
  • KARAŞAHİN, M. (2009). İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Okuma Kültürlerinin Değerlendirilmesi, MEB Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara
  • KONAN, N. ve OĞUZ, V. (2013). “Öğretmenlerin okuma alışkanlıkları”, KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), ss. 105-119.
  • KONAN, N. (2013). “İlköğretim okulu yöneticilerinin okuma alışkanlıkları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(1), ss. 31-59.
  • KURULGAN, M. ve ÇEKEROL, G. S. (2008). Öğrencilerin Okuma ve Kütüphane Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), ss. 237-258.
  • MERİÇ, C. (1992). Bu Ülke, İletişim yayınları, İstanbul.
  • SARAR KUZU, T. ve DOĞAN, T. (2015). “Öğretmen adaylarına yönelik okuma tutum ölçeği geliştirme”, Turkish Studies, 10(15), ss. 771-786., doi: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8938, p.
  • SEVER, S. (2011). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • YALMAN, M., ÖZKAN, E. ve BAŞARAN, B. (2015). “Geleceğin öğretmenlerinin kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi: Dicle Üniversitesi örneği”, EKEV Akademi Dergisi, 61(61), ss. 463-478.
  • YALMAN, M., ÖZKAN, E. ve KUTLUCA, T. (2013). “Eğitim Fakültesi öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları üzerine betimsel bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği”. Bilgi Dünyası, 14(2), ss. 291-305
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet İhsan Kaya 0000-0001-5031-8226

Aslıhan Kaya 0000-0002-1577-3095

Recep Bindak 0000-0002-0005-7862

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kaya, A. İ., Kaya, A., & Bindak, R. (2020). COVID-19 SALGIN SÜRECİNDE ÖĞRETMENLERİN KİTAP OKUMA TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 737-755. https://doi.org/10.37669/milliegitim.785990