Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HASTANE OKULLARINDAN HASTANE SINIFLARINA GEÇİŞLE BİRLİKTE ORTAYA ÇIKAN SORUNLARIN OKUL YÖNETİCİLERİNİN VE ÖĞRETMENLERİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ

Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 224, 381 - 396, 22.11.2019

Öz

Bu araştırmada, hastane okulları uygulamasından hastane sınıflarına
geçişle birlikte ortaya çıkan yasal düzenlemelerle, örgütsel yapılanmayla ve kurumsal
işleyişle ilgili eğitimsel ve yönetsel sorunlar saptanarak, bulgular doğrultusunda
önerilerin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Araştırma nitel araştırma
desenlerinden açıklayıcı durum deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma
grubunu; İzmir İl Merkezinde bulunan 5 hastane sınıfındaki, farklı branşlardan
9 hastane sınıfı öğretmeni ve bu sınıfların bağlı olduğu 4 okulun okul yöneticileri
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen
görüşme formuna verilen yanıtların içerik analizi ile çözümlenmesi ve konuyla
ilgili yasal düzenlemelerin incelenmesi yolu ile elde edilmiştir.
Bulgular şöyle özetlenebilir: Hastane sınıflarında örgütlenme ve yetkilendirme
karmaşası ile işleyişi açıklayacak ve kolaylaştıracak bir yönerge gereksinimi
bulunmaktadır. Diğer kurumlar ile eşgüdüm sağlama ve hastane sınıflarının denetiminde
etkili olacak bir yapının olmadığı anlaşılmıştır Okul yöneticilerinde ve
öğretmenlerde, hastane sınıflarının gereklilik algısı ve bu okullara yüklenen anlamda
sorunlar bulunmuştur. Burada görev alacak olan öğretme ve yöneticilerde
bilgilendirilme, eğitim ve deneyim eksikliği, denetim, bütçe ve özlük hakları ile
ilgili sorunlar yaşadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Baykoç,N. (2006).Hastanede Çocuk ve Genç, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Başaran,İ.E. (2004).Yönetimde İnsan İlişkileri Yönetsel Davranış. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Bilir, Ş., ve Baykoç,N. (1995).Çocuk ve Hastane, Sim Matbaacılık, Ankara.
  • Bolman, L., Deal, T. (2003). Reframing Organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bor, N.Y.(2007). Başkent Madrid Bölgesinde Hasta Çocukların Eğitimine Yaklaşım. AB Eğitim ve Gençlik Programları Arion Bireysel Çalışma Raporu. Eğitim Semineri No:06005,08, Madrid, İspanya.
  • Bor, N.Y.(2017). İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim Çalıştayı,”Özel Eğitim İlk Önce!Her şeyden Önce” İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hasatlıkları ve Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi Hastane Sınıfı Çalıştay Raporu, 11-12 Nisan 2017 Çeşme/İzmir.
  • Borgioli, J. A. & Kennedy, C. H. (2003). Transitions between school and hospital for students with multiple disabilities: A survey of causes, educational continuity, and parental perceptions. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 28(1), 1-6.
  • Bozdoğan,G.,T. (2012). Hastane İlköğretim Okullarına Devam Eden Öğrenci Ailelerinin Hastane İlköğretim Okullarına İlişkin Algıları ve Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Gültekin, M; Boyraz, C. & Uyanık, C. (2017) Beyaz Önlüğü Sadece Doktorlar Mı Giyer? Hastane sınıfı öğretmenlerinin hastane sınıflarına ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Der- gisi, 16(60), 104-118.
  • Işıktekiner, F.S.,-Akbaba Altun,S. (2011). Hastane Okullarındaki Sorunlar ve Yaşantılar. Eğitim ve Bilim Dergisi,36(11)318-331.
  • Kamışlı,H. (2014). Türkiye’deki Hastane Okullarının Mevcut Durumu Ve Geliştirilen Eğitici Eğitimi Programının Öğretmenler Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Kamışlı,H.,Yanpar Yelken.T.,Akay.C. (2013). Hastane Okullarının Mevcut Durumuna İlişkin Öğretmen Görüşleri, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013,10(1), 321-351.
  • Kılıç, M. (2003). Ülkemizdeki Hastane İlköğretim Okullarına Devam Eden Öğrencilerin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 49-74.
  • Kılıç,M. (2004). Öğrenci Velilerinin Hastane İlköğretim Okulları’na İlişkin Algı ve Beklentileri.XII Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, 2, 1411-1430.
  • Lemke, R. E. (2004). A hospital school: An intrinsic case study. Unpublished doctorate dissertation, North Carolina State University, Graduate Faculty, Raleigh. [https://repository.lib.ncsu. edu/bitstream/handle/1840.16/3818/etd.pdf?sequence=1&isAllowed=y], ], erişim tari- hi 22.03.2017.
  • M.E.B (2015). Hastanede Eğitim Hizmetleri Kılavuzu. [http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_07/29123929_mebhastanesnflar.pdf], erişim tarihi 15.05.2017.
  • M.E.B. (2006). Millî Eğitim Bakanlığından:Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği[https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111226_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_son. pdf] erişim tarihi 12.04.2017.
  • M.E.B. (2012). Millî Eğitim Bakanlığından: Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. [ http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/07/20120721- 10.htm], erişim tarihi 15.05.2017.M.E.B. (2010). Milli Eğitim Bakanlığı Evde Ve Hastanede Eğitim Hizmetleri Yönergesi.
  • https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/02031840_evde_hastanede_ e g i tim_hiz_yonergesi.pdf
  • Sexson, S. B. & Madan-Swain, A. (1993). School reentry for the child with chronic illness. Journal of Learning Disabilities, 26, 115-137.
  • Sezgin,S. (2006). Hastane Okullarında Çalışan Yönetici ve Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyleri. Ya-yımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,Edirne.
  • Tarcan,Y. (2007). Hastane İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Sorunları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar
  • TC. (2011). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. [https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa_2011. pdf], erişim tarihi 15.05.2017.
  • Unicef (2004). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. [https://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23a.html] erişim tarihi 12.03.2017.
  • Ünüvar, P. (2011). Hastanede Yatarak Tedavi Gören Çocukların Eğitsel Açıdan Desteklenmesi (3-7 Yaş İçin Örnek Çalışma). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 35, 31-44.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılılık.
Yıl 2019, Cilt: 48 Sayı: 224, 381 - 396, 22.11.2019

Öz

Kaynakça

  • Baykoç,N. (2006).Hastanede Çocuk ve Genç, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Başaran,İ.E. (2004).Yönetimde İnsan İlişkileri Yönetsel Davranış. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. Bilir, Ş., ve Baykoç,N. (1995).Çocuk ve Hastane, Sim Matbaacılık, Ankara.
  • Bolman, L., Deal, T. (2003). Reframing Organizations. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Bor, N.Y.(2007). Başkent Madrid Bölgesinde Hasta Çocukların Eğitimine Yaklaşım. AB Eğitim ve Gençlik Programları Arion Bireysel Çalışma Raporu. Eğitim Semineri No:06005,08, Madrid, İspanya.
  • Bor, N.Y.(2017). İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü Özel Eğitim Çalıştayı,”Özel Eğitim İlk Önce!Her şeyden Önce” İzmir Dr. Behçet Uz Çocuk Hasatlıkları ve Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi Hastane Sınıfı Çalıştay Raporu, 11-12 Nisan 2017 Çeşme/İzmir.
  • Borgioli, J. A. & Kennedy, C. H. (2003). Transitions between school and hospital for students with multiple disabilities: A survey of causes, educational continuity, and parental perceptions. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 28(1), 1-6.
  • Bozdoğan,G.,T. (2012). Hastane İlköğretim Okullarına Devam Eden Öğrenci Ailelerinin Hastane İlköğretim Okullarına İlişkin Algıları ve Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Gültekin, M; Boyraz, C. & Uyanık, C. (2017) Beyaz Önlüğü Sadece Doktorlar Mı Giyer? Hastane sınıfı öğretmenlerinin hastane sınıflarına ilişkin görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Der- gisi, 16(60), 104-118.
  • Işıktekiner, F.S.,-Akbaba Altun,S. (2011). Hastane Okullarındaki Sorunlar ve Yaşantılar. Eğitim ve Bilim Dergisi,36(11)318-331.
  • Kamışlı,H. (2014). Türkiye’deki Hastane Okullarının Mevcut Durumu Ve Geliştirilen Eğitici Eğitimi Programının Öğretmenler Üzerindeki Etkisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Kamışlı,H.,Yanpar Yelken.T.,Akay.C. (2013). Hastane Okullarının Mevcut Durumuna İlişkin Öğretmen Görüşleri, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 2013,10(1), 321-351.
  • Kılıç, M. (2003). Ülkemizdeki Hastane İlköğretim Okullarına Devam Eden Öğrencilerin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(6), 49-74.
  • Kılıç,M. (2004). Öğrenci Velilerinin Hastane İlköğretim Okulları’na İlişkin Algı ve Beklentileri.XII Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, 2, 1411-1430.
  • Lemke, R. E. (2004). A hospital school: An intrinsic case study. Unpublished doctorate dissertation, North Carolina State University, Graduate Faculty, Raleigh. [https://repository.lib.ncsu. edu/bitstream/handle/1840.16/3818/etd.pdf?sequence=1&isAllowed=y], ], erişim tari- hi 22.03.2017.
  • M.E.B (2015). Hastanede Eğitim Hizmetleri Kılavuzu. [http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_07/29123929_mebhastanesnflar.pdf], erişim tarihi 15.05.2017.
  • M.E.B. (2006). Millî Eğitim Bakanlığından:Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği[https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111226_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_son. pdf] erişim tarihi 12.04.2017.
  • M.E.B. (2012). Millî Eğitim Bakanlığından: Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. [ http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/07/20120721- 10.htm], erişim tarihi 15.05.2017.M.E.B. (2010). Milli Eğitim Bakanlığı Evde Ve Hastanede Eğitim Hizmetleri Yönergesi.
  • https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/02031840_evde_hastanede_ e g i tim_hiz_yonergesi.pdf
  • Sexson, S. B. & Madan-Swain, A. (1993). School reentry for the child with chronic illness. Journal of Learning Disabilities, 26, 115-137.
  • Sezgin,S. (2006). Hastane Okullarında Çalışan Yönetici ve Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyleri. Ya-yımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü,Edirne.
  • Tarcan,Y. (2007). Hastane İlköğretim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Sorunları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar
  • TC. (2011). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. [https://www.tbmm.gov.tr/anayasa/anayasa_2011. pdf], erişim tarihi 15.05.2017.
  • Unicef (2004). Çocuk Haklarına Dair Sözleşme. [https://www.unicef.org/turkey/crc/_cr23a.html] erişim tarihi 12.03.2017.
  • Ünüvar, P. (2011). Hastanede Yatarak Tedavi Gören Çocukların Eğitsel Açıdan Desteklenmesi (3-7 Yaş İçin Örnek Çalışma). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 35, 31-44.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yılmaz Tonbul 0000-0003-3674-619X

Necati Altınhan Bu kişi benim 0000-0003-1564-766X

Yayımlanma Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 224

Kaynak Göster

APA Tonbul, Y., & Altınhan, N. (2019). HASTANE OKULLARINDAN HASTANE SINIFLARINA GEÇİŞLE BİRLİKTE ORTAYA ÇIKAN SORUNLARIN OKUL YÖNETİCİLERİNİN VE ÖĞRETMENLERİN GÖRÜŞLERİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 48(224), 381-396.