Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 234, 1473 - 1490, 09.05.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.853723

Öz

Bu araştırmanın amacı Van Dam, Schipper ve Runhaar (2010) tarafından öğretmenlerin girişimci davranışlarına yönelik geliştirilen ölçeğin Türkçe’ ye uyarlamasına yönelik çeviri, dilsel eşdeğerlik, geçerlik, güvenirlik ve madde analizi çalışmalarını yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020 – 2021 eğitim ve öğretim yılında İstanbul ilinin Anadolu Yakasındaki devlet okullarında görev yapan 422 öğretmen oluşturmaktadır. Ölçeğin Türkçe formu alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda ileri (İngilizce-Türkçe) ve geri (Türkçe-İngilizce) çeviri yöntemleri kullanılarak oluşturulmuştur. Ölçeğin dil eşdeğerliliğini test etmek amacıyla Türkçe ve orijinal İngilizce formu üç hafta arayla 42 İngilizce öğretmenine uygulanmış ve her iki ölçekten elde edilen puanlar arasında pozitif ve anlamlı ilişki saptanmıştır. Geçerlik çalışması kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiş ve ölçeğin toplam varyansın %61.986’sını açıklayan 3 boyutlu bir yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. Güvenirlik çalışması kapsamında ölçeğin geneli ve alt boyutlarının Cronbach Alfa (α) güvenirlik katsayısı .719 ile .863; McDonald Omega (ω) katsayısı.723 ile .869 ve Birleşik Güvenirlik (cR) katsayısı .824 ile .891 arasında değerler aldığı hesaplanmıştır. Madde analizinin belirlenmesinde Madde-Test Korelasyonu ve Alt-Üst Grup Analizi kullanılmıştır. Bu analizlerin neticesinde ölçeğin her bir maddesinin ayırt edici olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkoç, İ., Çalışkan, A. ve Turunç, Ö. (2019). Girişimci davranış: Bir ölçek uyarlama çalışması. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 14(1), 1-10.
  • Anderson, J. C. ve Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49(2), 155-173.
  • Assunção Flores, M. (2016). Teaching and developing as a teacher in contradictory times. Teachers and Teaching, 23(2), 123–126.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çokluk Ö. ve Köklü N. (2018). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. (20.Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Can, A. (2014). Spss ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Costello, A. B. ve Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research and Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Çapık, C., Gözüm, S. ve Aksayan, S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: Güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 26(3), 199-210.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: Spss ve Lısrel Uygulamaları. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Demircioglu, M. A. ve Chowdhury, F. (2020). Entrepreneurship in public organizations: the role of leadership behavior. Small Business Economics, 1(1), 1-17.
  • Eser, Ç.D. (2017). Faktör Analizi. T. Totan (Ç.Ed.), Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamaları, (3.basımdan çeviri), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Field, A. (2005). Discovering Statistics using SPSS. London: Sage Publication.
  • Fornell, C. ve Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50.
  • Dess, G. G. ve Lumpkin, G. T. (2005). The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. Academy of Management Executive, 19(1), 147-156.
  • Drobnič, S. (2015). Literature review: Entrepreneurial school leadership. Research Centre For Learning and Teaching, Newcastle University, UK
  • Engelen, A., Gupta, V., Strenger, L. ve Brettel, M. (2012). Entrepreneurial orientation, firm performance, and the moderating role of transformational leadership behaviors. Journal of Management, 41(4), 1069–1097
  • Heggestad, E. D., Scheaf, D. J., Banks, G. C., Monroe Hausfeld, M., Tonidandel, S. ve Williams, E. B. (2019). Scale adaptation in organizational science research: A review and best-practice recommendations. Journal of Management, 45(6), 2596-2627.
  • Ho, M. C. S. (2018). Conceptualizing teachers’ entrepreneurial behavior: An exploratory review. International Journal of Liberal Arts and Social Science, 6(1), 14-28.
  • Hooper, D., Coughlan, J. ve Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic journal of business research methods, 6(1), 53-60.
  • Ireland, R. D., Covin, J. G. ve Kuratko, D. F. (2009). Conceptualizing corporate entrepreneurship strategy. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(1), 19-46.
  • Jong, J. P. D., Parker, S. K., Wennekers, S. ve Wu, C. H. (2015). Entrepreneurial behavior in organizations: does job design matter? Entrepreneurship Theory and Practice, 39(4), 981-995.
  • Karademir, E., Balbağ, M. Z. ve Çemrek, F. Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 177-200.
  • Keyhani, N. (2020). Entrepreneurial Teachers: The Novice and the Experienced. Doctoral dissertation. The University of Western Ontario.
  • Khorrami, M., Farhadian, H. ve Abbasi, E. (2018). Determinant competencies for emerging educators’ entrepreneurial behavior in the Institute of Agricultural Applied-Scientific Education, Journal of Global Entrepreneurship Research, 8(1), 8-18
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge
  • Kuratko, D. F., ve Morris, M. H. (2018). Corporate entrepreneurship: A critical challenge for educators and researchers. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 1(1), 42-60.
  • Kuratko, D., Ireland, R. ve Hornsby, J. (2001). Improving firm performance through entrepreneurial actions: Acordia's corporate entrepreneurship strategy. The Academy of Management Executive (1993-2005), 15(4), 60-71.
  • Mazzarol, T. ve Reboud, S. (2020). Work Book: The Entrepreneur. Singapore: Springer.
  • Mustafa, M., Gavin, F. ve Hughes, M. (2018). Contextual determinants of employee entrepreneurial behavior in support of corporate entrepreneurship: A systematic review and research agenda. Journal of Enterprising Culture, 26(03), 285-326.
  • Neto, R. D. C. A., Rodrigues, V. P., Stewart, D., Xiao, A. ve Snyder, J. (2018). The influence of self-efficacy on entrepreneurial behavior among K-12 teachers. Teaching and Teacher Education, 72(1), 44-53.
  • Neto, R. D. C. A., Rodrigues, V. P. ve Panzer, S. (2017). Exploring the relationship between entrepreneurial behavior and teachers' job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 63(1), 254-262.
  • Neto, R. D. C. A., Picanço, R.V., Campbell, K., Polega, M. ve Ochsankehl, T. (2020). Teamwork and entrepreneurial behavior among k-12 teachers in the United States. The Educational Forum 84(2), 179-193.
  • Özdamar, K. (2017). Ölçek ve Test Geliştirmede Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eskişehir: Nisan Yayınevi
  • Öztürk, N. B., Eroğlu, M. G. ve Kelecioğlu, H. (2015). Eğitim alanında yapılan ölçek uyarlama makalelerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 123-132.
  • Peterson, R. A. ve Kim, Y. (2013). On the relationship between coefficient alpha and composite reliability. Journal of Applied Psychology, 98(1), 194–198.
  • Seikkula, L. J., Ruskovaara, E., Ikavalko, M., Mattila, J. Ve Rytkola, T. (2010), Promoting entrepreneurship education: The role of the teacher? Education and Training, 52 (2), 117-127.
  • Svensson, P. G., Andersson, F. O. ve Faulk, L. (2020). Organizational capacity and entrepreneurial behavior. Nonprofit Management and Leadership, 30(4), 693-707.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Van Dam, K., Schipper, M. Ve Runhaar, P. (2010). Developing a competency-based framework for teachers’ entrepreneurial behaviour. Teaching and Teacher Education, 26(4), 965-971.
  • Valenciano, J.P., Uribe-T, J. ve Real, R. J. L. (2019). Entrepreneurship and education in the 21st century: Analysis and trends. Research. Journal of Entrepreneurship Education, 22(4), 1-20.
  • Walsch, D. N. (2017). Dünya Hızla Değişiyor Ya Sen? İstanbul: Kuraldışı yayınları
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. Istanbul Üniversitesi Isletme Fakültesi Dergisi, 46(Özel Sayı), 74-85.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Rıza Akkaya 0000-0003-3535-0222

Münevver Çetin 0000-0002-1203-9098

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 234

Kaynak Göster

APA Akkaya, R., & Çetin, M. (2022). GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1473-1490. https://doi.org/10.37669/milliegitim.853723