Öz: Bu araştırmanın amacı, televizyon bağımlısı ilkokul öğrencilerine grup
yaşantısı yoluyla ve literatür desteğiyle, televizyon bağımlılıklarını önleyebil-
mek düşüncesiyle hazırlanan Motivasyonel Görüşme Tekniğine dayalı olarak
geliştirilen Televizyon Bağımlılığını Önleme Psiko-Eğitim Programının etkilili-
ğini araştırmaktır. Çalışma, deney ve kontrol gruplu ön test son test uygulan-
masına dayanan, yarı deneysel desende düzenlenmiştir. Araştırmada, gönüllü
ilkokul öğrencilerinin katılımı ile oluşturulan 16 kişilik deney grubu ile deney
grubu ile benzer demografik özelliklere sahip 16 kişilik kontrol grubu yer almış-
tır. Eğitimden önce her iki gruba da ön test uygulanmıştır. Ön-testin ardından
deney grubuna 5’i grup uygulaması, 1’i izleme olmak üzere toplam 6 oturum-
luk Motivasyonel Görüşme Tekniğine dayalı geliştirilen Televizyon Bağımlılığını
Önleme Psiko-Eğitim Programı uygulanmıştır. Eğitimin ardından her iki gruba
da son-test uygulanmıştır. Araştırmada, araştırmacı tarafından hazırlanan Kişi-
sel Bilgi Formu ile Balantekin (2009) tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları yapılan Televizyona Bağımlılık Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi
sonucunda deney grubu ile kontrol grubu arasında ön test puanları açısından
anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. 5’i grup uygulaması, 1’i izleme olmak
üzere toplam 6 oturumluk Motivasyonel Görüşme Tekniğine dayalı geliştirilen
Televizyon Bağımlılığını Önleme Psiko-Eğitim Programının ardından uygulanan
son test puanlarına bakıldığında, deney grubunun kontrol grubundan olumlu
olarak anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Elde edilen bulgular literatür
ışığında değerlendirilmiş ve televizyon bağımlısı üniversite öğrencilerinin tele-
vizyon bağımlılığı düzeylerinin azalmasında/düşmesinde Motivasyonel Görüş-
me Tekniğine dayalı geliştirilen Televizyon Bağımlılığını Önleme Psiko-Eğitim
Programının etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Programın etkililiğini test etmek
amacıyla izleme ölçümünün yapılabileceği, yapılacak yeni bir çalışmada bir pla-
sebo grubunun da oluşturulabileceği, önerilmiştir.
Televizyon Bağımlılığı ilkokul öğrencisi bağımlılık motivasyonel görüşme Psiko-Eğitim Programı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 TEMEL EĞİTİM |