Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

K-12 Beceriler Çerçevesi: Türkiye Bütüncül Modeli Üzerine Bir Çalışma

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: 1 - K-12 BECERİ EĞİTİMİNDE TÜRKİYE PERSPEKTİFİ: KURAM VE UYGULAMA, 925 - 940, 25.12.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1308740

Öz

Beceri konusu üzerinde kavramsal ve kuramsal boyutta farklı görüşlerin oluştuğu karmaşık bir yapıdır. Farklı tanımlar ve yaklaşımlarla ülkelerin eğitim sistemlerine entegre etmeye çaba göstermeleri, ulusal ve uluslararası sınavlarda beceri ölçümü konusuna yapılan vurgu ve bilgi miktarının günden güne artması beceri konusunda çerçeve bir model oluşturulmasını gerekli kılmıştır. Bu çalışmada, bütüncül bir yaklaşımla, beceri kavramına kuramsal bir yaklaşım getirilmiş olup hem sınıf içi uygulamalara -ders kitapları ve ölçme değerlendirme süreçleri ile- hem de öğretmen eğitimine yönelik önerilerde bulunulmuştur. Önerilen modelde kavramsal beceriler, alan becerileri, sosyal-duygusal öğrenme becerileri ve okuryazarlık becerileri hem kendi içlerinde hem de birbirleri ile olan etkileşimleri boyutlarında tanımlanmıştır. Ayrıca, her beceri kümesinde benzer kavramların farklı alanlarda kullanımının benzerlikleri ve farklılıklarına da vurgu yapılmış olup, işlem süreçleri farklılık gösteren eylemler için uygun beceri adlandırmaları yapılmıştır. Önerilen modelde süreç bileşenleri, alan uzmanları, Milli Eğitim uzmanları ve farklı branşlardan öğretmenlerin katılımı ile analiz edilerek, uzman görüşüne dayalı olarak oluşturulmuştur. Çalışmanın öğrenciler boyutunda yansımaları konusunda hem yapı geçerliği hem de gelişimsel ilerlemeye katkı boyutlarında program geliştirme uzmanlarına, araştırmacılara ve uygulayıcılara yönelik öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Anderson, L. W., and Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of bloom’s taxonomy of educational objectives: complete edition. Longman.
  • Askar, P., Kalinyazgan, K., Altun, A., and Pekince, S. S. (2008). An ontology driven model for e-learning in k-12 education. T. Kidd, and H. Song (Eds.), In Handbook of Research on Instructional Systems and Technology (pp. 107-116). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-59904-865-9.ch009
  • Aşkar, P., and Altun, A. (2009). CogSkillnet: An ontology-based representation of cognitive skills. Educational Technology & Society, 12, 240-253.
  • Aşkar, P, Topçu, H. İ., Altun, A., Cırık, İ., Kandırmaz, M. (Edt) (2023). K12 beceriler çerçevesi türkiye bütüncül modeli. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Barnett, S., and Ceci, S. (2002). When and where do we apply what we learn? A taxonomy for far transfer. Psychological Bulletin, 128, 612-37.
  • Bloom, B.S. (1956) Taxonomy of educational objectives, handbook: the cognitive domain. David McKay.
  • Bar-yam, Y. (1999). Dynamics of complex systems (studies in nonlinearity). CRC Press: Reading, MA.
  • Brookhart, S. (2010) How to assess higher-order thinking skills in your classroom. Alexandria, VA: ASCD.
  • DeWitt, J., Osborne, J., Archer, L., Dillon, J., Willis, B., and Wong, B. (2011). Young children's aspirations in science: the unequivocal, the uncertain and the unthinkable. International Journal of Science Education, 35 (6), 1037-1063.
  • Fu, F., Su, R., and Yu, S. (2009). EGameFlow: A scale to measure learners’ enjoyment of e-learning games. Computers & Education, 52, 101-112.
  • Gregg L. Fiegel (2013). Incorporating learning outcomes into an introductory geotechnical engineering course, European Journal of Engineering Education, 38 (3), 238-53, DOI: 10.1080/03043797.2013.794200
  • Klahr, D., and Chen, Z. (2011). Finding one’s place in transfer space. Child Development Perspectives, 5(3), 196–204.
  • Maude, A., and Caldis, S. (2019). Teaching higher-order thinking and powerful geographical knowledge through the Stage 5 Biomes and Food Security unit: higher order thinking and powerful Geography. Geographical Education, 32, 30 - 39.
  • Marzano, R. J., Pickering, D. J., and Pollock, J. E. (2001). Classroom instruction that works: Research-based strategies for increasing student achievement. Alexandria, VA: ASCD.
  • Moseley, D., Baumfield, V., Elliott, J., Gregson, M., Higgins, S., Miller, J. and Newton, D. (2005). Frameworks for thinking: A handbook for teaching and learning. Cambridge University Press.
  • Nkhoma, M., Lam, T., Sriratanaviriyakul, N., Richardson, J., Kam, B., Lau, C. (2017). Unpacking the revised bloom’s taxonomy: developing case-based learning activities. Education + Training, 59.
  • Özer, M., Suna, H. E., Aşkar, P., ve Çelik, Z. (2020). Covid-19 salgını dolayısıyla okulların kapanmasının eğitimde eşitsizlikler üzerine etkisi. İnsan ve Toplum, 10(4), 217-246.
  • Özer, M., and Perc, M. (2020). Dreams and realities of school tracking and vocational education. Palgrave Communications, 6, 34.
  • Özer, M. ve Suna, H. E. (2022), Mi̇llî teknoloji̇ hamlesi̇nde fi̇kri̇ mülki̇yet ve sınai̇ hakların önemi̇: Türki̇ye’de son yıllarda eği̇ti̇m alanında yapılan i̇yi̇leşti̇rmeler. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları, 42, 65-88.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Daire Başkanlığı (2023). Onbirinci Kalkınma Planı (2019-2023). https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_Plani-2019-2023.pdf
  • Schoepp, K. (2019) The state of course learning outcomes at leading universities. Studies in Higher Education, 44 (4), 615-627.
  • Vélez, N., Chen, A.M., Burke, T., Cushman, F.A., Gershman, S. J. (2023). Teachers recruit mentalizing regions to represent learners’ beliefs. Proceedings of the National Academy of Sciences 120.
  • Virranmäki, E., Valta-Hulkkonen, K., and Pellikka, A. (2021) Geography curricula objectives and students’ performance: enhancing the student’s higher-order thinking skills? Journal of Geography, 120 (3), 97-107
  • Wegerif, R. (2003) Thinking skills, technology and learning: A review of the evidence for Nesta FutureLab. http://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/lit_reviews/Thinking_Skills_ Review.pdf
  • Wegerif, R. (2015). Technology and teaching thinking: Why a dialogic approach is needed for the twenty-first century. The Routledge International Handbook of Research on Teaching Thinking. 427-440.
  • Wertheimer, M. (1924). “Ueber Gestalttheorie,” Lecture Before the Kant Gesellschaft, Reprinted in Translation in A Source Book of Gestalt Psychology, ed W. D., Ellis (New York, NY: Harcourt Brace), 1–11.
  • Wittgenstein, L (1967). Philosophical ınvestigations. Basil Blackwell.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Petek Aşkar 0000-0003-1946-9274

Arif Altun 0000-0003-4060-6157

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 1 - K-12 BECERİ EĞİTİMİNDE TÜRKİYE PERSPEKTİFİ: KURAM VE UYGULAMA

Kaynak Göster

APA Aşkar, P., & Altun, A. (2023). K-12 Beceriler Çerçevesi: Türkiye Bütüncül Modeli Üzerine Bir Çalışma. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 925-940. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1308740