Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL GÜVENLİĞİ VE ÖZNEL İYİ OLUŞ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 217, 179 - 192, 09.02.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı; ortaöğretim kurumu öğretmen ve öğrencilerinin algılarına göre okul güvenliği ile öznel iyi oluş arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Araştırma, ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini, Konya ili sınırları içinde yer alan resmi ortaöğretim kurumu öğretmenleri ve öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklemde küme örnekleme yöntemi kullanılmış ve örneklem grubunda yer alan okullar ve öğretmenler seçkisiz olarak belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Tuzgöl Dost (2005) tarafından geliştirilen “Öznel İyi Oluş Ölçeği” ve Goldberg (2008) tarafından geliştirilen ve Çankaya ve Arabacı (2010) tarafından Türkçe uyarlanan “Okul Güvenliği Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler bilgisayar ortamında SPSS istatistik programıyla çözümlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda, öğretmen ve öğrencilerin okul güvenliğine yönelik algıları anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmen ve öğrencilerin okul güvenliğine ilişkin algıları okul türüne göre farklılık göstermektedir. Öğretmen ve öğrencilerin öznel iyi oluş düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Öğretmenlerin öznel iyi oluş düzeyleri okul türüne göre farklılık göstermemektedir. Öğrencilerin öznel iyi oluş düzeyleri okul türüne göre
farklılık göstermektedir. Öğretmen ve öğrencilerin okul güvenliği ile öznel iyi oluş düzeyleri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki vardır. Konferans, görüşme, sportif ve kültürel etkinliklerle öğretmen ve öğrencilerin öznel iyi oluş düzeyleri artırılabilir. Böylece okulda ve tüm yaşam alanlarında daha başarılı, daha mutlu olmaları sağlanabilir

Kaynakça

  • Agokei, R. C. ve Okoroafor, N. C. (2013). Relative effects of psychological flexibility, parental involvement and school climate on secondary school students’ school safety in ondo, ondo state, Nigeria. African Journal for the Psychological Study of Social Issues, 16(1), 97-105.
  • Aktaş Baran, G. (2008). Öğretmenlerin ve öğrencilerin görüşlerine dayalı olarak okullarda şiddet ve okul güvenliğinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bachman, R., Randolph, A. ve Brown, B. L. (2011). Predicting perceptions of fear at school and going to and from school for african american and white students: The effects of school security measures. Youth & Society, 43(2) 705-726.
  • Barton, E. A. (2009). Leadership strategies for safe schools. (2nd ed) Corwin A SAGE Company.
  • Bracy, N. L. (2011). Student perceptions of high-security school environments. Youth & Society, 43(1) 365-395.
  • Côté-Lussier, C. ve Fitzpatrick, C. (2016). Feelings of safety at school, socioemotional functioning, and classroom engagement. Journal of Adolescent Health, 58(5), 543-550.
  • Çalık, T., Kurt, T. ve Çalık, C. (2011). Güvenli okulun oluşturulmasında okul iklimi: Kavramsal bir çözümleme. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 4, 73-84.
  • Çankaya, İ. H. ve Arabacı, İ. B. (2010). Algılanan okul güvenliğinin öğretmen adaylarının öfke düzeylerine etkisi. İlköğretim Online, 9(3), 875-883.
  • Çankaya, İ. H., Töremen, F. ve Şanlı, Ö. (2011). Okul güvenliğinin ilköğretim okulu öğretmenlerinin kaygı, motivasyon ve iş doyumu düzeyleri üzerindeki etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 3, 80-98.
  • Day, D. M. ve Golench, C. A. (1997). Promoting safe schools through policy: Results of a survey of Canadian school boards. Journal of Educational Administration, 35(4), 332-3.47.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2006). Eğitim psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Fisher, L. A. (2010). School-wide positive behavior support: Student surveys of expectations and safety (Yayınlanmamış Doktora Tezi). University of Massachusetts, Amherst.
  • Göksoy, S., Emen, E. ve Aksoy, C. (2013). Okullarda güvenlik sorunu. Milli Eğitim, 200 (autum), 123-138.
  • Kapcı, E. G. (2004). İlköğretim öğrencilerinin zorbalığa maruz kalma türünün ve sıklığının depresyon, kaygı ve benlik saygısıyla ilişkisi. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 37(1), 1-13.
  • Abdullah Sürücü / Atila Yıldırım / Ali Ünal 192 Millî Eğitim Sayı 217 Kış/2018
  • Kohn, A. (2004). Safety from the inside out. Educatıonal Horızons. Erişim Tarihi (05.12.2016), http://www.alfiekohn.org/article/safety-inside/
  • Kupchik, A. ve Ellis, N. (2008). School discipline and security fair for all students? Youth & Society, 39(4), 549-574.
  • Kupchik, A. ve Farina, K. A. (2014). Imitating authority: Students’ perceptions of school punishment and security, and bullying victimization. Youth Violence and Juvenile Justice, 1-17.
  • Kupchik, A. ve Ward, G. (2014). Race, poverty, and exclusionary school security: An empirical analysis of U.S. elementary, middle, and high schools. Youth Violence and Juvenile Justice, 12(4) 332-354.
  • Lee, B. J. ve Yoo, M. S. (2015). Family, school, and community correlates of children’s subjective well-being: An international comparative study. Child Indicators Research, 8(1), 151-175.
  • NCES (National Center for Education Statistics). (2007). Indicators of school crime and safety. Erişim Tarihi (15.02.2016). http://nces.ed.gov/programs/crimeindicators/crimeindicators2007)
  • Netshitahame, N. E. ve Van Vollenhoven, W. J. (2002). School safety in rural schools: Are schools as safe as we think they are? South African Journal of Education, 22(4), 313-318.
  • Nijs, M. M., Bun, C. J. E., Tempelaar, W. M., Wit, N. J., Burger, H., Plevier, C. M. ve Boks, M. P.
  • M. (2014). Perceived school safety is strongly associated with adolescent mental health problems. Community Ment Health J, 50, 127-134.
  • Özer, N. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okul güvenliğine ilişkin algıları (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Özer, N. ve Dönmez, B. (2013). Güvenlik kameraları ve okul güvenliği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Turkish Studies, 8(3), 437-448.
  • Santoro, G., Massey, O. ve Armstrong, K. (2002). Perceptions of School safety: Year 2 of the school safety survey. Tampa, FL: The Louis de la Parte Florida Mental Health Institute, University of South Florida. FMHI Publication #207-7.
  • Servoss, T. J. (2014). School security and student misbehavior: A multi-level examination. Youth & Society, 1-24.
  • Stephens, R. D. (1998). Safe school plannning. Violence in American Schools (Edit: D.S. Elliot, B.A. Hamburg ve K.R. Williams). Cambirdge University, 253-289.
  • Turhan, M. ve Turan, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(1), 121-142.
  • Tuzgöl Dost, M. (2005). Öznel iyi oluş ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(23), 103-110.
  • Tuzgöl Dost, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 132-143.
  • Tuzgöl Dost, M. (2010). Güney Afrika ve Türkiye’deki üniversite öğrencilerinin bazı değişkenlere göre öznel iyi oluş ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 35(158), 75-89
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Sürücü Bu kişi benim 0000-0002-1689-4366

Atila Yıldırım 0000-0003-0904-4336

Ali Ünal Bu kişi benim 0000-0003-2967-2444

Yayımlanma Tarihi 9 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 217

Kaynak Göster

APA Sürücü, A., Yıldırım, A., & Ünal, A. (2018). OKUL GÜVENLİĞİ VE ÖZNEL İYİ OLUŞ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 47(217), 179-192.