Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Game-Based Teaching of Mathematics on Student Achievement in Elementary School

Yıl 2022, , 1935 - 1960, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.887654

Öz

This research is aimed to determine the effect of game-based activities on students’ mathematical achievement compare to traditional instruction of mathematics. In the research, pre-test and post-test experimental design was used. İt has been conducted 2nd-grade students who attended a primary school. The study groups consisted of 81 students. The data were obtained within four weeks. The study was carried out with the students in the experimental group who are exposed to game-based mathematical activities whereas in the control group, some textbooks used in teaching mathematics were used. The data were obtained two worksheets and, analyzed by using a statistic program. Accordingly, no meaningful difference has been detected on success between the experiment and the control group statistically. However, the post-test mean scores of the students in the experimental group were higher than those of the students in the control group. Furthermore, the post-test means of the experimental group indicated increases compared to the pre-test. These findings show that gamified activities have a considerable impact on mathematics education and success. No meaningful difference between mathematical success and gender variable was observed.

Kaynakça

  • Abrams, L. S. (2008). The effect of computer mathematics games on elementary and middle school students' mathematics motivation and achievement (Order No: 3296751) [Doctoral dissertation, Capella University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2008). Aktif öğrenme. Biliş Yayınları.
  • Akın, F. A., ve Atıcı, B. (2015). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2), 75-102. http://journals.firat. edu.tr/index. php/ turk-jes/article/view/107/34
  • Akinsola, M. K., ve Animasahun, I. A. (2007). The effect of simulation-games environment on student’s achievement in and attitudes to mathematics in secondary schools. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6(3), 113-119. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED500054
  • Akkaya, S. (2018). İlkokul dördüncü sınıf matematik dersinde geometri alt öğrenme alanlarına ilişkin kavram yanılgılarının giderilmesinde oyun temelli öğretimin etkisi [Doktora tezi, İnönü Üniversitesi]. İnönü Üniversitesi Dijital Arşiv. http://abakus.inonu.edu.tr/xmlui/handle/ 11616/11379
  • Aktaş, M., Bulut, G. G., ve Aktaş, B. K. (2018). Dört işleme yönelik geliştirilen mobil oyunun 6. sınıf öğrencilerinin zihinden işlem yapma becerisine etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 90-100. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/612428
  • Altun, M. (1998). Matematik öğretimi (5. baskı). Alfa Yayıncılık.
  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişişine ve kalıcılığa etkisi (Tez No: 190383) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Altınsoy, B. (2007). Takım-oyun–turnuva tekniğinin ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik derslerindeki akademik başarısı, kalıcılık ve matematiğe ilişkin tutumları üzerindeki etkisi (Tez No: 220648) [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslan, N. (2016). Oyun destekli öğretimin 5. sınıf temel geometrik kavramlar ve çizimler konusunun öğretiminde öğrencilerin başarısına etkisi (Tez No: 423540) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Ayvaz, Ü. (2014). 6. sınıf öğrencilerin matematik yeteneğindeki cinsiyet farklılıkları: Üyep örneği (Tez No: 361720) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Baki, A. (2015). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Harf Yayıncılık.
  • Başün, A. R., ve Doğan, M. (2020). Matematik eğitiminde uygulanan oyunla öğretimin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 155-167. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1021389
  • Baykul, Y. (2006). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5. sınıflar). Pegem–A Yayıncılık.
  • Bergen, D. (Ed.). (1988). Play as a medium for learning and development: A handbook of theory and practice. Vintage.
  • Boz, İ. (2018). İlköğretim 4. sınıf matematik dersinde oyunla öğretim yönteminin akademik başarıya etkisi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 1(1), 27-45. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijotem/issue/40778/460838
  • Bozoğlu, U. (2013). Ortaokul 7. sınıf matematik dersi alan-çevre ilişkisi konusunda oyun temelli öğretimin öğrenci başarısına etkisi (Tez No: 363168) [Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bright, G. W., Harvey, J. G., ve Wheeler, M.M. (1979). Using games to retrain skills with basic multiplication facts. Journal for Research in Mathematics Education, 10(2), 103-110. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.10.2.0103
  • Bright, G. W., ve Harvey, J. G. (1982). Using games to teach fraction concepts and skills. In Silvery, L., and Smart, J. R. (Eds.), Mathematics for the middle grades (pp. 5-9). NCTM
  • Bronholt, L. J., Goodnow, J., ve Convey, G. H. (1994). Influences of gender stereotypes on adolescent’s perception of their own achievement. America Educational Research, 31(3), 675-692. https://doi.org/10.3102%2F00028312031003675
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Canbay, İ. (2012). Matematikte eğitsel oyunların 7. sınıf öğrencilerinin öz düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi (Tez No: 320420) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Cop, M. R., ve Kablan, Z. (2018). Türkiye’de eğitsel oyunlarla ilgili yapılmış çalışmaların analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 52-71. https://dergipark.org.tr/en/ download/article-file/499082
  • Çakmak, M. (2004, Eylül 05). İlköğretimde matematik öğretimi ve öğretmenin rolü. http://www.matder.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&catid=8:matematik-kosesi-makaleleri&id=71:ilkogretimde-matematik-ogretimi-veogretmenin-rolu&Itemid=38
  • Çalışkan, M., ve Mandacı-Şahin, S. (2019). Investigation of the effect of games and activities on rounding and estimation subject. International Journal of Eurasia Social Sciences,10(38), 1059-1080. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.2666
  • Çetin, Ö. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Matematiksel Oyun Geliştirme Süreçlerinin Başarı, Tutum ve Problem Çözme Stratejilerine Etkisi (Tez No: 436709) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiftçi, F. (2005). İlköğretim 4. sınıf matematik dersi için oyunla öğretim yöntemiyle düzenlenen öğrenme ortamının altı basamaklı doğal sayılarda dört işlem kazanımına etkisi (Tez No: 161820) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, M. R. (2016). Farklı oyun türlerine dayalı matematik öğretiminin 1. sınıf öğrencilerinin erişi ve kalıcılık düzeylerine etkisi (Tez No: 436706) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Dinçer, M. (2008). İlköğretim okullarında müziklendirilmiş matematik oyunlarıyla yapılan öğretimin akademik başarı ve tutuma etkisi (Tez No: 241811) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Dönmez, A. (2017). Oyun destekli öğretim ortamı ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin sayı örüntülerindeki üstbilişsel farkındalıklarını ve üstbilişsel strateji kullanma becerilerini nasıl etkiler? (Tez No: 472227) [ Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Duru, A., ve Savaş, E. (2005). Matematik öğretiminde cinsiyet farklılığı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 35-46. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/67180
  • Erkin-Kavasoğlu, B. (2010). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf matematik dersinde olasılık konusunun oyuna dayalı öğretiminin öğrenci başarısına etkisi (Tez No: 279607) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Fennema, E., ve Sherman, J. (1977). Sex-related differences in mathematics achievement, spatial visualization and affective factors. American Educational Research Journal, 14(1), 51-71. https://doi.org/10.3102%2F00028312014001051
  • Gökbulut, Y., ve Yücel-Yumuşak, E. (2014). Oyun destekli matematik öğretiminin 4. sınıf kesirler konusundaki erişi ve kalıcılığa etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(2), 673-689. https://www.acarindex.com/pdfler/acarindex-9fb9ca1b-ba82
  • Gökçen, E. (2009). Ortak bölenler ve katlar konusunun oyun ile öğretiminin başarıya etkisi. (Tez No: 249202) [Yüksek Lisans Tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Hyde, J.S, Fennema, E. H., ve Lamon, S. (1990). Gender differences in mathematics performances: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 107(2), 139-155. https://doi.org/ 101037/0033-2909.107.2.139
  • Ke, F., ve Grabowski, B. (2007). Gameplaying for maths learning: cooperative or not?. British Journal of Educational Technology, 38(2), 249-259. https://doi.org/10.1111/j.14678535.2006. 00593.x
  • Kılıç, M. (2007). İlköğretim birinci sınıf matematik dersinde oyunla öğretiminde kullanılan ödüllerin matematik başarısına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Marmara Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. https://hdl.handle.net/11424/34369
  • Ku, O., Chen, S. Y., Wu, D.-H., Lao, A. C.-C., ve Chan, T.-W. (2014). The effects of game-based learning on mathematical confidence, and performance: High ability vs. low ability. Educational Technology & Society, 17(3), 65-78. https://www.jstor.org/stable/pdf/ jeductechsoci.17.3.65
  • Kula, A., ve Erdem, M. (2005). Öğretimsel bilgisayar oyunlarının temel aritmetik işlem becerisinin geliştirilmesine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 127-136. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87750
  • Leder, G. (1985). Sex-related differences in mathematics: An overview. Educational Studies in Mathematics, 16 (3), 304-309. https://www.jstor.org/stable/3482623
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMATIK %C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020a). TIMSS 2019 Türkiye ön raporu (Rapor No: 15). Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/08121619_No15_ TIMSS2019_Turkiye_On_Raporu.pdf.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020b). Lgs 2020 ilk yerleştirme sonuçları raporu (Rapor No: 15) Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. htttps://www.meb.gov.tr/ lgs 2020 ilk-yerlestirmesonuclariraporu/ haber/21399/tr
  • Naik, N. (2014). Non-digital game-based learning in the teaching of mathematics in higher education. In C. Busch (Ed.), Proceedings of the European Conference on Games-based Learning (pp. 431-436). DECHEMA.
  • Özgenç, N. (2010). Oyun temelli matematik etkinlikleriyle yürütülen öğrenme ortamlarından yansımalar (Tez No: 276733) [Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özyürek, A., ve Çavuş, Z. S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2157-2166. https://dergi park.org.tr/ en/ download/article-file/307708
  • Pehlivan, H. (2014). Oyun ve öğrenme. Anı Yayıncılık.
  • Peterson, P. L., ve Fennema, E. (1985). Effective teaching, student’s engagement in classroom activities, and sex-related differences in learning mathematics. American Educational Research Journal, 22(3), 309-335. https://doi.org/10.3102%2F00028312022003309
  • Randel, J. M., Morris B. A., Douglas, C.W., ve Whitehill, B. V. (1992). The effectiveness of games for educational purposes: A review of recent research. Simulation & Gaming, 2 (3), 261-276. https://doi.org/10.1177%2F1046878192233001
  • Rowe, J. (2001). An experiment in the use of games in the teaching of mental arithmetic. Philosophy of Mathematics Education, 14, 1-23. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download ?doi=10.1.1.10.8965&rep=rep1&type=pdf
  • Song, Z. (2002). Designing game-based interactive mathematics learning environments for children [Master Thesis, The University of British Columbia]. The University of British Columbia Open Collections. https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/831/items /1.0051167
  • Songur, A. (2006). Harfli ifadeler ve denklemler konusunun oyun ve bulmacalarla öğrenilmesinin öğrencilerin matematik başarı düzeylerine etkisi (Tez No: 206222) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sönmez, V. (2005). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (12. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Şentürk, C. (2020). Oyun temelli fen öğrenme yaşantılarının akademik başarıya, kalıcılığa, tutuma ve öğrenme sürecine etkileri. Millî Eğitim Dergisi, 49(227), 159-194. https://dergipark. org.tr/en/download/article-file/1235126
  • Şirin, S. (2011). Anaokuluna devam eden beş yaş çocuklara sayı ve işlem kavramlarını kazandırmada oyun yönteminin etkisi (Tez No: 277422) [Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th edition). Pearson.
  • Tural, H. (2005). İlköğretim matematik öğretiminde oyun ve etkinliklerle öğretimin erişi ve tutuma etkisi (Tez No: 186560) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Türksoy, E., ve Taşlıdere, E. (2016). Aktif öğrenme teknikleri ile zenginleştirilmiş öğretim yönteminin 5. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi akademik başarı ve tutumları üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 57-77. https://dergipark. org.tr/en/download/article-file/1489151
  • Ubuz, B. (1999). 10 ve 11. sınıf öğrencilerinin temel geometri konularındaki hataları ve kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 95-104. https://dergipark. org.tr/en/download/article-file/88093
  • Uğurel, I., ve Moralı, S. (2010). Ortaöğretim matematik derslerinde oyunların kullanılabilirliği. Millî Eğitim Dergisi, 40(185), 328-352. https://dergipark.org.tr/en/download/ article-file/442816
  • Van Oers, B. (2010). Emergent mathematical thinking in the context of play. Educational Studies in Mathematics, 74(1), 23-37. https://doi.org/10.1007/s10649-009-9225-x
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., ve Williams, J. M. B. (2016). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşım (S. Durmuş, çev., 7.baskı). Pearson.
  • Vankúš, P. (2008). Games based learning in teaching of mathematics at lower secondary school. Acta Didactica Universitatis Comenianae Mathematics, 8, 103-120. https://citeseerx.ist. psu.edu/ viewdoc/download?doi=10.1.1.483.1747&rep=rep1&type=pdf
  • Webb, N.L. (1997). Determining alignment of expectations and assessments in mathematics and science education. (Brief No:1-2). The University of Wisconsin-Madison, National Institute for Science Education. http://www.wcer.wisc.edu/nise
  • Wells, D. (2012). Games and mathematics. Cambridge University Press.
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2. sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi (Tez No: 206271) [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Zaif-Kılıç, A. (2010). İlköğretim 1. sınıf matematik dersindeki işlem becerilerinin kazandırılmasında oyunla öğretimin başarıya etkisi (Tez No: 264630) [Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.

İLKOKUL MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE OYUN TEMELLİ YAKLAŞIMIN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2022, , 1935 - 1960, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.887654

Öz

Bu araştırmanın amacı oyun temelli etkinliklerle tasarlanmış matematik öğretimi süreçlerinin geleneksel yöntemle yapılan matematik öğretim süreçlerine göre öğrencilerin başarıları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırma nicel yöntemde tasarlanmış öntest-sontest kontrol gruplu gerçek deneysel desen araştırmasıdır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet ilkokulunun ikinci sınıfında öğrenim gören 81 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri 4 haftalık bir zaman diliminde toplanmıştır. Uygulama süreçleri deney grubunda yer alan öğrencilerle oyun temelli matematiksel etkinlikler, kontrol grubundaki öğrencilerle ders kitaplarında yer alan etkinlikler kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın verileri iki çalışma kâğıdı ile toplanmıştır. Toplanan veriler bir istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre deney ve kontrol grubunda yer alan öğrencilerin matematiksel başarıları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark görülmemiştir. Fakat deney grubunda bulunan öğrencilerin sontest puan ortalamalarının kontrol grubunda bulunan öğrencilerden yüksek olması ve deney grubuna ait öntest-sontest puan ortalama farkları oyunla temellendirilmiş etkinliklerin matematik eğitiminde daha etkili olduğunu göstermiştir. Matematik başarısı ile cinsiyet değişkeni arasında ise anlamlı bir fark bulunamamıştır.

Kaynakça

  • Abrams, L. S. (2008). The effect of computer mathematics games on elementary and middle school students' mathematics motivation and achievement (Order No: 3296751) [Doctoral dissertation, Capella University]. ProQuest Dissertations & Theses Global.
  • Açıkgöz, K.Ü. (2008). Aktif öğrenme. Biliş Yayınları.
  • Akın, F. A., ve Atıcı, B. (2015). Oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrenci başarısına ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Educational Studies, 2(2), 75-102. http://journals.firat. edu.tr/index. php/ turk-jes/article/view/107/34
  • Akinsola, M. K., ve Animasahun, I. A. (2007). The effect of simulation-games environment on student’s achievement in and attitudes to mathematics in secondary schools. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6(3), 113-119. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED500054
  • Akkaya, S. (2018). İlkokul dördüncü sınıf matematik dersinde geometri alt öğrenme alanlarına ilişkin kavram yanılgılarının giderilmesinde oyun temelli öğretimin etkisi [Doktora tezi, İnönü Üniversitesi]. İnönü Üniversitesi Dijital Arşiv. http://abakus.inonu.edu.tr/xmlui/handle/ 11616/11379
  • Aktaş, M., Bulut, G. G., ve Aktaş, B. K. (2018). Dört işleme yönelik geliştirilen mobil oyunun 6. sınıf öğrencilerinin zihinden işlem yapma becerisine etkisi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(2), 90-100. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/612428
  • Altun, M. (1998). Matematik öğretimi (5. baskı). Alfa Yayıncılık.
  • Altunay, D. (2004). Oyunla desteklenmiş matematik öğretiminin öğrenci erişişine ve kalıcılığa etkisi (Tez No: 190383) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Altınsoy, B. (2007). Takım-oyun–turnuva tekniğinin ilköğretim dördüncü sınıf öğrencilerinin matematik derslerindeki akademik başarısı, kalıcılık ve matematiğe ilişkin tutumları üzerindeki etkisi (Tez No: 220648) [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Arslan, N. (2016). Oyun destekli öğretimin 5. sınıf temel geometrik kavramlar ve çizimler konusunun öğretiminde öğrencilerin başarısına etkisi (Tez No: 423540) [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Ayvaz, Ü. (2014). 6. sınıf öğrencilerin matematik yeteneğindeki cinsiyet farklılıkları: Üyep örneği (Tez No: 361720) [Yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Baki, A. (2015). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Harf Yayıncılık.
  • Başün, A. R., ve Doğan, M. (2020). Matematik eğitiminde uygulanan oyunla öğretimin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(7), 155-167. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1021389
  • Baykul, Y. (2006). İlköğretimde matematik öğretimi (1-5. sınıflar). Pegem–A Yayıncılık.
  • Bergen, D. (Ed.). (1988). Play as a medium for learning and development: A handbook of theory and practice. Vintage.
  • Boz, İ. (2018). İlköğretim 4. sınıf matematik dersinde oyunla öğretim yönteminin akademik başarıya etkisi. Uluslararası Ders Kitapları ve Eğitim Materyalleri Dergisi, 1(1), 27-45. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijotem/issue/40778/460838
  • Bozoğlu, U. (2013). Ortaokul 7. sınıf matematik dersi alan-çevre ilişkisi konusunda oyun temelli öğretimin öğrenci başarısına etkisi (Tez No: 363168) [Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bright, G. W., Harvey, J. G., ve Wheeler, M.M. (1979). Using games to retrain skills with basic multiplication facts. Journal for Research in Mathematics Education, 10(2), 103-110. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.10.2.0103
  • Bright, G. W., ve Harvey, J. G. (1982). Using games to teach fraction concepts and skills. In Silvery, L., and Smart, J. R. (Eds.), Mathematics for the middle grades (pp. 5-9). NCTM
  • Bronholt, L. J., Goodnow, J., ve Convey, G. H. (1994). Influences of gender stereotypes on adolescent’s perception of their own achievement. America Educational Research, 31(3), 675-692. https://doi.org/10.3102%2F00028312031003675
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Yayıncılık.
  • Canbay, İ. (2012). Matematikte eğitsel oyunların 7. sınıf öğrencilerinin öz düzenleyici öğrenme stratejileri, motivasyonel inançları ve akademik başarılarına etkisinin incelenmesi (Tez No: 320420) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Cop, M. R., ve Kablan, Z. (2018). Türkiye’de eğitsel oyunlarla ilgili yapılmış çalışmaların analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 1(1), 52-71. https://dergipark.org.tr/en/ download/article-file/499082
  • Çakmak, M. (2004, Eylül 05). İlköğretimde matematik öğretimi ve öğretmenin rolü. http://www.matder.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&catid=8:matematik-kosesi-makaleleri&id=71:ilkogretimde-matematik-ogretimi-veogretmenin-rolu&Itemid=38
  • Çalışkan, M., ve Mandacı-Şahin, S. (2019). Investigation of the effect of games and activities on rounding and estimation subject. International Journal of Eurasia Social Sciences,10(38), 1059-1080. http://dx.doi.org/10.35826/ijoess.2666
  • Çetin, Ö. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Matematiksel Oyun Geliştirme Süreçlerinin Başarı, Tutum ve Problem Çözme Stratejilerine Etkisi (Tez No: 436709) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Çiftçi, F. (2005). İlköğretim 4. sınıf matematik dersi için oyunla öğretim yöntemiyle düzenlenen öğrenme ortamının altı basamaklı doğal sayılarda dört işlem kazanımına etkisi (Tez No: 161820) [Yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Demir, M. R. (2016). Farklı oyun türlerine dayalı matematik öğretiminin 1. sınıf öğrencilerinin erişi ve kalıcılık düzeylerine etkisi (Tez No: 436706) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Dinçer, M. (2008). İlköğretim okullarında müziklendirilmiş matematik oyunlarıyla yapılan öğretimin akademik başarı ve tutuma etkisi (Tez No: 241811) [Yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Dönmez, A. (2017). Oyun destekli öğretim ortamı ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin sayı örüntülerindeki üstbilişsel farkındalıklarını ve üstbilişsel strateji kullanma becerilerini nasıl etkiler? (Tez No: 472227) [ Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Duru, A., ve Savaş, E. (2005). Matematik öğretiminde cinsiyet farklılığı. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 35-46. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/67180
  • Erkin-Kavasoğlu, B. (2010). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf matematik dersinde olasılık konusunun oyuna dayalı öğretiminin öğrenci başarısına etkisi (Tez No: 279607) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Fennema, E., ve Sherman, J. (1977). Sex-related differences in mathematics achievement, spatial visualization and affective factors. American Educational Research Journal, 14(1), 51-71. https://doi.org/10.3102%2F00028312014001051
  • Gökbulut, Y., ve Yücel-Yumuşak, E. (2014). Oyun destekli matematik öğretiminin 4. sınıf kesirler konusundaki erişi ve kalıcılığa etkisi. Electronic Turkish Studies, 9(2), 673-689. https://www.acarindex.com/pdfler/acarindex-9fb9ca1b-ba82
  • Gökçen, E. (2009). Ortak bölenler ve katlar konusunun oyun ile öğretiminin başarıya etkisi. (Tez No: 249202) [Yüksek Lisans Tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Hyde, J.S, Fennema, E. H., ve Lamon, S. (1990). Gender differences in mathematics performances: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 107(2), 139-155. https://doi.org/ 101037/0033-2909.107.2.139
  • Ke, F., ve Grabowski, B. (2007). Gameplaying for maths learning: cooperative or not?. British Journal of Educational Technology, 38(2), 249-259. https://doi.org/10.1111/j.14678535.2006. 00593.x
  • Kılıç, M. (2007). İlköğretim birinci sınıf matematik dersinde oyunla öğretiminde kullanılan ödüllerin matematik başarısına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. Marmara Üniversitesi Açık Erişim Sistemi. https://hdl.handle.net/11424/34369
  • Ku, O., Chen, S. Y., Wu, D.-H., Lao, A. C.-C., ve Chan, T.-W. (2014). The effects of game-based learning on mathematical confidence, and performance: High ability vs. low ability. Educational Technology & Society, 17(3), 65-78. https://www.jstor.org/stable/pdf/ jeductechsoci.17.3.65
  • Kula, A., ve Erdem, M. (2005). Öğretimsel bilgisayar oyunlarının temel aritmetik işlem becerisinin geliştirilmesine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 127-136. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87750
  • Leder, G. (1985). Sex-related differences in mathematics: An overview. Educational Studies in Mathematics, 16 (3), 304-309. https://www.jstor.org/stable/3482623
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMATIK %C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020a). TIMSS 2019 Türkiye ön raporu (Rapor No: 15). Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/08121619_No15_ TIMSS2019_Turkiye_On_Raporu.pdf.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2020b). Lgs 2020 ilk yerleştirme sonuçları raporu (Rapor No: 15) Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. htttps://www.meb.gov.tr/ lgs 2020 ilk-yerlestirmesonuclariraporu/ haber/21399/tr
  • Naik, N. (2014). Non-digital game-based learning in the teaching of mathematics in higher education. In C. Busch (Ed.), Proceedings of the European Conference on Games-based Learning (pp. 431-436). DECHEMA.
  • Özgenç, N. (2010). Oyun temelli matematik etkinlikleriyle yürütülen öğrenme ortamlarından yansımalar (Tez No: 276733) [Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Özyürek, A., ve Çavuş, Z. S. (2016). İlkokul öğretmenlerinin oyunu öğretim yöntemi olarak kullanma durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(5), 2157-2166. https://dergi park.org.tr/ en/ download/article-file/307708
  • Pehlivan, H. (2014). Oyun ve öğrenme. Anı Yayıncılık.
  • Peterson, P. L., ve Fennema, E. (1985). Effective teaching, student’s engagement in classroom activities, and sex-related differences in learning mathematics. American Educational Research Journal, 22(3), 309-335. https://doi.org/10.3102%2F00028312022003309
  • Randel, J. M., Morris B. A., Douglas, C.W., ve Whitehill, B. V. (1992). The effectiveness of games for educational purposes: A review of recent research. Simulation & Gaming, 2 (3), 261-276. https://doi.org/10.1177%2F1046878192233001
  • Rowe, J. (2001). An experiment in the use of games in the teaching of mental arithmetic. Philosophy of Mathematics Education, 14, 1-23. https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download ?doi=10.1.1.10.8965&rep=rep1&type=pdf
  • Song, Z. (2002). Designing game-based interactive mathematics learning environments for children [Master Thesis, The University of British Columbia]. The University of British Columbia Open Collections. https://open.library.ubc.ca/cIRcle/collections/ubctheses/831/items /1.0051167
  • Songur, A. (2006). Harfli ifadeler ve denklemler konusunun oyun ve bulmacalarla öğrenilmesinin öğrencilerin matematik başarı düzeylerine etkisi (Tez No: 206222) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sönmez, V. (2005). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (12. baskı). Anı Yayıncılık.
  • Şentürk, C. (2020). Oyun temelli fen öğrenme yaşantılarının akademik başarıya, kalıcılığa, tutuma ve öğrenme sürecine etkileri. Millî Eğitim Dergisi, 49(227), 159-194. https://dergipark. org.tr/en/download/article-file/1235126
  • Şirin, S. (2011). Anaokuluna devam eden beş yaş çocuklara sayı ve işlem kavramlarını kazandırmada oyun yönteminin etkisi (Tez No: 277422) [Yüksek Lisans Tezi, Uludağ Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th edition). Pearson.
  • Tural, H. (2005). İlköğretim matematik öğretiminde oyun ve etkinliklerle öğretimin erişi ve tutuma etkisi (Tez No: 186560) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Türksoy, E., ve Taşlıdere, E. (2016). Aktif öğrenme teknikleri ile zenginleştirilmiş öğretim yönteminin 5. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi akademik başarı ve tutumları üzerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 57-77. https://dergipark. org.tr/en/download/article-file/1489151
  • Ubuz, B. (1999). 10 ve 11. sınıf öğrencilerinin temel geometri konularındaki hataları ve kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(17), 95-104. https://dergipark. org.tr/en/download/article-file/88093
  • Uğurel, I., ve Moralı, S. (2010). Ortaöğretim matematik derslerinde oyunların kullanılabilirliği. Millî Eğitim Dergisi, 40(185), 328-352. https://dergipark.org.tr/en/download/ article-file/442816
  • Van Oers, B. (2010). Emergent mathematical thinking in the context of play. Educational Studies in Mathematics, 74(1), 23-37. https://doi.org/10.1007/s10649-009-9225-x
  • Van De Walle, J. A., Karp, K. S., ve Williams, J. M. B. (2016). İlkokul ve ortaokul matematiği: Gelişimsel yaklaşım (S. Durmuş, çev., 7.baskı). Pearson.
  • Vankúš, P. (2008). Games based learning in teaching of mathematics at lower secondary school. Acta Didactica Universitatis Comenianae Mathematics, 8, 103-120. https://citeseerx.ist. psu.edu/ viewdoc/download?doi=10.1.1.483.1747&rep=rep1&type=pdf
  • Webb, N.L. (1997). Determining alignment of expectations and assessments in mathematics and science education. (Brief No:1-2). The University of Wisconsin-Madison, National Institute for Science Education. http://www.wcer.wisc.edu/nise
  • Wells, D. (2012). Games and mathematics. Cambridge University Press.
  • Yiğit, A. (2007). İlköğretim 2. sınıf seviyesinde bilgisayar destekli eğitici matematik oyunlarının başarıya ve kalıcılığa etkisi (Tez No: 206271) [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Zaif-Kılıç, A. (2010). İlköğretim 1. sınıf matematik dersindeki işlem becerilerinin kazandırılmasında oyunla öğretimin başarıya etkisi (Tez No: 264630) [Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
Toplam 68 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ebru Ergül 0000-0002-0298-7035

Mustafa Doğan 0000-0002-7380-9869

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Ergül, E., & Doğan, M. (2022). İLKOKUL MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE OYUN TEMELLİ YAKLAŞIMIN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 1935-1960. https://doi.org/10.37669/milliegitim.887654