Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UbD TEMELLİ GELİŞİMSEL YAKLAŞIM UYGULAMALARININ MATEMATİK DERSİ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, , 581 - 601, 15.02.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.791938

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul matematik öğretiminde UbD temelli gelişimsel yaklaşım uygulamalarının, matematik dersi öğrenci başarısı üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma, ön-test son-test kontrol gruplu deneysel desen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı güz döneminde İstanbul ili Bahçelievler ilçesinde bir devlet okulunda 5. Sınıfa devam eden 18’i deney, 18’i kontrol toplam 36 öğrenci oluşturmaktadır. Deney grubunda matematik dersleri UbD isimli öğretim tasarım modeli temel alınarak, gelişimsel yaklaşıma uygun hazırlanmış matematik dersi ünite planlarıyla devam ederken, kontrol grubuna herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak matematik dersi başarı testi kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi bağımsız gruplarda t-testi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonunda, UbD temelli gelişimsel yaklaşım uygulamalarının gerçekleştiği deney grubu ile geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubunun matematik dersi öğrenci başarısı arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmadan elde edilen bu sonuç, UbD temelli öğretim planlama ve gelişimsel yaklaşım gibi uygulamaların, kalıcı ve anlamlı öğrenmenin sağlanmasında önemli birer araç olarak kullanılabileceğini göstermektedir.

Kaynakça

  • AÇAR, A., ERCAN, B., & ALTUN, S. (2019). Olasılık Konusunun Anlamaya Dayalı Tasarım ile Öğretimi: Öğrencilerin Başarı, Tutum ve Görüşleri Üzerine Bir İnceleme. TEDMEM Eğitim ve Bilim, 44 (198), 115-147.
  • AÇIKGÖZ, K. Ü. (2003). Aktif Öğrenme. İzmir: Biliş Yayıncılık.
  • ALTUN, M. (2007). Eğitim Fakülteleri ve Matematik Öğretmenleri İçin Ortaöğretimde Matematik Öğretimi. Bursa: Aktüel Yayıncılık.
  • ALTUN, S., & YURTSEVEN, N. (2020). Tasarımcı Öğretmen UbD El Kitabı. Ankara: Asos Yayıncılık.
  • ARSLAN, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40 (1), 41-61.
  • BAŞER, N., KÖROĞLU, H., ÖZBELLEK, S. G., & TEZCAN, C. (2002). İlköğretim Geometri Öğretiminde Karşılaşılan Güçlükler ve Giderme Yolları. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi (14), 38-42.
  • BATTISTA, M. T. (2007). The Development of Geometric and Spatial Thinking. F. K. LESTER içinde, Handbook of Search on Mathematics Teaching and Learning (s. 843-908). Charlotte, NC: Information Age.
  • BATTISTA, M. T., & CLEMENTS, D. H. (1992). Geometry and Spatial Reasoning. F. K. LESTER içinde, Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (s. 420-464). Charlotte, NC: Information Age.
  • BAYHAN, P., & BENCİK, S. (2008). Bank Street Yaklaşımının (Gelişimsel Etkileşim Yaklaşımı) İlkeler, Program ve Eğitimci Açısından İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim ve Bilim Dergisi, 33 (149), 80-88.
  • BOZKURT, A. (2018). Silindir ve Prizma Kavramlarının Öğretim Sürecinin Matematik Dersi Öğretim Programları ve Ders Kitaplarında Ele Alınışının Bir Analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 10(3) , 22-41.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., Ebru Kılıç ÇAKMAK, Ö. A., & KARADENİZ, Ş. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • DOĞAN, S., & YURTSEVEN, N. (2018). Okul Öncesi Öğretimde UbD Uygulamaları: Öğretmen ve Öğrenci Perspektifinden Yansımalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33 (3), 656-671.
  • DORUK, B. K., & UMAY, A. (2011). Matematiği Günlük Yaşama Transfer Etmede Matematiksel Modellemenin Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41 (41), 124-135.
  • FİDAN, Y., & TÜRNÜKLÜ, E. (2010). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Geometrik Düşünme Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (27), 185-197.
  • FISHER, P., & PERRYMAN, A. (2000). A Brief History: Bank Street College of Education. . https://educate.bankstreet.edu/books/1. adresinden alınmıştır.
  • GÜRBÜZ, R., & GÜLBURNU, M. (2013). 8. Sınıf Geometri Öğretiminde Kullanılan Cabri 3D'nin Kavramsal Öğrenmeye Etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 4 (3), 224-241.
  • HERBST, P., GONZALEZ, G., & MACKE, M. (2005). How Can Geometry Students Understand What If Means to Define in Mathematics? The Mathematics Educator, 15 (2), 17-24.
  • HOFFERT, S. B. (2009). Mathematics: The Universal Language? Mathematics Teacher, 103 (2), 130-139.
  • İLGAR, L., & GÜLTEN, D. Ç. (2013). Matematik Konularının Günlük Yaşamda Kullanımının Öğrencilere Öğretilmesinin Gerekliliği ve Önemi. İstanbul Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (3), 119-128.
  • KARASAR, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • KONYALIOĞLU, A. C., & IŞIK, A. (2005). Matematik Eğitiminde Görselleştirme Yaklaşımı. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi (11), 462-471.
  • KÖROĞLU, H., & YEŞİLDERE, S. (2004). İlköğretim Yedinci Sınıf Matematik Dersi Tamsayılar Ünitesibde Çoklu Zeka Teorisi Tabanlı Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 25-41.
  • OLKUN, S. (2003). Öğrencilere Hacim Formülü Ne Zaman Anlamlı Gelir? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 , 160-165.
  • RITTLE-JOHNSON, B. (2017). Developing Mathematics Knowledge. Child Development Perspectives, 11 (3), 184-190.
  • TURAL, H. (2005). İlköğretim Matematik Öğretiminde Oyun ve Etkinliklerle Öğretimin Erişi ve Tutuma Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir.
  • ULUSAL MATEMATİK ÖĞRETMENLERİ KONSEYİ (NTCM). Executive Summary Principles and Standards for School Mathematics. (2020). https://www.nctm.org/uploadedFiles/Standards_and_Positions/PSSM_ExecutiveSummary.pdf adresinden alınmıştır
  • UMAY, A. (1996). Matematik Eğitimi ve Ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (12), 145-149.
  • UMAY, A. (2002). Öteki Matematik. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23 (23), 275-281.
  • WALLE, J. A., KARP, K. S., & BAY-WILLIAMS, J. M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. (P. D. DURMUŞ, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • WIGGINS, G. P., & MCTIGHE, J. (2005). Understanding by Design. 1. bs. ABD: Association for Supervision and Curriculum Development .
  • WIGGINS, G. P., & MCTIGHE, J. (2007). Schooling by Design: Mission, Action and Achievement. 1. bs. ABD: Association for Supervision and Curriculum Development .
  • WIGGINS, G. P., & MCTIGHE, J. (2011). The Understanding by Design Guide to Creating High-Quality Units. 1. bs. ABD: Association for Supervision and Curriculum Development.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özge Gürbüz 0000-0001-7839-217X

Fatma Kahya Koçak 0000-0002-2946-8307

Nihal Yurtseven 0000-0002-1338-4467

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Gürbüz, Ö., Kahya Koçak, F., & Yurtseven, N. (2022). UbD TEMELLİ GELİŞİMSEL YAKLAŞIM UYGULAMALARININ MATEMATİK DERSİ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİNİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 581-601. https://doi.org/10.37669/milliegitim.791938