Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Taxonomic Review Of 2015 And 2018 Life Studies Curricula Objectives

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 233, 665 - 687, 15.02.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.793390

Öz

The document analyzing method was used in this study, which examines the distribution of the objectives of life studies teaching program, which helps the individual to recognize herself and adapt to society and the environment, according to cognitive, affective and psychomotor domains. In the 2015 and 2018 life studies curricula, the cognitive domain was addressed within the framework of “Revision Bloom's Taxonomy”, the affective domain “Krathwohl, Bloom and Masia Affective Domain Taxonomy” and the psychomotor domain within the “Simpson's Psychomotor Domain Taxonomy”. According to the findings obtained; it was concluded that the objectives of the 2015 and 2018 life studies curriculum, according to the Revised Bloom Taxonomy, were generally at the level of recall and comprehension, the number of objectives decreased towards higher levels and there was no objjective in the "creation" step, which is the top step. Examining the distribution according to Krathwohl, Bloom and Masia Affective Domain Taxonomy, as the grade levels increase in the 2015 program, the objectives in the affective domain increase. In the 2018 program, it is seen that affective field objectives do not differ between grade levels. When the distribution is examined according to Simpson's Psychomotor Domain Taxonomy, the number of objectives related to the psychomotor field decreases with the increase of class levels.

Kaynakça

  • ADAMS N. E. (2015). Bloom's taxonomy of cognitive learning objectives. Journal of the Medical Library Association:JMLA, 103(3), 152–153.
  • AKINOĞLU, O. (2002). Hayat bilgisi öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Edt.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (ss. 1-13). Ankara: Pegem Akademi
  • ANDERSON, L. W. (2005). Objectives, evaluation, and the improvement of education. Studies in educational evaluation, 31(2-3), 102-113.
  • BAYMUR, F. (1956). Hayat bilgisi dersler: yeni programa göre işlenmiş. Ankara: İnkılap.
  • BOWEN, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. BEKTAŞ, M., Sellüm, F. S., & Polat, D. (2019). 2018 Hayat bilgisi dersi öğretim programı'nın 21. yüzyıl öğrenme ve yenilikçilik becerileri açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 9(1), 129-147.
  • BLOOM, B.S. (Ed.). Englehard, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., & Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of educatıonal objectıves the classification of educational goals: handbook 1 cognıtıve domaın. New York: David McKay.
  • DEMİ̇RTAŞ, Z ve Kahveci̇, G . (2012). İnsanı kendi yaşamının öznesi yapmaya yönelik kazanımların hayat bilgisi programı kapsamında incelenmesi . Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi , 2 (2) , 169-180 .
  • DEVECİ, H. (2008). Hayat bilgisi dersinin tanımı, kapsamı ve ilköğretim programındaki yeri. Ş.Yaşar (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları
  • EKMEN, M. ve Demir, M. K. (2019). Hayat bilgisi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Jass Studies- The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 77, Winter, p. 35-57.
  • ESEMEN, A. (2020). Hayat bilgisi öğretim programı kazanımlarının kök değerler ile ilişkisinin değerlendirilmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1),16-29.
  • MEB. (2018). Hayat bilgisi öğretim programları (ilkokul 1.2. ve 3. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MILES, B., M. & Huberman, A., M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage.
  • NAYEF, E. G., Yaacob, N. R. N., & Ismail, H. N. (2013). Taxonomies of educational objective domain. International journal of academic research in business and social sciences, 3(9), 165.
  • ÖZGÜÇ, C. (2019). İlkokul 2. sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

2015 ve 2018 HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİM PROGRAM KAZANIMLARININ TAKSONOMİK İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 233, 665 - 687, 15.02.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.793390

Öz

Bireyin kendini tanıması, topluma ve çevreye uyum sağlamasına yardımcı olan hayat bilgisi öğretim program kazanımlarının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlara göre dağılımını inceleyen bu araştırmada doküman taraması yöntemi kullanılmıştır. 2015 ve 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Programları; bilişsel alanı “Yenilenmiş Bloom Taksonomisi”, duyuşsal alan “Krathwohl, Bloom ve Masia Duyuşsal Alan Taksonomi” ve psikomotor alan ise “Simpson Psikomotor Alan Taksonomisi” çerçevesinde ele alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre; 2015 ve 2018 Hayat Bilgisi Öğretim Program kazanımlarının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre dağılımına göre kazanımların genel olarak hatırlama ve anlama basamağında olduğu, üst seviyelere doğru kazanım sayısı düştüğü ve en üst basamak olan “yaratma” basamağında kazanım bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Krathwohl, Bloom ve Masia Duyuşsal Alan Taksonomisi’ne göre dağılım incelendiğinde 2015 programında sınıf düzeyleri arttıkça duyuşsal alana yönelik kazanımlarda artmaktadır. 2018 programında ise sınıf düzeyleri arasında duyuşsal alan kazanımlarının farklılık göstermediği görülmektedir. Simpson Psikomotor Alan Taksonomisi’ne göre dağılımı incelendiğinde sınıf seviyelerinin artması ile psikomotor alan dönük kazanım sayısı azalmaktadır.

Kaynakça

  • ADAMS N. E. (2015). Bloom's taxonomy of cognitive learning objectives. Journal of the Medical Library Association:JMLA, 103(3), 152–153.
  • AKINOĞLU, O. (2002). Hayat bilgisi öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Edt.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (ss. 1-13). Ankara: Pegem Akademi
  • ANDERSON, L. W. (2005). Objectives, evaluation, and the improvement of education. Studies in educational evaluation, 31(2-3), 102-113.
  • BAYMUR, F. (1956). Hayat bilgisi dersler: yeni programa göre işlenmiş. Ankara: İnkılap.
  • BOWEN, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40. BEKTAŞ, M., Sellüm, F. S., & Polat, D. (2019). 2018 Hayat bilgisi dersi öğretim programı'nın 21. yüzyıl öğrenme ve yenilikçilik becerileri açısından incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 9(1), 129-147.
  • BLOOM, B.S. (Ed.). Englehard, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H., & Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of educatıonal objectıves the classification of educational goals: handbook 1 cognıtıve domaın. New York: David McKay.
  • DEMİ̇RTAŞ, Z ve Kahveci̇, G . (2012). İnsanı kendi yaşamının öznesi yapmaya yönelik kazanımların hayat bilgisi programı kapsamında incelenmesi . Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi , 2 (2) , 169-180 .
  • DEVECİ, H. (2008). Hayat bilgisi dersinin tanımı, kapsamı ve ilköğretim programındaki yeri. Ş.Yaşar (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları
  • EKMEN, M. ve Demir, M. K. (2019). Hayat bilgisi öğretim programı kazanımlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Jass Studies- The Journal of Academic Social Science Studies, Number: 77, Winter, p. 35-57.
  • ESEMEN, A. (2020). Hayat bilgisi öğretim programı kazanımlarının kök değerler ile ilişkisinin değerlendirilmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(1),16-29.
  • MEB. (2018). Hayat bilgisi öğretim programları (ilkokul 1.2. ve 3. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • MILES, B., M. & Huberman, A., M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage.
  • NAYEF, E. G., Yaacob, N. R. N., & Ismail, H. N. (2013). Taxonomies of educational objective domain. International journal of academic research in business and social sciences, 3(9), 165.
  • ÖZGÜÇ, C. (2019). İlkokul 2. sınıf hayat bilgisi dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gulsum Yıldırım 0000-0003-2987-4775

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 233

Kaynak Göster

APA Yıldırım, G. (2022). 2015 ve 2018 HAYAT BİLGİSİ ÖĞRETİM PROGRAM KAZANIMLARININ TAKSONOMİK İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(233), 665-687. https://doi.org/10.37669/milliegitim.793390