In this study, intelligence concept is explained. It explained Multiple
Intelligences theory and eight kind of intelligence areas that talked about in
Multiple Intelligence. Owing to there are eight of kind intelligence areas, books
for children –especially lesson books- should be designed to discourse to eight
kind of intelligence areas, so we believe ‘Egypt’s Mystery’ is good sample for
his matter and it is evaluated through eight kind of intelligence areas.
Also “Egypt’s Mastery” named book is evaluated through specified features
should be on school books in seventy council of National education.
It is explained with examples that “the book of Egypt’s mystery” targets
to eight kind of intelligences field. It is stated by ministry of education that it
will be useful to make change in content and format which can target to eight
intelligences fields in primary education books like this. Beside, it advised that
additional compact discs that it include moving media elements about eight
kind of intelligence areas.
Egypt’s Mystery multiple intelligence evaluating book Ministry of Education
Bu çalışmada zekâ kavramı açıklandı. Çoklu zekâ kuramı ve çoklu zekâ
kuramında varlığından bahsedilen sekiz farklı zekâ alanı üzerinde duruldu.
Sekiz farklı zekâ alanı olduğuna göre, çocuklara hitap eden kitapların- özellikle
ders kitaplarının- da bu sekiz farklı zekâ alanının hepsine hitap etmesi gerekti-
ğinden hareketle, iyi bir örnek olduğuna inanılan “Mısır’ın Gizemi” adlı kitap
sekiz zekâ alanına hitap eden yönleri açısından değerlendirildi.
“Mısır’ın Gizemi” adlı kitap, Yedinci Milli Eğitim Şûrasında okul kitaplarında
bulunması gerektiği belirtilen özellikler açısından da değerlendirildi.
“Mısır’ın Gizemi” adlı kitabın sekiz zekâ alanına da hitap ettiği örneklerle
açıklandı. Milli Eğitim Bakanlığının ilköğretim ders kitaplarında da benzer
şekilde sekiz zekâ alanına hitap edebilecek, içerik ve biçim değişiklikleri
yapmasının yararlı olacağı belirtildi. Ayrıca ders kitaplarının yanında, hareketli
görsel ögeler barındıran CD eklerinin verilmesi önerildi.
Diğer ID | JA79MP98DP |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 41 Sayı: 189 |