Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ GİRİŞİMCİLİK DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 220, 177 - 200, 15.11.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin bazı değişkenlere göre (cinsiyet, bölüm, aile yanında okuyup okumama durumları,
aile geliri, baba ve anne eğitim durumu ve iş deneyimi) incelenmesidir. Araştırmada, genel tarama modeli kullanılmıştır. Model uyarınca, veri
toplamak amacıyla, 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılı bahar döneminde dört farklı devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören Fen Bilgisi, İlköğretim Matematik, Sınıf, Zihin Engelliler, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (PDR), Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarından Deveci ve Çepni (2015) tarafından geliştirilen “Öğretmen Adaylarına Yönelik Girişimcilik (ÖAYGÖ)’ ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adayları lisans üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencisi olup sayıları 488’dir. Ölçeğin orijinalinde en düşük Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .77’dir. Bu araştırma sonucunda elde edilen Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .92’dir. Veri toplama aracı ile elde edilen veriler istatistik paket programı yardımıyla çözümlenmiş, yorumlanmış ve ulaşılan sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir. Yapılan bu çalışma eğitim fakültelerindeki öğretmen yetiştirme eğitimine katkı sağlayacak ve öğretmen
adaylarının girişimciliklerine yönelik veri sağlama ve yorum getirme açısından önemli olacaktır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının, aile yanında okuyup okumama durumları, anne ve baba eğitim durumları, aile gelir durumu girişimcilik düzeylerini etkilememektedir. Cinsiyet, bölüm ve iş deneyimine ise bağlı olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Arslan, K. (2002). Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğilimleri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, 1–11.
  • Arıkan, S. (2002). Girişimcilik temel kavramlar ve bazı güncel konular. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Atasoy, T. (2012). Kendinizin patronu olmak: Girişimcilik. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Avşar, M. (2007). Yüksek öğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Ankara: Çukurova Yayınları.
  • Baum, J. R. & Locke, E. A. (2004). The relationship of entrepreneurial traits, skill, and motivation to subsequent venture growth. Journal of applied psychology, 89 (4), 587-598.
  • Bozkurt, Ö. (2007). Girişimcilik eğiliminde kişilik özelliklerinin önemi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1 (2), 93-111.
  • Collins, C. J., Hanges, P. J. & Locke, E. A. (2004). The relationship of achievement motivation to entrepreneurial behavior: A meta-analysis. Human performance, 17 (1), 95-117.
  • Çarıkçı, İ. H. & Koyuncu, O. (2010). Bireyci-toplumcu kültür ve girişimcilik eğilimi arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3), 1-18.
  • Çelik, A. & Akgemci, T. (1998). Girişimcilik kültürü ve KOBİler. Ankara: Nobel Yayıncılık,. Öğretmen Adaylarının Girişimcilik Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelen... Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018 199
  • Çetinkaya-Bozkurt, Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de girişimcilik eğitimi: Başarılı girişimciler ve öğretim üyelerinden öneriler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Demircan, N. (2000). Girişimcilik ve girişimcilerin kişilik özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • Deveci, İ., & Çepni, S. (2015). Development of entrepreneurship scale towards student teachers: a validity and reliability study. Journal of Human Sciences, 12 (2), 92-112.
  • Erdem, F. (2001). Girişimcilikte risk alma eğilimi ve belirsizliğe tolerans ilişkisine kültürel bakış. Akdeniz Üniversitesi yayınları. Sosyal Bilimler dergisi, 2, 43-61.
  • Eyüboğlu, D. (2007), Girişimcilik Eğitimi, MPM yayınları, No: 697, Ankara.
  • Ferrante, F. (2005). Revealing entrepreneurial talent. Small Business Economics, 25 (2), 159-174.
  • Gömleksiz, M.N. & Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Doğu Anadolu Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 39-49.
  • Hisriih, R. D. & Peters M. P. (2002). Entrepreneurship, Fifth Edition, USA: Mcgraw-Hill Irwin. Karadeniz, Y. (2010), Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi”, http://vizyon21yy.com/documan/Egitim Ogretim/Onemli Gunler Kuruluslar/Girisimcilik Haftasi/Turkiyede GirisimcilikEgitimi. pdf, s.42-44, 18 mayıs 2017 tarihinde alinmiştir.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Koh, C. H. (1996). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics A study of Hong Kong MBA students. Journal of Managerial Psychology, 11 (3), 12-25.
  • Köstekçi, E. (2016). Öğretmen adaylarının girişimcilik özellikleri ile yansıtıcı düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Kutanis, Ö. R. (2006). Girişimci kadınlar. Sakarya: Değişim Yayınları.
  • MEB (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı, TTKB, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • İnce, A.R., Erdem, H., Deniz, M. & Bağlar, N. (2015). Girişimci kişilik özelikleri ile girişimcilik becerileri arasındaki ilişkinin potansiyel girişimci adayları üzerinden incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 399-416.
  • Sequeria, M. J. (2004). The effect of network ties and entrepreneurial self -eefficacy on immigrant new venture intentions. Unpublished Doctorate Dissertation, The University of Texas.
  • Örücü, E., Kılıç, R. ve Yılmaz, Ö. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinde Ailesel Faktörlerin Etkisi Üzerine Bir Uygulama”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2 (2), 27–47.
  • http://girisim.comu.edu.tr/dergiall/ eskisyilr/2in2.htm Ersin Karademir / Mustafa Zafer Balbağ / Fatih Çemrek 200 Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018
  • Özkul, G. & Dulupçu, M.A., (2007). Kişisel gelişimin girişimci tipleri üzerine etkisi: antalya-isparta illerinde bir inceleme. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2, 67-92.
  • Pan, V. L. & Akay, C. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. NWSA-Education Sciences, 1C0637, 10 (2), 125-138.
  • Uygun, K. & Er, A.R. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin girişimcilik özelliklerinin incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 136-157.
  • Wang, C. K. & Wong, P. (2004). Entrepreneurial interest of university students in singapore. Technovation. 24, 163–172.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A. Yıldırım, H.M. Karadeniz, Y. Köse, C. Koncagül, Ö. & Özer, E. (2010). Dünya ve Türkiye üniversitelerinde girişimcilik eğitimi: Karşılaştırmalı bir analiz. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 12 (19), 51-59.
  • Yılmaz, E. & Sünbül, A., (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 195-203.
  • Yılmaz, B., S. & Günel, Ö. D. (2011). Üniversite eğitimi ve girişimcilik: bireyleri girişimciliğe yönlendiren etkenler üzerine bir araştırma. İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi, Türk Dünyası Kırgız-Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü. Akademik Bakış Dergisi, 26.
Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 220, 177 - 200, 15.11.2018

Öz

Kaynakça

  • Arslan, K. (2002). Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğilimleri, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 6, 1–11.
  • Arıkan, S. (2002). Girişimcilik temel kavramlar ve bazı güncel konular. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Atasoy, T. (2012). Kendinizin patronu olmak: Girişimcilik. Ankara: ODTÜ Yayıncılık.
  • Avşar, M. (2007). Yüksek öğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması. Ankara: Çukurova Yayınları.
  • Baum, J. R. & Locke, E. A. (2004). The relationship of entrepreneurial traits, skill, and motivation to subsequent venture growth. Journal of applied psychology, 89 (4), 587-598.
  • Bozkurt, Ö. (2007). Girişimcilik eğiliminde kişilik özelliklerinin önemi. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 1 (2), 93-111.
  • Collins, C. J., Hanges, P. J. & Locke, E. A. (2004). The relationship of achievement motivation to entrepreneurial behavior: A meta-analysis. Human performance, 17 (1), 95-117.
  • Çarıkçı, İ. H. & Koyuncu, O. (2010). Bireyci-toplumcu kültür ve girişimcilik eğilimi arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3), 1-18.
  • Çelik, A. & Akgemci, T. (1998). Girişimcilik kültürü ve KOBİler. Ankara: Nobel Yayıncılık,. Öğretmen Adaylarının Girişimcilik Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelen... Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018 199
  • Çetinkaya-Bozkurt, Ö. (2011). Dünyada ve Türkiye’de girişimcilik eğitimi: Başarılı girişimciler ve öğretim üyelerinden öneriler. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Demircan, N. (2000). Girişimcilik ve girişimcilerin kişilik özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Gebze.
  • Deveci, İ., & Çepni, S. (2015). Development of entrepreneurship scale towards student teachers: a validity and reliability study. Journal of Human Sciences, 12 (2), 92-112.
  • Erdem, F. (2001). Girişimcilikte risk alma eğilimi ve belirsizliğe tolerans ilişkisine kültürel bakış. Akdeniz Üniversitesi yayınları. Sosyal Bilimler dergisi, 2, 43-61.
  • Eyüboğlu, D. (2007), Girişimcilik Eğitimi, MPM yayınları, No: 697, Ankara.
  • Ferrante, F. (2005). Revealing entrepreneurial talent. Small Business Economics, 25 (2), 159-174.
  • Gömleksiz, M.N. & Kan, A. Ü. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve girişimcilik becerilerini kazandırmadaki etkililiğinin belirlenmesi (Diyarbakır ili örneği). Doğu Anadolu Araştırmaları Dergisi, 8 (1), 39-49.
  • Hisriih, R. D. & Peters M. P. (2002). Entrepreneurship, Fifth Edition, USA: Mcgraw-Hill Irwin. Karadeniz, Y. (2010), Türkiye’de Girişimcilik Eğitimi”, http://vizyon21yy.com/documan/Egitim Ogretim/Onemli Gunler Kuruluslar/Girisimcilik Haftasi/Turkiyede GirisimcilikEgitimi. pdf, s.42-44, 18 mayıs 2017 tarihinde alinmiştir.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Koh, C. H. (1996). Testing hypotheses of entrepreneurial characteristics A study of Hong Kong MBA students. Journal of Managerial Psychology, 11 (3), 12-25.
  • Köstekçi, E. (2016). Öğretmen adaylarının girişimcilik özellikleri ile yansıtıcı düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Kutanis, Ö. R. (2006). Girişimci kadınlar. Sakarya: Değişim Yayınları.
  • MEB (2005). İlköğretim 1-5. Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı, TTKB, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • MEB, (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • İnce, A.R., Erdem, H., Deniz, M. & Bağlar, N. (2015). Girişimci kişilik özelikleri ile girişimcilik becerileri arasındaki ilişkinin potansiyel girişimci adayları üzerinden incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 41, 399-416.
  • Sequeria, M. J. (2004). The effect of network ties and entrepreneurial self -eefficacy on immigrant new venture intentions. Unpublished Doctorate Dissertation, The University of Texas.
  • Örücü, E., Kılıç, R. ve Yılmaz, Ö. (2007). “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinde Ailesel Faktörlerin Etkisi Üzerine Bir Uygulama”, Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2 (2), 27–47.
  • http://girisim.comu.edu.tr/dergiall/ eskisyilr/2in2.htm Ersin Karademir / Mustafa Zafer Balbağ / Fatih Çemrek 200 Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018
  • Özkul, G. & Dulupçu, M.A., (2007). Kişisel gelişimin girişimci tipleri üzerine etkisi: antalya-isparta illerinde bir inceleme. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2, 67-92.
  • Pan, V. L. & Akay, C. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. NWSA-Education Sciences, 1C0637, 10 (2), 125-138.
  • Uygun, K. & Er, A.R. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin girişimcilik özelliklerinin incelenmesi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (11), 136-157.
  • Wang, C. K. & Wong, P. (2004). Entrepreneurial interest of university students in singapore. Technovation. 24, 163–172.
  • Yelkikalan, N., Akatay, A. Yıldırım, H.M. Karadeniz, Y. Köse, C. Koncagül, Ö. & Özer, E. (2010). Dünya ve Türkiye üniversitelerinde girişimcilik eğitimi: Karşılaştırmalı bir analiz. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi. 12 (19), 51-59.
  • Yılmaz, E. & Sünbül, A., (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 195-203.
  • Yılmaz, B., S. & Günel, Ö. D. (2011). Üniversite eğitimi ve girişimcilik: bireyleri girişimciliğe yönlendiren etkenler üzerine bir araştırma. İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi, Türk Dünyası Kırgız-Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü. Akademik Bakış Dergisi, 26.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ersin Karademir

Mustafa Zafer Balbağ Bu kişi benim

Fatih Çemrek

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 220

Kaynak Göster

APA Karademir, E., Balbağ, M. Z., & Çemrek, F. (2018). ÖĞRETMEN ADAYLARININ GİRİŞİMCİLİK DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 177-200.