Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMDE ETKİLEŞİMLİ TAHTALARIN KULLANIMI HAKKINDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 232, 105 - 119, 24.11.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.979148

Öz

Etkileşimli tahta kullanımı; eğitim ve öğretimde konuları daha iyi anlamak ve kavramak, öğrencilerin dikkatini çekerek öğrenme isteklerini teşvik etme, öğretmeni destekleyici ve öğretimin daha nitelikli olması açısından büyük önem taşımaktadır. Bu anlamda FATİH projesi kapsamında sınıflara yerleştirilen etkileşimli tahtaların, ders işleyişini olumlu etkileyerek farklı kazanımlar ortaya koyduğu ve öğrenmeyi olumlu etkilediği aşikârdır. Bunun yanında etkileşimli
tahtanın eğitim ortamında kullanımı sırasında ortaya çıkabilecek çeşitli durumların bilinmesinin ve önlemlerin alınmasının etkili bir kullanım için önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırmada, ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımı esnasındaki tecrübelerinin belirlenmesi amacıyla, nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile 32 öğretmene etkileşimli tahtaları kullanırken karşılaştıkları durumlar sorulmuştur. Yapılan analizler sonucunda etkileşimli tahta kullanımının etkinliğinin artırılması kapsamında öğretmenlerin etkileşimli tahtaları kullanırken karşılaştıkları durumlar 8 tema altında toplanmıştır. Yazılımsal durumlar, e-içerik durumları ve ders işleme sürecinde karşılaşılan durumlar öğretmenlerin yüz yüze geldiği durumların en başında gelmektedir. Öğretmenlerin en sık karşılaştıkları durumlardan olan görüntü bozukluklarının veya güneş ışığının yeterince engellenememesinin etkileşimli tahtanın görülmesini olumsuz etkilemesi, sınıf ortamına yönelik ekranı net görememe, tahtanın konumu, aydınlatma gibi çevresel durumların giderilmesi en öncelikli yapılması gerekenlerdendir

Kaynakça

  • AL-QİRİM, N. (2011). Determinants of interactive white board success in teaching in higher education institutions. Computers & Education, 56(3), 827-838. Eğitimde
  • ALTIN, H. M. ve Kalelioğlu, F. (2015). Fatih projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal Of Education, 2(1), 89-105.
  • ATEŞ, M. (2010). Ortaöğretim coğrafya derslerinde akıllı tahta kullanımı. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 409-427.
  • BANOĞLU, K., Madenoğlu, C., Uysal, Ş. ve Dede, A. (2014). Fatih projesine yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 39-58.
  • BAŞIBÜYÜK, K., Erdem, E., Şahin, Ö., Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2014). Opinions of Teachers and Students About Use of Smart Board in Mathematics Courses. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 72-97.
  • BAYRAK, M., Karaman, A. ve Kurşun, E. (2014). Fatih projesi kapsamında kullanılan LCD panelli etkileşimli tahtaların kullanılabilirlik problemlerinin tespiti. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 28-50.
  • BEAUCHAMP, G. & Kennewell, S. (2008). The influence of ICT on the interactivity of teaching. Education and Information Technologies, 13(4), 305-315.
  • BİRİŞÇİ, S. ve Uzun, S. Ç. (2014). Matematik öğretmenlerinin derslerinde etkileşimli tahta kullanımına ilişkin görüşleri: Artvin ili örneği. İlköğretim Online, 13(4), 1278-1295.
  • BULUT, İ. ve Koçoğlu, E. (2012). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 242-258.
  • CRESWELL, J. W. (2008). Educational research planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. International Pearson Merril Prentice Hall.
  • ÇAKIR, R. ve Yıldırım, S. (2009). What do computer teachers think about the factors affecting technology integration in schools. İlköğretim Online, 8(3), 952-964.
  • ÇELİK, S. ve Atak, H. (2012). Etkileşimli tahta tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2(2), 43-60.
  • ÇOKLAR, A. N. & Tercan, İ. (2014). Akıllı tahta kullanan öğretmenlerin akıllı tahta kullanımına yönelik görüşleri. İlköğretim Online Dergisi,13(1), 48-61.
  • GÜLCÜ, İ. (2014). Etkileşimli tahta kullanımının avantajları ve dezavantajlarına yönelik öğretmen görüşleri. Akademik Bilişim Konferansı, 05-07 Şubat 2014, Mersin.
  • GÜNDOĞDU, T. (2014). Bir öğretme-öğrenme aracı olarak akıllı tahta. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 392-401.
  • GÜNDÜZ, S., & Kutluca, T. (2019). Matematik ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi üzerine bir meta-analiz çalışması. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 183-204.
  • JOHNSON, B. & Christensen, L. (2014). Educational Research (Çev. Ed. Demir, S.B.).Eğitim Araştırmaları (4. Baskıdan Çeviri), Ankara: Eğiten Kitap.
  • KAYA, H. ve Aydın, F. (2011). Sosyal bilgiler dersindeki coğrafya konularının öğretiminde akıllı tahta uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri. Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 3(1), 179-189.
  • KELEŞ, E , Dündar Öksüz, B. ve Bahçekapılı, T . (2013). Teachers’ opinions regarding the useof technology in education: Fatih Project example. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12(2), 353-366.
  • KESER, H. ve Çetinkaya, L. (2013). Öğretmen ve öğrencilerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik yaşamış oldukları problemler ve çözüm önerileri. Electronic Turkish Studies, 8(6), 377-403.
  • KESKİN, B. (2003). Erzurum ilinde Görev Yapan Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Öğretmenlerinin Bilgisayar Destekli Eğitime Yönelik Görüşleri ve Bilgisayara Karşı Tutumlarının Analizi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi.
  • KOÇAK, Ö. ve Gülcü, A. (2013). Fatih Projesinde Kullanılan Lcd Panel Etkileşimli Tahta Uygulamalarına Yönelik Öğretmen Tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 1221-1234.
  • KÜÇÜKGÖZ, A.B. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının mikro öğretim kapsamında etkileşimli tahta kullanımı ile ilgili görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • MARYAM, B., Sören, H., ve Gunilla, L. (2019). Putting scaffolding ınto action: preschool teachers’ actions using ınteractive whiteboard. Early Childhood Education Journal, 1-14. https://doi.org/10.1007/s10643-019-00971-3
  • MEMMEDOVA, A. ve Seferoğlu, S. S. (2002). Bilgisayar destekli eğitim (BDE)’de rol alan formatör öğretmenlerin görevlerini gerçekleştirme düzeylerine ve BDE uygulamalarına ilişkin görüşleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4, 351-358.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI (2018). Fatih Projesi. 16.11.2018 tarihinde http://fatihprojesi.meb.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • MOKOENA, M. M., Simelane-Mnisi, S., Mji, A., & Coetzer, L. M. J. (2019). Exploring the effects of the use of Interactive Whiteboard on Teachers Professional Development in South African high schools. International Conference on Public Administration and Development Alternative (IPADA).
  • PESEK, J., & Krall, L. (2019, March). Interactive white board usage for today and tomorrow: a snapshot from a midwestern K-12 teacher preparation program. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1751-1757). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
  • PLANOW, M., Bauder, D., Carr, D., & Sarner, R. (1993). Structuring teachers’ attitudinal changes: A follow-up study. Technology and Teacher Education Annual, 560-563.
  • SALTAN, F. ve Arslan, K. (2013). Teachers’ Perception of Interactive White Boards: A Case Study. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 353-365.
  • SOYLU, Ü. İ., ve Bozdoğan, A. E. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin akıllı tahta kullanım durumlarının belirlenmesi: tokat ili örneği. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13, 15-29.
  • ŞAD, S. N. (2012). An attitude scale for smart board use in education: Validity and reliability studies. Computers & Education, 58(3), 900-907.
  • TATAROĞLU, B. ve Erduran, A. (2010). Matematik dersinde akıllı tahtaya yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 1(3), 233-250.
  • TÜREL, Y. K. (2012). Teachers’ Negative Attitudes towards Interactive Whiteboard Use: Needs and Problems. Elementary Education Online, 11(2), 423-439.
  • TÜREL, Y. K. (2011). An interactive whiteboard student survey: Development, validity and reliability. Computers & Education, 57(4), 2441-2450.
  • WENG, F. (2018). The Determinate Factors Affecting Teachers’ Internal Conflict on Using Interactive Whiteboard. International Journal of Information and Education Technology, 8(8), 587-593.
  • YORGANCI, S. ve Terzioğlu, Ö. (2013). Matematik Öğretiminde Akıllı Tahta Kullanımının Başarıya ve Matematiğe Karşı Tutuma Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(3), 919-930.
  • ZENGİN, F. K., Kırılmazkaya, G. ve Keçeci, G. (2012). Akıllı Tahta Kullanımının Fen ve Teknoloji Dersindeki Başarı Ve Tutuma Etkisi. Education Sciences, 7(2), 526-537.
  • ZHANG, Y. (2019). Investigating K-12 teachers’ use of electronic board in the classroom in the Central South of United States. Education and Information Technologies, 24(1), 825-841.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Özay Köse 0000-0001-9085-7478

Bülent Keskin 0000-0001-9179-8238

Yayımlanma Tarihi 24 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 232

Kaynak Göster

APA Özay Köse, E., & Keskin, B. (2021). EĞİTİMDE ETKİLEŞİMLİ TAHTALARIN KULLANIMI HAKKINDA ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(232), 105-119. https://doi.org/10.37669/milliegitim.979148