Öz
Bu araştırmanın amacı; lise öğretmenlerinin epistemolojik inançları ile öğretme-öğrenme anlayışlarını arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma
ilişkisel tarama modeline dayalı yürütülmüştür. Veriler 1581 lise öğretmeninden, beşli likert tipinde iki farklı ölçekle toplanmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin, epistemolojik inançların bilginin kaynağı uzmandır ve öğrenme yetenek işidir boyutunda gelişmiş epistemolojik inanca sahip oldukları, öğrenme çabaya bağlı değildir boyutunda güçlü bir inanç taşımadıkları, bilgi tek ve kesindir boyutunda ise pozitivist inanca daha yakın durdukları tespit edilmiştir. Öğretmenlerin yapılandırmacı öğrenme anlayışını benimsedikleri, geleneksel öğrenme anlayışı konusunda ise kararsız oldukları anlaşılmıştır. Epistemolojik inançlar ve öğretme öğrenme anlayışlarının bazı boyutlarında kadın öğretmenlerin lehine bulgulara ulaşılmıştır. Yapılandırmacı anlayış ile epistemolojik inançlar arasında pozitif yönde; geleneksel anlayış ile epistemolojik inançlar arasında ise genelde
olumsuz yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, liselerde görev yapan öğretmenlerin gelişmiş epistemolojik inançlara sahip olmaları için hizmetiçi eğitimler düzenlemesi önerilmiştir.