Bu çalışmanın amacı K12 Beceriler Çerçevesi: Türkiye Bütüncül Modeli kapsamında Türkçe alan becerilerini betimlemektir. Bu doğrultuda ilk olarak ulusal ve uluslararası metinlerden hareketle bilgi, beceri ve yetkinlik kavramları açıklanması, ikinci olarak ana dili becerisi, dil edinimi ve dil kullanımı kavramları çerçevesinde ana diline yönelik eğitim öğretim etkinliklerinin ilişkisinin özet niteliğinde ele alınmaktadır. Ardından, K12 Beceriler Çerçevesi: Türkiye Bütüncül Modeli'nde yer alan Türkçe Alan Becerileri bölümünün tasarlanmasında izlenen yol, alımlama (dinleme, okuma) ve üretim (konuşma, yazma) düzlemindeki beceri betimleyicileri hakkında açıklayıcı bilgiler sunulmaktadır. Bu amaçla, çalışmada ayrıca Program for International Student Assesment (PISA), Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) ve Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni (DİAOBM) gibi dilleri konu edinen beceri tabanlı uluslararası çalışmalarda benimsenen yaklaşımlar betimlenmektedir. Son olarak eğitim sistemlerinde beceri haritası ve ortak çerçeve uygulamasına yer veren Fransa ve Belçika örnekleri hakkında kısa bilgiye yer verilmektedir. Çalışmanın üçüncü bölümü Türkçe alan becerilerinin alımlama (dinleme/izleme, okuma) ve üretim (konuşma, yazma) düzlemlerine ilişkin açıklamalara, dördüncü bölümü beceri temelli materyal tasarlama yaklaşımına, beşinci bölümü ise becerilerin izlenmesinde benimsenen ölçme değerlendirme yaklaşımına ayrılmıştır. Çalışmayla ilgili öneriler sonuç bölümünde ortaya konmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 53 Sayı: 241 |