BibTex RIS Kaynak Göster

BASIC STUDIES RELATED WITH PRIMARY EDUCATION SOCIAL STUDIES TEACHING EDUCATION LEARNING STATUS

Yıl 2011, Cilt: 41 Sayı: 189, 156 - 186, 01.01.2011

Öz

The fundamental aim of this study is to determine researches related
with status of social studies education teaching-learning conducted in the
process from 2000 to present-day (2009) in education of social studies in primary
education to shed light to research hereafter and to determine fields related with
status of education teaching-learning social studies required to be given priority.
Besides, it is about informing researchers about aim, implemented methods
and outcomes of these academic studies.
The items constituting data to these researches have been obtained as a
result of collection scanning. As a result of archive scanning, 19 periodical publications
and paper booklets submitted in 2 national congresses, most of which
are publications of education faculties have been examined for years between
2000-2009. Furthermore post-graduate and PhD theses prepared in education
teaching-learning social studies has been determined between referred dates.
The data obtained thereafter were made subject to frequency, percentage application
and content analysis to evaluate. In the analysis of data, papers and articles
were encoded with respect to place, date of their publication, author and
page numbers, and theses with respect to university, authors and dates of publishing
to resort to such classification.

Yıl 2011, Cilt: 41 Sayı: 189, 156 - 186, 01.01.2011

Öz

Bu çalışmanın temel amacı; ilköğretim sosyal bilgiler öğretiminde 2000
yılından günümüze (2009) kadar geçen süreçte yapılan sosyal bilgiler eğitimi
öğretme-öğrenme durumlarıyla ilgili araştırmaları belirleyerek bundan sonraki
araştırmalara ışık tutmak ve öncelik verilmesi gereken sosyal bilgiler eğitimi
öğretme-öğrenme durumlarıyla ilgili alanları tespit etmektir. Ayrıca, bu akademik
çalışmaların amacını, uygulanan yöntemler ve sonuçları hakkında da araş-
tırmacıları bilgilendirmektir.
Bu araştırmaya veri teşkil eden unsurlar literatür taraması sonucu elde
edilmiştir. Arşiv taraması sonucu 2000–2009 yılları arasında çoğu eğitim fakülteleri
yayını olmak üzere 19 süreli yayın ve 2 ulusal kongrede sunulan bildiri
kitapları incelenmiştir. Ayrıca belirtilen tarihler arasında sosyal bilgiler eğitimi
öğretme-öğrenme alanında hazırlanan yüksek lisans ve doktora tezleri tespit
edilmiştir. Daha sonra elde edilen veriler frekans, yüzdeleme ve içerik analizine
tabi tutularak değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde yayınlanan bildiri ve
makaleler yayınlandıkları yer, tarih, yazar ve sayfa numaralarıyla, tezler ise
yayınlandıkları üniversite, yazarları ve tarihlerine göre kodlanarak bu şekilde
bir sınıflandırılmaya gidilmiştir.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA46VE42VZ
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yılmaz Geçit Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 41 Sayı: 189

Kaynak Göster

APA Geçit, Y. (2011). BASIC STUDIES RELATED WITH PRIMARY EDUCATION SOCIAL STUDIES TEACHING EDUCATION LEARNING STATUS. Milli Eğitim Dergisi, 41(189), 156-186.