Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

K12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli Matematik Alan Becerileri

Yıl 2023, Cilt: 52 Sayı: 1 - K-12 BECERİ EĞİTİMİNDE TÜRKİYE PERSPEKTİFİ: KURAM VE UYGULAMA, 971 - 996, 25.12.2023
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309180

Öz

Bu çalışmada k12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli’nde yer alan matematik alan becerilerinin kuramsal çerçevesi ve yapısı açıklanmıştır. k12 modeli çerçevesinde belirlenen matematik alan becerileri matematiksel muhakeme, matematiksel problem çözme, matematiksel temsil, veri ile çalışma ve veriye dayalı karar verme ile matematiksel araç ve teknoloji ile çalışma olmak üzere beş tanedir. Bu becerilerin oluşturulma süreçleri, tanımları, içerdiği bütünleşik beceri ve süreç bileşenlerinin nasıl ele alındığı çalışma çerçevesinde kuramsal olarak sunulmuştur. Son olarak, k12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli Matematik Alan Becerileri’nin öğretim programları, öğretme-öğrenme ve ölçme-değerlendirme süreçlerine olası yansımaları ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Abrantes, P. (2001). Mathematical competence for all: Options, implications and obstacles. Educational Studies in Mathematics, 47(2), 125-143.
  • Arsac, G., Germain, G., and Mante, M. (1991). Probléme ouvert et situation-problème. IREM de Lyon.
  • Blomhøj, M., and Jensen, T. H. (2007). What’s all the fuss about competencies? Experiences with using a competence perspective on mathematics education to develop the teaching of mathematical modelling. W. Blum, P. L. Galbraith, H. W. Henn, & M. Niss (Eds.), In modelling and applications in mathematics education: the 14th ıcmı study (pp. 45–56). Springer.
  • Diego-Mantecón, J.M., Haro, E., Blanco, T.F. et al. (2021). The chimera of the competency-based approach to teaching mathematics: a study of carpentry purchases for home projects. Educational Studies in Mathematics,107, 339–357.
  • Erdoğan, A., ve Özdemir Erdoğan, E. (2013). Didaktik durumlar teorisi ışığında ilköğretim öğrencilerine matematiksel süreçlerin yaşatılması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (1), 17-34. (Explore SEL, 2023). http://exploresel.gse.harvard.edu/work/
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK). (2018). Türkiye yeterlilikler çerçevesi (TYÇ).
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018a). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018b). Ortaöğretim matematik dersi 9, 10, 11 ve 12. sınıflar öğretim programı. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2022). K12 beceri geliştirme programının çalışmaları başladı. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. https://www.meb.gov.tr/K12-beceri-gelistirme-programinin-calismalari-basladi/haber/25766/tr
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2023a). K12 beceriler çerçevesi kapsamında türkiye bütüncül modeli kılavuzunun hazırlanması çalıştayı başladı. Ortaöğretim Genel Müdürlüğü. https://ogm.meb.gov.tr/www/K12-beceriler-cercevesi-kapsaminda-turkiye-butuncul-modeli-kilavuzunun-hazirlanmasi-calistayi-basladi/icerik/1736
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) (2023b). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli. Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Kelly, D. L., and Fishbein, B. (2020). TIMSS 2019 ınternational results in mathematics and science. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. https://timssandpirls.bc.edu/timss2019/international-results/
  • NCTM, (2000). Principles and standards for school mathematics. National Council of Teachers of Mathematics. Reston, VA: Author.
  • Niss, M. A. (2003). Mathematical competencies and the learning of mathematics: The Danish KOM project. A. Gagatsis, and S. Papastavridis (Eds.), In 3rd Mediterranean Conference on Mathematical Education - Athens, Hellas 3-4-5 January 2003 (pp. 116-124). Hellenic Mathematical Society.
  • Niss, M., and Højgaard, T. (2019). Mathematical competencies revisited. Educational Studies in Mathematics, 102(1), 9-28.
  • Ontario, (2005). The ontario curriculum grades 1-8: mathematics, 2005 (revised). https://www.edu.gov.on.ca/eng/document/curricul/elementary/math1-8e.pdf
  • OECD, (2010). PISA 2012 mathematics framwork. http://www.oecd.org. http://exploresel.gse.harvard.edu/
  • OECD (2019), PISA 2018 assessment and analytical framework, PISA. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/b25efab8-en.
  • Thanheiser, E. (2023). What is the mathematics in mathematics education? Journal of Mathematical Behavior, 70, 1-13.
  • Van de Walle, J. (2004). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally. Allyn and Bacon (5th).
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Burak Karabey 0000-0001-8614-8628

Abdulkadir Erdoğan 0000-0002-6553-8309

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 1 - K-12 BECERİ EĞİTİMİNDE TÜRKİYE PERSPEKTİFİ: KURAM VE UYGULAMA

Kaynak Göster

APA Karabey, B., & Erdoğan, A. (2023). K12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli Matematik Alan Becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 52(1), 971-996. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1309180