Bu araştırmanın temel amacı araştırmaya
katılan lise öğrencilerinin siber zorbalık ve okul tükenmişlik düzeylerinin
belirlenmesidir. Araştırmada ayrıca siber zorbalık ve okul tükenmişliğinin
cinsiyet, okul türü ve sınıf düzey değişkenleri açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Son olarak da siber zorbalık ve mağduriyetin okul tükenmişliğini
anlamlı yordayıcısı olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın
verileri, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Hatay ili Kırıkhan ilçesinde bulunan
on lisede öğrenim gören toplam 604 öğrenciden toplanmıştır. Veriler siber
zorbalık ölçeği ve okul tükenmişlik ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistikler, t test, varyans analizi ve basit doğrusal
regresyon analizi kullanılmıştır. Betimsel analizler sonucunda araştırmaya
katılan öğrencilerin siber zorba davranışları “haftada hiç” ile “haftada bir
kez” düzeyleri arasında sergiledikleri belirlenmiştir. Öğrencilerin okul tükenmişliklerinin
cinsiyetleri ve okul türlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği, siber
zorbalık düzeylerinin ise sadece okul türüne göre anlamlı farklılık gösterdiği
belirlenmiştir. Okul tükenmişliği açısından kız öğrencilerin erkek öğrencilere
göre, meslek liselerinde öğrenim görenlerin diğer liselerdeki öğrencilere göre
anlamlı düzeyde daha fazla tükenmişlik yaşadıkları belirlenmiştir. Siber
zorbalık açısından ise Anadolu Liselerinde öğrenim gören öğrencilerin diğer
liselerdeki öğrencilere göre hem daha fazla siber zorbalık yaptıkları hem de
siber zorbalığa daha fazla maruz kaldıkları belirlenmiştir. Regresyon analizi
sonucunda ise, siber zorbalık ve sibel
zorbalığa maruz kalmanın okul tükenmişliğinin anlamlı yordayıcıları oldukları
ve okul tükenmişliğine ait varyansın yaklaşık %11’ini açıkladıkları
belirlenmiştir.
okul zorbalığı siber zorbalık siber mağduriyet okul tükenmişliği lise öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 229 |