The fundamental aim of this study is to determine researches related
 with status of social studies education teaching-learning conducted in the
 process from 2000 to present-day (2009) in education of social studies in primary
 education to shed light to research hereafter and to determine fields related with
 status of education teaching-learning social studies required to be given priority.
 Besides, it is about informing researchers about aim, implemented methods
 and outcomes of these academic studies.
 The items constituting data to these researches have been obtained as a
 result of collection scanning. As a result of archive scanning, 19 periodical publications
 and paper booklets submitted in 2 national congresses, most of which
 are publications of education faculties have been examined for years between
 2000-2009. Furthermore post-graduate and PhD theses prepared in education
 teaching-learning social studies has been determined between referred dates.
 The data obtained thereafter were made subject to frequency, percentage application
 and content analysis to evaluate. In the analysis of data, papers and articles
 were encoded with respect to place, date of their publication, author and
 page numbers, and theses with respect to university, authors and dates of publishing
 to resort to such classification.
Bu çalışmanın temel amacı; ilköğretim sosyal bilgiler öğretiminde 2000
 yılından günümüze (2009) kadar geçen süreçte yapılan sosyal bilgiler eğitimi
 öğretme-öğrenme durumlarıyla ilgili araştırmaları belirleyerek bundan sonraki
 araştırmalara ışık tutmak ve öncelik verilmesi gereken sosyal bilgiler eğitimi
 öğretme-öğrenme durumlarıyla ilgili alanları tespit etmektir. Ayrıca, bu akademik
 çalışmaların amacını, uygulanan yöntemler ve sonuçları hakkında da araş-
 tırmacıları bilgilendirmektir.
 Bu araştırmaya veri teşkil eden unsurlar literatür taraması sonucu elde
 edilmiştir. Arşiv taraması sonucu 2000–2009 yılları arasında çoğu eğitim fakülteleri
 yayını olmak üzere 19 süreli yayın ve 2 ulusal kongrede sunulan bildiri
 kitapları incelenmiştir. Ayrıca belirtilen tarihler arasında sosyal bilgiler eğitimi
 öğretme-öğrenme alanında hazırlanan yüksek lisans ve doktora tezleri tespit
 edilmiştir. Daha sonra elde edilen veriler frekans, yüzdeleme ve içerik analizine
 tabi tutularak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde yayınlanan bildiri ve
 makaleler yayınlandıkları yer, tarih, yazar ve sayfa numaralarıyla, tezler ise
 yayınlandıkları üniversite, yazarları ve tarihlerine göre kodlanarak bu şekilde
 bir sınıflandırılmaya gidilmiştir.
| Diğer ID | JA46VE42VZ | 
|---|---|
| Bölüm | Araştırma Makalesi | 
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2011 | 
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 41 Sayı: 189 |