Öz
Bu çalışmanın amacı; Türkiye’de fen bilimleri eğitiminde gerçekleştirilen
pedagojik alan bilgisi çalışmalarının genel özelliklerini tematik ve metodolojik
açıdan incelemek ve araştırmacıların bu bağlamda ulaştıkları sonuçları derlemektir.
Bu amaç doğrultusunda, 2012-2017 yılları arasında Türkiye‘de yayımlanmış
fen bilimleri eğitimi ile ilgili pedagojik alan bilgisi çalışmaları alan yazın
taraması ile derlenmiştir. Bu çalışma kapsamında, Ulakbim, Ulusal Tez Tarama
Merkezi ve Google Akademik erişim sistemleri taranmıştır. Araştırmacıların en
çok pedagojik alan bilgisi gelişimi/belirlenmesine, en az pedagojik alan bilgisi
teorik çerçevesine yönelik çalışmalar yürüttükleri, sıklıkla tercih ettikleri teorik
çerçevenin Magnusson, Krajcik & Borko (1999)’nun önerdiği pedagojik alan bilgisi
modeli olduğu, ağırlıklı olarak öğretim yöntemleri bilgisini araştırdıkları, oryantasyon
bileşenini ise nadiren çalışmalarına dahil ettikleri gibi pek çok önemli
sonuca ulaşılmıştır. Pedagojik alan bilgisi araştırmacıları için önemli araştırma
alanları önerilmiştir.