Araştırmanın genel amacı, okuma yazmaya hazırlık
çalışmaları ve bu çalışmaların okuma yazma öğrenimi sürecine yansımalarıyla
ilgili olarak ebeveynlerin algılarının sosyo-ekonomik düzeye göre
incelenmesidir. Zamansal düzleme yayılan araştırma türlerinden boylamsal desen
kullanılarak gerçekleştirilen araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Ankara ilinin üç farklı ilçesinde yaşayan, farklı
sosyo-ekonomik düzeylerden gelen aileler arasından, amaçlı örnekleme
türlerinden ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenen 12 ebeveyn araştırmaya dahil
edilmiştir. Veri toplamak amacıyla yarı-yapılandırılmış görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ilk basamağında, çocukları okul öncesi
eğitim kurumlarına devam eden ebeveynlerle görüşülmüş, ikinci basamağında, aynı
ebeveynlerle çocukları birinci sınıfın ikinci dönemindeyken (ilk görüşmeden 11
ay sonra) tekrar görüşmeler yapılmıştır. Ses kayıtları çözümlenerek veriler
içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, konuyla
ilgili olumlu algı geliştirmiş ebeveynlerin, genel olarak, okul öncesi düzeyde
yapılan okuma yazmaya hazırlık çalışmalarının önemli olduğunu belirttikleri, bu
çalışmaların 1. sınıftaki okuma yazma öğrenimi sürecini hızlandırarak
desteklediğini ve kolaylaştırdığını algıladıkları tespit edilmiştir. Bulgular
doğrultusunda, ebeveynlere ve öğretmenlere öneriler verilmiştir.
Ebeveyn Okuma yazmaya hazırlık Algı Okul öncesi eğitim 1. sınıf Ev okuryazarlığı
SINIRSIZ EĞİTİM VE ARAŞTIRMA DERNEĞİ
SEADBAP2018-4
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | SEADBAP2018-4 |
Yayımlanma Tarihi | 4 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 229 |